2014-12-18, 10:17
Medlem
Människor som har lätt att hålla vikten är ofta fördömmande mot dom som har det svårare.
" Dom är lata". Om detta vore sant... ät motsvarande 2 sockerbitar om dagen för mycket och du går upp 10 kilo på 10 år. Ingen kan äta så exakt. Det är alltså andra faktorer inblandade. Naturfolk som fått vår civilisations matvanor är ofta feta och fortfarande kraftigt undernärda.
Vi är 2 miljoner år gamla och har ätit som vi gör nu i bara 10.000 år.
Ca 30% av befolkningen tål inte vår moderna mat alls.
Innehållet av kolhydrater är alltför högt. Vi (dom 30%) är i ett stadie där kroppen konstant försvarar sig mot ett högt blodsocker. Istället för att ge diabetessymptom jobbar kroppen stenhårt med att skyffla bort glukosen så fort som möjligt. Glukos förvandlas till fett med hjälp av insulin och lagras för att skydda kroppen mot för högt blodsocker. Samtidigt ger högre insulinhalt hungerkänslor och man hamnar i en ond cirkel.
Trots att kroppen lagrar fett blir vi hungriga.
Många har väl känt att man får sockersug efter kraftig måltid?
Åren går, kroppen skyddar sig och lagrar fett.
Metaboliskt syndrom uppstår. Diabetes, högt blodtryck, övervikt.
Patienten har nu utvecklat full sockersjuka och doktorn drar slutsatsen att feta människor utvecklar diabetes p.g.a. sin fetma. Detta är inte en korrekt slutsat. En sockersjuk skyddar sig så länge det går mot för höga blodsockerhalter. Detta ger upphov til fetma. Efter 50-60 års åldern orkar inte kroppen längre utan personen utvecklar diabetes.
Citera
2014-12-18, 10:40
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullebull
Människor som har lätt att hålla vikten är ofta fördömmande mot dom som har det svårare.
" Dom är lata". Om detta vore sant... ät motsvarande 2 sockerbitar om dagen för mycket och du går upp 10 kilo på 10 år. Ingen kan äta så exakt. Det är alltså andra faktorer inblandade. Naturfolk som fått vår civilisations matvanor är ofta feta och fortfarande kraftigt undernärda.
Vi är 2 miljoner år gamla och har ätit som vi gör nu i bara 10.000 år.
Ca 30% av befolkningen tål inte vår moderna mat alls.
Innehållet av kolhydrater är alltför högt. Vi (dom 30%) är i ett stadie där kroppen konstant försvarar sig mot ett högt blodsocker. Istället för att ge diabetessymptom jobbar kroppen stenhårt med att skyffla bort glukosen så fort som möjligt. Glukos förvandlas till fett med hjälp av insulin och lagras för att skydda kroppen mot för högt blodsocker. Samtidigt ger högre insulinhalt hungerkänslor och man hamnar i en ond cirkel.
Trots att kroppen lagrar fett blir vi hungriga.
Många har väl känt att man får sockersug efter kraftig måltid?
Åren går, kroppen skyddar sig och lagrar fett.
Metaboliskt syndrom uppstår. Diabetes, högt blodtryck, övervikt.
Patienten har nu utvecklat full sockersjuka och doktorn drar slutsatsen att feta människor utvecklar diabetes p.g.a. sin fetma. Detta är inte en korrekt slutsat. En sockersjuk skyddar sig så länge det går mot för höga blodsockerhalter. Detta ger upphov til fetma. Efter 50-60 års åldern orkar inte kroppen längre utan personen utvecklar diabetes.

Problemet med den slutsatsen är att du utgår ifrån att personen ifråga själv inte märker att han/hon går upp i vikt. Den största skillnaden mellan överviktiga människor och normalviktiga, är att normalviktiga vidtar åtgärder när de märker att de börjar gå upp i vikt. Man börjar äta mindre eller tränar mer.

Jag har t.ex. hört många gånger att jag "har tur" som har så lätt att hålla mig i form. Men det handlar inte om tur, utan om självkontroll. Hade jag ätit precis vad jag känt för, när helst jag känt för det, så hade jag givetvis blivit smällfet. Det är faktiskt jävligt provocerande när fetton skyller alla sina problem på "opåverkbara faktorer" och alla som är normalviktiga "har tur", när det i själva verket allt som oftast är precis tvärtom.
Citera
2014-12-18, 10:48
Medlem
Prollus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Har gått ner 60+ kg för några år sedan men var väldigt överviktig under tonåren. Faktum är att jag inte ens i efterhand kan tycka att jag åt särskilt mycket, men jag rörde mig inte heller mycket eftersom övervikten gjorde det kämpigt för mig.

Mitt problem var troligen att jag svalt vissa dagar och andra så åt jag rejält onyttigt. Jag kunde äta en rejäl med normal middag, låta bli att äta under 30 timmar och sedan bara smacka på med en påse godis eller en chipspåse, därefter låta bli att äta i 12 timmar till och sedan äta en pizza. Sedan kunde jag hålla upp resten av dagen och sedan ha en helt normal dag med mackor till frukost, normal lunch och normal middag. Dock mycket färdigrätter under de "normala" dagarna.

Jag började gå ner i vikt genom att äta varannan timme och i små portioner. Jag tror att jag fick i mig ungefär lika mycket kalorier per dygn men då det var bättre fördelat över dygnet så verkade kroppen mer pigg på att även släppa ifrån sig dem. Jag rörde mig mer och mer ju smalare jag blev. Så genom att äta mer, äta oftare och helt enkelt börja införa vardagsmotion och promenera mycket så gick jag ner mycket.

Idag äter jag inget godis alls och fika äter jag max en gång per månad då det bjuds på jobbet. Äter sällan färdigrätter och äter väl pizza eller hamburgare max en gång per vecka. Äter kanske en påse chips per vecka. I övrigt äter jag vanlig husmanskost och jag har fortsatt vara normalviktig i fem år.

Det spelar ju dock ingen roll om du spär ut måltiderna eller äter alla kalorier på en gång per dygn. Utan det var nog att du började röra på dig som du gick ner i vikt. Sedan så funkade ju detta bäst för dig så det är ju det du ska hålla på med i fortsättningen : )
Citera
2014-12-18, 11:08
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prollu
Det spelar ju dock ingen roll om du spär ut måltiderna eller äter alla kalorier på en gång per dygn. Utan det var nog att du började röra på dig som du gick ner i vikt. Sedan så funkade ju detta bäst för dig så det är ju det du ska hålla på med i fortsättningen : )

Det har gjorts studier på det och jag vill minnas att hög måltidsfrekvens ger ökad förbränning i storleksordningen 1-2% nånstans. Det är åtminstone försumbart på det stora hela.
Citera
2014-12-18, 11:11
Medlem
trewqs avatar
Citat:
" Dom är lata". Om detta vore sant... ät motsvarande 2 sockerbitar om dagen för mycket och du går upp 10 kilo på 10 år. Ingen kan äta så exakt.

Resonemanget förutsätter ett linjärt och progressivt eskalerande matmissbruk. Tror du inte att många tjockisar efter åratal av missbruk når en slags balansnivå, där de godmodigt och förnöjt befinner sig i en för dem harmonisk tillvaro som resulterat i ett BMI kring ~35-40? Du beaktar inte alls att det (generellt) är betydligt lättare för mig som väger 65 kg att gå upp 10% i vikt än för Livsnjutare Leif på 130 pannor, som kanske redan vrider i sig så mycket som hans samvete och kropp tål?
Citera
2014-12-18, 11:59
Medlem
Prollus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Det har gjorts studier på det och jag vill minnas att hög måltidsfrekvens ger ökad förbränning i storleksordningen 1-2% nånstans. Det är åtminstone försumbart på det stora hela.

Även periodisk fasta ger ökad fettförbränning.

"Många äter 5-6 måltider om dagen för att öka sin ämnesomsättning. Detta leder till höga insulin nivåer över tiden vilket sänker nivåerna på både lipolys och fett oxidation. Kroppen hamnar då enkelt förklarat i ett tillstånd där den vill använda kalorierna du stoppar i dig som bränsle och vill dessutom lagra fettet vilket är tvärtemot vad man försöker uppnå."

Men det bästa är ju och göra det som känns bäst för en själv i det långa loppet.
Citera
2014-12-18, 12:22
Medlem
Citat:
Problemet med den slutsatsen är att du utgår ifrån att personen ifråga själv inte märker att han/hon går upp i vikt. Den största skillnaden mellan överviktiga människor och normalviktiga, är att normalviktiga vidtar åtgärder när de märker att de börjar gå upp i vikt. Man börjar äta mindre eller tränar mer.

Jag har t.ex. hört många gånger att jag "har tur" som har så lätt att hålla mig i form. Men det handlar inte om tur, utan om självkontroll. Hade jag ätit precis vad jag känt för, när helst jag känt för det, så hade jag givetvis blivit smällfet. Det är faktiskt jävligt provocerande när fetton skyller alla sina problem på "opåverkbara faktorer" och alla som är normalviktiga "har tur", när det i själva verket allt som oftast är precis tvärtom.
Vi känner väl alla människor som äter mycket utan att gå upp ett gram?
Då gäller naturligtvis motsatsen också.
Det är bara dumskallar som resonerar utifrån devisen..
Jag gör si och så, det funkar för mig, alltså stämmer det på hela mänskligheten.
Vi är fullt villiga att erkänna at depression är en sjukdom som beror på kemisk obalans..
Samma resonemang kan väl gälla där.
Låt oss säga till dom mentalsjuka,ta dig i kragen, ryck upp dig, det funkade bra för mig.
Det är så tröttsamt att höra det där resonemanget, en kalori in är en kalori ut.
Då måste man kunna förklara varför en hawaian har fungerat i så många år på sin ö och nu går befolkningen under av sin övervikt.
Ett helt folk har plötsligt blivit jättelata och ägnar sig bara åt att äta.
Indianfolk på 20-talet kunde inte föda sina barn, trots det var kvinnorna överviktiga men undernärda.
"Fetton får skylla sig själv" Ja tror du på det så, inte mig emot.
Hur kan det vara att USA har världens största överviktsproblem? Ingen har så mycket fettskräck och lightprodukter som dom. Varför är övervikt i så hög grad en klassmarkör?
Därför att kolhydrater är billiga.
Citera
2014-12-18, 12:46
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prollu
Även periodisk fasta ger ökad fettförbränning.

"Många äter 5-6 måltider om dagen för att öka sin ämnesomsättning. Detta leder till höga insulin nivåer över tiden vilket sänker nivåerna på både lipolys och fett oxidation. Kroppen hamnar då enkelt förklarat i ett tillstånd där den vill använda kalorierna du stoppar i dig som bränsle och vill dessutom lagra fettet vilket är tvärtemot vad man försöker uppnå."

Men det bästa är ju och göra det som känns bäst för en själv i det långa loppet.

Jag har faktiskt aldrig sett en studie som visar det, men det kan mycket väl vara så. Poängen var dock, som du själv också säger, att skillnaden är såpass liten att man ska göra det som känns bäst för en själv.

Citat:
Vi känner väl alla människor som äter mycket utan att gå upp ett gram?
Då gäller naturligtvis motsatsen också.
Det är bara dumskallar som resonerar utifrån devisen..
Jag gör si och så, det funkar för mig, alltså stämmer det på hela mänskligheten.
Vi är fullt villiga att erkänna at depression är en sjukdom som beror på kemisk obalans..
Samma resonemang kan väl gälla där.
Låt oss säga till dom mentalsjuka,ta dig i kragen, ryck upp dig, det funkade bra för mig.
Det är så tröttsamt att höra det där resonemanget, en kalori in är en kalori ut.
Då måste man kunna förklara varför en hawaian har fungerat i så många år på sin ö och nu går befolkningen under av sin övervikt.
Ett helt folk har plötsligt blivit jättelata och ägnar sig bara åt att äta.
Indianfolk på 20-talet kunde inte föda sina barn, trots det var kvinnorna överviktiga men undernärda.
"Fetton får skylla sig själv" Ja tror du på det så, inte mig emot.
Hur kan det vara att USA har världens största överviktsproblem? Ingen har så mycket fettskräck och lightprodukter som dom. Varför är övervikt i så hög grad en klassmarkör?
Därför att kolhydrater är billiga.

Du missar poängen fullständigt.

Det är ointressant hur mycket eller lite man kan äta utan att gå upp i vikt, man anpassar sig till den mängd man kan äta utan att bli fet.

Undernäring och över-/undervikt har egentligen ingen korrelation alls, annat än att det av naturliga skäl är lättare att bli undernärd om man också äter väldigt lite. Hur mycket kalorier du stoppar i dig har ingenting att göra med vilka näringsämnen maten innehåller. Har du inte ens koll på grundläggande näringslära så är det meningslöst att du ska försöka föra en argumentation.
Citera
2014-12-18, 13:36
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fievel
Nu är jag inte speciellt fet men min mage har börjat vika sig över skärpet en del de senaste månaderna. Har ganska hög ämnesomsättning så jag ser inte speciellt tjock ut men jag är väldigt smal för min storlek så fortsätter jag såhär eller börjar äta mer så kommer det synas.

De flesta dagar skippar jag frukost, mår jävligt illa då så jag kan inte äta något utan brukar bara bli en kaffe med mjölk. Vid lunch brukar jag lägga ut runt en hundring på snabbmat, McD, Max, BK etc. Typ ett meal med två extra hamburgare eller något sånt. På kvällen kan jag äta lite eller mycket beroende på om middagen är ätbar. Brukar köpa hem en påse chips två gånger i veckan också. Så egentligen inte så farligt mycket, bara det att det blir koncentrerat på lunchen istället för tre mål om dagen.
Jag känner vanligtvis ett sug efter snabbmat den senaste tiden vilket gör att jag hellre äter det än husmanskost eller det vi har hemma.

Men det går väldigt långsamt så jag märker det knappt.

Äter du bara detta varje dag så är du uppe i dryga 1500. Hamburgare = 250 kcal. Big Mac och co = dryga 1000 kcal (inräknat läsk och pommes). Då har du bara 1000 kcal kvar utslaget på kvällsmål och mellanmål. Dricker du kaffe med mjölk eller tar en cola, eller en chokladbit så minskar detta drastiskt.

Tips; Ät kycklingburgarna med morötter/sallad och mineralvatten, men EN extra hamburgare till.

Ont: Jag var också tjock en gång i tiden. Jag kommer inte ihåg min exakta diet, men skulle tro att den såg typ ut så här.

Frukost: oftast ingen, men på helgerna 4-5 mackor på vitt bröd, med marmelad och ost. Mjölk.
Lunch: dubbla portioner i skolan, med knäckemacka till.
Eftermiddag: då brukade jag gå till den lokala turkaffären och köpa på mig deras "baklava" eller vad det heter, och sätta i mig en sådan påse vid datorn. Gärna efter ett Sibyllamål.
Kvällsmat: dubbla portioner, vad det än är. Ofta Sibylla med massvis dippar.
Innan läggdags: en macka och te, eller vad som än finns i kylen.

På helgerna kunde jag sätta i mig chips med dipp, choklad, cola. Åt vi på Donken så var det ALLTID en Bigmac co med extra stora pommes/läsk och en äppelpaj på det. Kunde äta upp ett helt paket salami till exempel vid vissa tillfällen, eller sätta i mig ett halvt paket glass (hatar verkligen glass nu). När jag var som tjockast så jobbade jag dessutom på McDonalds. Det var dock även där som jag gick ner 20 kg, tack vare knark. Good times. Då vägde jag 85 kg till mina 168. Var i tonåren.

Idag väger jag (dessvärre) 69 kg till mina 168 och äter helt annorlunda, men har ändå svårt att hålla vikten på den nivå jag vill att den ska vara på (62-63, MAX 65). Berätta för mig vad jag gör för fel, experter.

Frukost: kvarg/yoghurt med banan och linfrön. Kaffe eller te. Ett glas juice ibland.
Mellanmål: 25 g cashew eller en frukt
Lunch: Olika, men allt från bara rotfrukter till lax och ris, eller en sallad. Kan ibland bli en lite för stor portion, ja. Ibland kan även en kaka slinka ner till efter-lunch-kaffet.
Eftermiddag: en macka, eller te, eller en frukt, beroende på vad som finns i närheten.
Middag: soppa eller kyckling med sallad, ytterst sällan kolhydrater, av den enkla anledningen att jag inte orkar laga dessa.

Äter nästan aldrig godis, kanske en chippåse varannan vecka. Snabbmat händer oftare dock. Gillar även sås till ALLT. Något jag försökt ta bort ur min ranson helt. Dricker alkohol gör jag en del, men inte längre öl i lika stor utsträckning. Går och springer ganska mycket.

Jag är nästan helt säker på att mitt problem är att jag gillar ÖL och SNACKS, gärna med varandra, och en god aioli till.
Citera
2014-12-18, 13:44
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Äter du bara detta varje dag så är du uppe i dryga 1500. Hamburgare = 250 kcal. Big Mac och co = dryga 1000 kcal (inräknat läsk och pommes). Då har du bara 1000 kcal kvar utslaget på kvällsmål och mellanmål. Dricker du kaffe med mjölk eller tar en cola, eller en chokladbit så minskar detta drastiskt.

Tips; Ät kycklingburgarna med morötter/sallad och mineralvatten, men EN extra hamburgare till.

Ont: Jag var också tjock en gång i tiden. Jag kommer inte ihåg min exakta diet, men skulle tro att den såg typ ut så här.

Frukost: oftast ingen, men på helgerna 4-5 mackor på vitt bröd, med marmelad och ost. Mjölk.
Lunch: dubbla portioner i skolan, med knäckemacka till.
Eftermiddag: då brukade jag gå till den lokala turkaffären och köpa på mig deras "baklava" eller vad det heter, och sätta i mig en sådan påse vid datorn. Gärna efter ett Sibyllamål.
Kvällsmat: dubbla portioner, vad det än är. Ofta Sibylla med massvis dippar.
Innan läggdags: en macka och te, eller vad som än finns i kylen.

På helgerna kunde jag sätta i mig chips med dipp, choklad, cola. Åt vi på Donken så var det ALLTID en Bigmac co med extra stora pommes/läsk och en äppelpaj på det. Kunde äta upp ett helt paket salami till exempel vid vissa tillfällen, eller sätta i mig ett halvt paket glass (hatar verkligen glass nu). När jag var som tjockast så jobbade jag dessutom på McDonalds. Det var dock även där som jag gick ner 20 kg, tack vare knark. Good times. Då vägde jag 85 kg till mina 168. Var i tonåren.

Idag väger jag (dessvärre) 69 kg till mina 168 och äter helt annorlunda, men har ändå svårt att hålla vikten på den nivå jag vill att den ska vara på (62-63, MAX 65). Berätta för mig vad jag gör för fel, experter.

Frukost: kvarg/yoghurt med banan och linfrön. Kaffe eller te. Ett glas juice ibland.
Mellanmål: 25 g cashew eller en frukt
Lunch: Olika, men allt från bara rotfrukter till lax och ris, eller en sallad. Kan ibland bli en lite för stor portion, ja. Ibland kan även en kaka slinka ner till efter-lunch-kaffet.
Eftermiddag: en macka, eller te, eller en frukt, beroende på vad som finns i närheten.
Middag: soppa eller kyckling med sallad, ytterst sällan kolhydrater, av den enkla anledningen att jag inte orkar laga dessa.

Äter nästan aldrig godis, kanske en chippåse varannan vecka. Snabbmat händer oftare dock. Gillar även sås till ALLT. Något jag försökt ta bort ur min ranson helt. Dricker alkohol gör jag en del, men inte längre öl i lika stor utsträckning. Går och springer ganska mycket.

Jag är nästan helt säker på att mitt problem är att jag gillar ÖL och SNACKS, gärna med varandra, och en god aioli till.

Du vet redan svaret på den frågan, du äter för mycket för att hålla den vikten du vill ligga på. Vill du gå ned några kilon så får du helt enkelt äta mindre eller träna mer, det finns inga quick fixes.
Citera
2014-12-18, 13:55
Medlem
inte fet men ölmage

På vardagar Äter jag ingen frukost (kaffe i mängder dock)
matlåda till lunch typ det som blev över från kvällen innan
till middag är det allt från fiskpinnar med mos till nån thaigryta med ris.

På helgerna äter jag bara middag då jag vaknar typ kl 11-12.

Pizza och McDonalds etc slinker väll ner någongång i månaden när man bara inte orkar eller har nån aning om vad man skall göra för mat. Då blir det en bigmac plusmeny eller en calzone.

Inte så värst onyttigt tycker jag men men alla har sina defekter slår tillbaka med perfekt hörsel syn och förmågan att odla redigt skägg istället.

Senast redigerad av chillhunter 2014-12-18 kl. 13:58.
Citera
2014-12-18, 14:13
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Du vet redan svaret på den frågan, du äter för mycket för att hålla den vikten du vill ligga på. Vill du gå ned några kilon så får du helt enkelt äta mindre eller träna mer, det finns inga quick fixes.

Jo, jag vet. Jag är löjligt insatt i kalorimängd i saker och ting. Folk brukar skratta. Önskar att man bara inte gillade FET mat så mycket. SÅ gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in