2014-12-14, 16:12
Medlem
Offices avatar
Hej!

Har en Macbook Pro 13" 11,1, i OS X Yosemite så är det trådlösa ganska buggigt, det är opålitligt/hoppigt när man har Bluetooth igång men funkar bättre när man stänger av det (känt fel om man googlar, Apple verkar inte bry sig nämnvärt).

Nåväl, vill gå över till Ubuntu men här är det trådlösa också konstigt. Ibland pingar jag min router på 0,8-0,9 ms och får ut 85 Mbit/s på speedtest.net. $ iwconfig säger "Bit Rate=144 Mb/s" (ibland 74-104-117 Mb/s, men men). Helt ok värden alltså.

Sen efter ett tag, av någon anledning jag inte förstår, så ökar pingtiderna till 6-7 ms utan trafik (upp emot en sekund med trafik), speedtest.net ger mig 2-3 Mbit/s och iwconfig säger "Bit Rate=6,5 Mb/s". Nätverket blir i princip oanvändbart.

Hur ska jag göra för att ta reda på vad det är som gör att det trådlösa går bananas? Vilka loggar kan man titta i?
Senast redigerad av Office 2014-12-14 kl. 16:14.
Citera
2014-12-14, 16:58
Medlem
MADs avatar
Om du bor i lägenhet där fler har trådlös wifi. Ta ner en wifi analyzer-app på telefonen och kolla hur stark signalen är, med samma app kan du även kolla vilka kanaler som används.
Förmodligen är det något som stör ditt nätverk.
Testa att flytta på routern till ett annat ställe och se om det blir bättre.
Citera
2014-12-18, 07:30
Medlem
divinings avatar
Prova att köra Linux LTS kernel innan du går vidare och experimenterar med annat, sett en att en del MPB-användare rapporterat (Arch fora i detta fallet) att det fungerar bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in