2014-12-17, 21:48
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Inte på rak arm. Men inte omöjligt uppgiften finns i det öppna materialet , ex GK.
Enl. GK så hade ju Dallas jobbat som Holmers chaufför, men omplacerats i nov. -85 pga personliga skäl. och definitivt inte varit chaufför åt honom efter 15 januari -86.
Min tanke är om det är så att hans historia är en hämndaktion (påhittad historia) pga bitterhet och alkoholism, om det är så att han får sparken några år senare.
Senast redigerad av natteknik 2014-12-17 kl. 22:06.
Citera
2014-12-17, 21:52
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl1950
...men låt inte detta störa den intressanta pågående diskussionen - vg håll bara Sydafrika i bakhuvudet framöver!

Varför det!?

Bofors och vapenhärvan som Palme tydligen var inbegripen i personligen kan jag tänka mig att det finns ett mordmotiv i. Men då torde väl skuggorna fala på de onämnbara, d.v.s. Mossad. Palme medlade i Iran-Irak konflikten samtidigt som han gav sitt helhjärtade stöd till Arafat.

Vapenförsäljningen till Iran samtidigt gladde knappast Israelerna. Israel befann sig vid denna tidpunkt i en stor kris där Jänkarna till och med givit kritik till dem...Ekonomin föll och landet tedde sig mer och mer isolerat.

Lite märkligt att denna diskussion alltid blandas bort i härvor av nassesnutar, avpoletterade sydafrikanska politiker och någons felparkerade bil!?
Citera
2014-12-17, 21:53
Medlem
p.norths avatar
Kan gåtan finnas i "Mysteriet Bernt Carlsson" om man kunde nysta om det? för han visste något om palmemordet https://albertveli.wordpress.com/2011/11/14/mysteriet-bernt-carlsson/
Citera
2014-12-17, 21:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Funderat mycket på senare tid angående Holmér. Menar att om det nu var så viktigt att ge honom ett alibi hade de oåtkommliga konspiratörerna fixat ett perfekt hotellkvitto istället för en kopia. Är tveksam till allt detta, reser själv mycket och sparar aldrig betalningskvitton för hotell.

Varför presentera ett kvitto som senare kan ifrågasättas? Känns som vi pendlar i en värld där konspiratörerna har obegränsad makt samtidigt som de fumlar med viktiga mörkläggningsåtgärder...

Det är någonting som inte stämmer, planterad desinformation!?

Angående Hans Holmer gör jag en liknande reflektion. Ena stunden är han en kraftfull spaningsledare med stöd ända upp på regeringstaburetterna. I nästa läge verkar bortkommen, tafatt och på efterkälken. Får inte heller detta att gå ihop. Kvittot är ett exempel, varför inte backa upp med ett starkare alibi om han är med i en konspiration att släcka Olof Palme.

Är han däremot ledare för en kuppförsvarsövning eller ett dolt fjärrskydd för OP. som Borgnäs spekulerat om, så är handlingarna under resan m Dallas mer logiska. OP dör och han försöker på olika sätt få koll på situationen utan att röja sitt misslyckade uppdrag, som kanske inte är helt rumsrent.

Lars Krantz skrev många stolligheter när han analyserade MOP, men när han skriver om HHs janusansikte håller jag med. Det är ännu så länge svårt att veta vad HH pyssslade med och vilka krafter han tjänade.
Citera
2014-12-17, 22:02
Medlem
Citat:
Tommy Lindströms alla märkliga turer är inte lätta att hänga med i. Han är ju även huvudmisstänkt som ledare för skuggorna som spanade på Ola Nilsson och hans medhjälpare.

Nog finns det en hel del sinistert ang Walter Kegö.
Men min tro är att Karl-Gunnar Bäck fick desinformation från englands hemliga tjänster som gärna ville peka mot Pretoria.

Jag omöjligt är det inte , men inte speciellt troligt. GM visar upp en bra lokalkännedom på de lite avsides gatorna runt Johannes Kyrka. Nu kunde visserligen Craig Williamsson sitt Stockholm väl sedan han lurade SIDA på pengar, men hade han varit GM så hade nog vittnena sagt sig se en rullande man från mordplatsen. CV för fläskig för en sådan löptur.

God lokalkännedom? Han sprang ju bara antingen rakt uppför trappan eller smusslades in genom en dörr av SE. Craig Williamsson har mig veterligt aldrig nämnts som tänkbar GM. Däremot ett par andra hitmen med diger CV inom sydafrikanska MI. Men som sagt, låt inte SA-spåret avleda diskussionen från den pågående intressanta diskussionen. Vi kan återkomma till SA-spåret senare och dess koppling till svenska aktörer.
Citera
2014-12-17, 22:13
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Enl. GK så hade ju Dallas jobbat som Holmers chaufför, men omplacerats i nov. -85 pga personliga skäl. och definitivt inte varit chaufför åt honom efter 15 januari -86.
Min tanke är om det är så att hans historia är en hämndaktion (påhittad) pga bitterhet och alkoholism, om det är så att han får sparken några år senare.

Tänkbart är det,kan undra varför inte Hans Holmer använde sin favorit Göran Callevik för ett hemligt uppdrag istället för Rolf Dahlgren. Dallas verkar dock varit i tjänst när han förhörs 901207 och då förnekar hela resan.

Samtidigt har jag svårt att se hur RD kan dikta upp hela sin detaljerade historia utan att kunna beslås med en enda lögn. Om PU kunde beslå honom med att ljuga på en enda punkt faller hans historia.
Om det fanns komplott med poliskoppling så hade konspiratörerna utmärkta möjligheter att manipulera RDs arbetsjournaler på ett för dom lämpligt sätt.

Flera rutinerade medarbetare runt PU litar på Dallas uppgifter, bara hoppas att dom ta bladet en dag och säger sitt hjärtas mening offentligt.
Senast redigerad av mvagrippa 2014-12-17 kl. 22:18.
Citera
2014-12-17, 22:40
Medlem
Citat:

Är han däremot ledare för en kuppförsvarsövning eller ett dolt fjärrskydd för OP. som Borgnäs spekulerat om, så är handlingarna under resan m Dallas mer logiska. OP dör och han försöker på olika sätt få koll på situationen utan att röja sitt misslyckade uppdrag, som kanske inte är helt rumsrent.

Minns du var du har sett Borgnäs spekulera kring Holmérs roll?
Citera
2014-12-17, 22:44
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Tänkbart är det,kan undra varför inte Hans Holmer använde sin favorit Göran Callevik för ett hemligt uppdrag istället för Rolf Dahlgren. Dallas verkar dock varit i tjänst när han förhörs 901207 och då förnekar hela resan.
Vart har du läst om det förhöret ? Finns det tillgängligt ?
Citera
2014-12-17, 23:02
Medlem
p.norths avatar
Den 30 augusti 1990
Stockholmspolisens insatsledare på Sveavägen efter mordet på Olof Palme, poliskommissarien Gösta Söderström, får av en kvinna veta att Rolf Dahlgren för denna kvinna och en väninna till henne berättat att han på kvällen den 28 februari 1986 befann sig i Stockholm och där tjänstgjorde som chaufför år Hans Holmér personligen.

Den 2 september 1990
Den uppgift som Gösta Söderström fått av en kvinna den 30 augusti föranleder honom att ta kontakt med Rolf Dahlgren per telefon. Dahlgren bekräftar därvid att han tjänstgjort som chaufför åt Hans Holmér under mordkvällen den 28 februari 1986. Med anledning därav anmäler Söderström Holmér till åklagare för myndighetsmissbruk och osant intygande samt till polis för osant intygande. I båda fallen avskrivs de anmälda ärenden utan att någon åtgärd vidtages.
Citera
2014-12-17, 23:11
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Minns du var du har sett Borgnäs spekulera kring Holmérs roll?

Jag tror, det var i "En iskall vind drog in över Sverige" men är ej säker. Kan ha varit någon av hans TV-dokumentärer eller Kanalen.
Citera
2014-12-17, 23:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Vart har du läst om det förhöret ? Finns det tillgängligt ?

Finns en faximil på förhöret i någon av Sven Aners böcker, minns ej vilken, är på resande fot och kan inte kolla säkert.
Citera
2014-12-17, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Fast om Holmérs fästmö var med i bilen denna kväll tyder det på att Holmér inte var ute på något vidare hemligt uppdrag....

Ja du, vet inte vad man ska tro faktiskt. Jag har sen jag började intressera mig för mordet blivit väldigt misstänksam mot Hans Holmér, han är riktigt skum. Jag hittar inte en enda anledning till varför Dahlgren skulle ljuga om att han körde runt Holmér i Stockholm mordkvällen/natten, på ett sätt som inte kan kunde förstå . Kanske någon annan har någon idé om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in