2014-12-20, 16:42
Medlem
Alkibiadess avatar
Det här att norska sprintåkare hela tiden lyckas så bra på distans medan svenska sprintåkare inte alls lyckas på distans, det kanske också säger något om varför svenska sprintåkare inte alls lyckas på sprint just nu (förutom Calle då men jag räknar inte honom som sprintåkare).
2014-12-20, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det här att norska sprintåkare hela tiden lyckas så bra på distans medan svenska sprintåkare inte alls lyckas på distans, det kanske också säger något om varför svenska sprintåkare inte alls lyckas på sprint just nu (förutom Calle då men jag räknar inte honom som sprintåkare).

Noterbart annars med Glöersen att han åker så bra på distans till och från men har haft ganska svårt att hävda sig på tyngre sprintbanor med längre åktid. Nu verkar iofs tekniska skejtbanor med lite mindre stigning vara hans melodi men ändå. Lätt att sätta likhetstecken mellan "bra på distans" = fördel på tyngre sprintbanor. Hattestad är säkert bättre än Glöersen på tunga sprintbanor men riktigt kass på distansskidåkning.
2014-12-20, 17:27
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Noterbart annars med Glöersen att han åker så bra på distans till och från men har haft ganska svårt att hävda sig på tyngre sprintbanor med längre åktid. Nu verkar iofs tekniska skejtbanor med lite mindre stigning vara hans melodi men ändå. Lätt att sätta likhetstecken mellan "bra på distans" = fördel på tyngre sprintbanor. Hattestad är säkert bättre än Glöersen på tunga sprintbanor men riktigt kass på distansskidåkning.

Men saknar inte svenska herrsprinters både uthållighet och styrka (och att det är detta som gör att vi inte kan konkurrera med norrmännen på sprint just nu) vilket även visar sig på distans? Monsen sa ju inför OS-säsongen att det var viktigt för de norska sprintåkarna att träna upp en bättre uthållighet. Eller är helt enkelt så att det samband jag far efter inte existerar?
2014-12-20, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Men saknar inte svenska herrsprinters både uthållighet och styrka (och att det är detta som gör att vi inte kan konkurrera med norrmännen på sprint just nu) vilket även visar sig på distans? Monsen sa ju inför OS-säsongen att det var viktigt för de norska sprintåkarna att träna upp en bättre uthållighet. Eller är helt enkelt så att det samband jag far efter inte existerar?

Generellt kanske även om Peterson och Jönsson på sitt bästa är hyggliga distanslöpare i klassiskt (men det är klart, de vinner inte direkt...) men uppenbarligen inte på Glöersen (skejt) och Golbergs nivå. Några andra (svenska sprinters) är det väl ingen mening att jämföra med, de är för dåliga rakt igenom. Jag vet inte, J och P är ju i skitform också, så vet inte om man kan jämföra just nu.
Senast redigerad av MacReady 2014-12-20 kl. 17:46.
2014-12-20, 17:45
Medlem
Ezzelinos avatar
Jesper Modin kanske har en del distanspotential, men det är deprimerande resultat han samlat på sig efter Bruksvallarna:

http://data.fis-ski.com/dynamic/athlete-biography.html?sector=CC&competitorid=109423&type= result

Ett SM-brons på femmilen från senaste säsongen...men då tre minuter efter Jens Eriksson.
2014-12-20, 18:50
Medlem
Jag ser Glöersen och Golberg (och Krogh) som allroundåkare faktiskt. Tycker det är mer relevant att jämföra Jönsson och Peterson emot Brandsdal och Hattestad eller för den delen Fossli och allt vad de heter.

Var verkligen Glöersen reserv? Tog för givet att han skulle åka hela veckan, men måste räknat fel ser jag nu.

Frågan är vem skall bort till 15 skejt på VM, Krogh, Jespersen, Glöersen eller Röthe? Vad den sistnämnde sysslade med förstår jag inte, var helt övertygad om att han skulle komma på pallen. Glöersen och Krogh känns spontant som ett väldigt starkt teamsprintlag. (Om Krogh skippar Skiathlon dagen innan).

Jespersen skall ha ramlat två gånger enligt snubbe på Skidpepp, dock står det närmast uteslutande dynga där numera, skall sluta skriva där.

När man såg banan idag så förstår man varför det inte skulle gå att köra stafett, banan kändes smalare än förra veckan, men kanske var för att skejtande tar mer plats också.
Senast redigerad av PerP 2014-12-20 kl. 18:53.
2014-12-20, 18:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Startlistor till söndagens sprint:

http://data.fis-ski.com/pdf/2015/CC/3556/2015CC3556QUA.pdf
http://data.fis-ski.com/pdf/2015/CC/3557/2015CC3557QUA.pdf

Kalla startar först av alla, italienska och tyska sprintjejer deltar efter att tävlat i Alpen Cup fre-lör.
2014-12-20, 19:01
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Tycker inte ens Glöersen ska vara med i snacket, även om han vann idag. Banan var enkel med mycket teknisk utförsåkning som är hans styrka, det gynnade även Northug. Banprofilen är en helt annan i Falun och tror inte han har en chans där.

Northug har sin friplats, Sundby är supergiven. Ska mycket till om Jespersen, Röthe eller Krogh ska petas på distansen. Tönseth har potentialen, men frågan är hur mycket operationen kommer störa honom.

Edit: Att Glöersen inte ska vara med i snacket var överdrivet, men jag hade aldrig tagit ut honom. De andra har större potential. Första eller andra reserv.
2014-12-20, 19:38
Medlem
Svider att man var så nära att få in Junior till 34 gånger degen. Fast Björgen vann ju komfortabelt.
Vad tror vi om sprintarna då? Känns ju tyvärr som att det blir rena norska prispallar.
Östberg-Falla-Brun-Lie igen? Eller tar Björgen revansch? Hon verkar ju onekligen vara i klart bättre form.
Glörsen-Krogh-Huggen kanske?
Kan Calle ta sig upp på pallen den här gången kanske?
Vad fan håller Legkov på med?
edit: Brun-Lie startar inte
Senast redigerad av bulljanne 2014-12-20 kl. 19:43.
2014-12-20, 19:48
Medlem
Nån som vet varför Ustiugov inte är med?
2014-12-20, 19:50
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulljanne
Nån som vet varför Ustiugov inte är med?
Han har ju tävlat i Alpen Cup fredag-lördag och gör det kanske också imorgon då det är fristilslopp på programmet.
2014-12-20, 19:54
Medlem
Mycket knepig prioritering.
Känns som att sprintcupens status är på väg brant utför.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in