2014-10-17, 17:16
Medlem
Hejsan!

Jag har för ett par månader sedan flyttat till Falun. Det tycks vara mycket kortväxta personer här?
Är det någon som vet om det finns någon stor "dvärgsläkt" här i Falun eller vad är det frågan om?
Kan det ha med gruvan att göra? Att korta människor sökt sig till koppargruvan i Falun genom tiderna?
Ser minst 4 dvärgar om dagen när man är ute på promenad. Någon mer som uppmärksammat detta ?

Hälsningar:
Kurt
Citera
2014-10-20, 06:45
Avstängd
Det handlar troligen om inavel, traditionellt har skogen hindrat folk från att röra sig. Förr kunde man bara röra sig längs vattenvägar
Citera
2014-12-20, 21:16
Medlem
Den här trådens rubrik borde ha medalj. Flashback i ett nötskal på nåt sätt. En tanke: har det funnits något "riksinternat", folkhögskola eller liknande för kortvuxna i Falun?
Citera
2014-12-20, 21:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Skulle man inte kunna tänka sig att arbetet i koppargruvan har premierat kortväxthet genom seklerna?
Citera
2016-01-14, 21:36
Bannlyst
Det handlar om höga halter av vissa tungmetaller som kadmium i jordmånen och dricksvattnet (?) som är naturligt förekommande.
Citera
2021-08-30, 21:46
Medlem
Jag bodde i Falun i början på 70talet. Redan då märkte jag att det var väldigt många kortväxta där. Har ingen förklaring för fenomenet men en professor jag har pratat med hade en förklaring. "Genom främjande av kortväxta som kan komma in i gruvan på ett enkelt vis i samband med inavel pga detta."
Citera
2021-08-31, 10:33
Medlem
"You fear to go into those mines. The dwarves delved too greedily and too deep"

In European folklore dwarves are often associated with mines and underground treasures, a myth also popularized by author J. R. R. Tolkien (1892-1973) with his underground city of Khazad-dûm - the Delving of the Dwarves, a mining complex made by the small people of Middle-earth digging for precious metals and gemstones. https://blogs.scientificamerican.com/history-of-geology/the-real-delving-of-the-dwarves/

Falun var förmodligen ett Klondike för kortväxta. För de korta männen att komma till pass och få jobb och för de korta damerna att hitta en gemål.

Tillägg: Men varför finns de så många kortväxta politiker? Vad hette han med pallen, Ullenhag - och så Ulf Kristersson och Morgan Johansson.
Senast redigerad av Swordomer 2021-08-31 kl. 10:53. Anledning: tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in