2014-12-17, 12:14
Medlem
tcfmogs avatar
Bergen? Känd för skotillverkning och att det regnar mycket.
Citera
2014-12-17, 13:04
Medlem
tuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Bergen? Känd för skotillverkning och att det regnar mycket.

Inte riktigt , men du är något på spåret
Citera
2014-12-17, 13:05
Medlem
gato12s avatar
Örebro?
Citera
2014-12-17, 13:11
Medlem
tuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Örebro?
Nej, men nu är vi i rätt land
Citera
2014-12-17, 13:17
Medlem
tcfmogs avatar
Borås. Postorderföretag, grundad samma år som Göteborg, Sveriges regnigaste stad.
Citera
2014-12-17, 13:22
Medlem
tuffes avatar
Citat:
Borås. Postorderföretag, grundad samma år som Göteborg, Sveriges regnigaste stad.

Korrekt!

Fotbeklädnad tänkte jag Ingvar Carlsson, kallad skon

Knallar runt med paraply, Knallebyggd samt Sveriges regnigaste stad
Citera
2014-12-17, 19:26
Medlem
tcfmogs avatar
Ok, jag kör.

Före detta huvudstad

Ett av sitt lands äldsta städer

En av de mest berömda och inflytelserika inom sitt område föddes här
Citera
2014-12-17, 19:57
Medlem
Skamanders avatar
Jag drar till med Bonn, Beethovens födelsestad och en av Tysklands äldsta städer.
Citera
2014-12-17, 20:57
Medlem
tcfmogs avatar
Bonn är rätt.
Citera
2014-12-17, 22:09
Medlem
Skamanders avatar
Citat:
Bonn är rätt.

Hoppsan, det trodde jag faktiskt inte. Det fanns ju en del att välja på om man säger.

Nåväl. Nästa stad har en del gemensamt med Bonn, bland annat ligger den också vid en flod och är snudd på lika gammal. Däremot har den aldrig varit huvudstad vad jag vet.

1. Staden är känd för sina fattighjon och sina rika knösar.

2. En av de senare påstås ibland ha smitt illistiga planer som kunde ha inverkat menligt på svensk export om de gått i lås. Andra förnekar existensen av sådana planer.

3. Fortfarande smids det planer som påverkar svensk export i den här staden. Om de är menliga eller ej får framtiden utvisa.
Citera
2014-12-18, 22:15
Medlem
Skamanders avatar
4. Uttrycket "inte enda kotte" fungerar inte i den här staden. Möjligen hade man kunna säga "inte en enda druva" om det inte vore för att druvor faktiskt växer i trakten.

5. Apropå druvor: Den illistige knösen i ledtråd 2 lär ha haft en äldre namne från samma stad, möjligen en släkting, som lyckades dricka ihjäl sig på gott vin på vägen till Rom, dit han var kallad i egenskap av biskop.

5. En annan rik knös från staden drog igång ett privat kolonisationsprojekt som inte slutade väl för honom, och det kanske är skälet till att Afrosvenskarnas motsvarigheter i landet inte brytt sig om att föra upp det som en punkt på sin lista över begångna skändligheter.
Citera
2014-12-19, 16:02
Medlem
Skamanders avatar
Jag slarvade visst med numreringen av ledtrådarna, men här är tre till, inalles nio:

1. Staden är känd för sina fattighjon och sina rika knösar.

2. En av de senare påstås ibland ha smitt illistiga planer som kunde ha inverkat menligt på svensk export om de gått i lås. Andra förnekar existensen av sådana planer.

3. Fortfarande smids det planer som påverkar svensk export i den här staden. Om de är menliga eller ej får framtiden utvisa.

4. Uttrycket "inte en enda kotte" fungerar inte i den här staden. Möjligen hade man kunna säga "inte en enda druva" om det inte vore för att druvor faktiskt växer i trakten.

5. Apropå druvor: Den illistige knösen i ledtråd 2 lär ha haft en äldre namne från samma stad, möjligen en släkting, som lyckades dricka ihjäl sig på gott vin på vägen till Rom, dit han var kallad i egenskap av biskop.

6. En annan rik knös från staden drog igång ett privat kolonisationsprojekt som inte slutade väl för honom, och det kanske är skälet till att Afrosvenskarnas motsvarigheter i landet inte brytt sig om att föra upp det som en punkt på sin lista över begångna skändligheter.

7. Bland stadens fattighjon fanns det äldre släktingar till en av Beethovens kollegor. De bodde i ett kvarter som har vissa likheter med Jakriborg i Hjärup.

8. En svensk kung fick en kuriös skänk från staden. Han hann aldrig njuta av den, men vi kan om vi vill.

9. I staden slöts en överenskommelse som svenska kungligheter möjligen har anledning att beklaga sig över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in