Citat:
Ursprungligen postat av
libben
Ni som tror.
http://imgur.com/0wRzJuv
1) Vart är ni i kronologin? Vad är den rätta skriften?
2) Vem skrev den första raden som ni tror på?
3) Är ni katoliker? Om inte, varför?
4) Vad för religioner fanns det för 4000 år sedan? Varför följer ni inte dem?
5) Hur gammal är jorden? Är ni bokstavstrogna? Om inte, varför?
6) Väljer ni fritt vad ni vill följa? Varför?
1) Vilken kronologi? Menar du hur många liv jag levat?
Det finns inte endast EN "rätt skrift" för alla människor på jorden.
Om det finns en Gud (vilket jag inte bara tror utan är helt övertygad om), så tror jag att Gud uppenbarat sig på en massa olika sätt och gör så än idag. Människorna på vårt jordklot är olika, har olika språk, olika utbildningsnivå, olika kultur och Gud uppenbarar sig därför på det sätt som är mest lämpligt för den plats, situation och tid som det gäller. Jag tror på att kärnan i gudstron är det centrala. Det förekom t.o.m. ett citat från Bibeln igår från en av de mer bokstavstroende Bibeltolkarna här om att inte bara kristna och judar var älskvärdiga, att även andra inriktningar kunde få Guds nåd. Det tog sin tid att komma fram till det.
2) Hur tänker du nu? Vilken rad och i vilken skrift? Alla de heliga skrifterna är skrivna av människor, enligt mig. Dessutom är jag säkerligen inte bokstavstroende, åtminstone inte på det sätt som en del av dessa väljer att tolka det som står. Vedalitteraturen är 5000 år gammal så det är väl rätt käckt att börja där. Bibeln är en fantastisk bok.
3) Nja, nej, jag tillhör ingen ism eller religion så klockrent. Men det naturliga eftersom jag är svensk och född i Sverige är väl att tillhöra den religion som Sverige tillhör. Nej visst nej, det är ju ateismen, så det gick ju inte. Knepigt. Gudstroende är tillräckligt för mig. Gudsmedveten. Måste man tillhöra en viss religion? Är inte alla religioner olika sidor av samma mynt? Min mor var född ortodox katolik enligt pappren, men hon vet knappt själv vad det innebär, har inga minnen från det. Jag kommer inte från ett särskilt kristet utövande hem, d.v.s. vi gick inte i kyrkan, bad bordsbön eller liknande. Men jag är döpt och konfirmerad. Att prata om satans irrläror är inte en fråga om att prata om kristendom, judendom, islam eller hinduism för mig, utan i så fall mer en fråga om att prata om satanism eller ej. Eller ännu hellre, Gudsmedvetenhet eller icke Gudsmedvetenhet, bort från egoism, falskhet, ondska eller till det.
4) Läs Vedalitteraturen. Jag följer inte en särskild religion. De är alla skrivna av människor. Jag är Gudsmedveten. Läs allt. Var inte inskränkt. Läs allt. Gud guidar dig rätt.
5) 4.5 miljard år ungefär. Vi har funnits här - du och jag - i dessa våra nuvarande liv oerhört kort tid.
Bokstavtrogna? Hade man varit det enligt vad som står i Gamla Testamentet så hade man begått lagbrott ideligen i det svenska samhället och rättsväsendet hade tids nog varit tvungna att ta upp dödsstraffet som den enda utvägen. En av de största myterna - och som även omtalas ibland i detta forum - är vanföreställningen om att vi i Sverige baserar vår Lag på kristendomen och Bibeln. Vi är mycket långt därifrån. Läs själv.
6) Jag väljer inte ett enda av mina andetag. Inte du heller, tror jag. Men det blir mer en filosofisk fråga kanske.
Hoppas du är lite mer nöjd nu.