2014-12-17, 10:43
Medlem
Det som är oroande är att den här Rossana faktiskt tror att hon ger en bra bild av politiker genom att göra som hon gör.
Citera
2014-12-17, 10:55
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolle55vakt
JUst nu var det en Mp:are som struntade i "herr talman" till Björn igen.

Debatten i riksdagen sänds live här.
Ovan nämnda händelse finns att beskåda 09.48:20.
Citera
2014-12-17, 11:01
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Det som är oroande är att den här Rossana faktiskt tror att hon ger en bra bild av politiker genom att göra som hon gör.

Tycker att Rossana är en värdig representant för vänsterdrägget.
Citera
2014-12-17, 11:04
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolle55vakt
JUst nu var det en Mp:are som struntade i "herr talman" till Björn igen.
Ja, det var väl det här man kunde vara rädd för.

Om allt fler riksdagsledamöter agerar utan respekt för regelverket får det riksdagen att verka som en lekstuga. En plattform för mer eller mindre barnsliga demonstrationer. Vad är nästa steg? Vända ryggen till när någon talar? Vägra titulera Löfven "statsminister" då han inte är "min statsminister"?

Man kan tycka vad man vill om Söder, men detta agerande undergräver synen på riksdagen som en värdig och stabil institution och därmed ytterst tilltron till demokratin och respekten för valda politiker. DET är en farlig väg att gå.
Citera
2014-12-17, 11:21
Medlem
brutefishs avatar
oavsett så gör ju inte detta saken bättre.
att partier står för olika saker är en sak, men på deras arbetsplats gäller regler som de ska följa.

som tidigare sagts, ska folk sluta säger statsminister för att det inte är just MIN statsminister?
talmannen är en neutral moderator och skall tilltalas som så.

jag tycker de här idioterna gör sig själva och sitt parti en björntjänst.
de predikar redan för en skara trogna följare, men de lär knappast på detta sätt vinna över mer folk.

dessutom, FÖRVÅNANDE nog så är det V och MP som inte kan hålla sig till reglerna.
de cementerar bara fast vilka de är.
Citera
2014-12-17, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Man kan tycka vad man vill om Söder, men detta agerande undergräver synen på riksdagen som en värdig och stabil institution och därmed ytterst tilltron till demokratin och respekten för valda politiker. DET är en farlig väg att gå.

Det är väl snarare det faktum att ett parti som endast fått 13% kan ha så oproportionellt stort inflytande som undergräver synen på demokrati?

Det är ju ingen slump att Nettokrati börjar diskuteras:http://www.dn.se/valet-2014/svagt-stod-for-sd-och-fi-vid-en-nettokrati/
Citera
2014-12-17, 11:35
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jupeter
Det är väl snarare det faktum att ett parti som endast fått 13% kan ha så oproportionellt stort inflytande som undergräver synen på demokrati?

Det är ju ingen slump att Nettokrati börjar diskuteras:http://www.dn.se/valet-2014/svagt-stod-for-sd-och-fi-vid-en-nettokrati/
Det är en annan diskussion som lika gärna kan riktas emot att miljöpartiet med sina sju procent av rösterna sitter i regeringen.

Den här diskussionen (som jag ser det) handlar om hur riksdagen och dess ledamöter uppfattas och jag tycker att det är en farlig väg att gå att reducera den här institutionen till en lekstuga.

Oavsett vad man tycker om Björn Söder så ska talmansämbetet respekteras.
Citera
2014-12-17, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det är en annan diskussion som lika gärna kan riktas emot att miljöpartiet med sina sju procent av rösterna sitter i regeringen.

Håller helt med om det.

Många skulle nog säga att riksdagen blev en lekstuga i samma stund som BS blev andre vice talman.
Citera
2014-12-17, 11:49
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jupeter
Håller helt med om det.

Många skulle nog säga att riksdagen blev en lekstuga i samma stund som BS blev andre vice talman.
Kan så vara.

Det fanns goda möjligheter att se till att så inte blev fallet. Men i slutändan blev Björn Söder vald till talman och då får man stå sitt kast och respektera ämbetet som sådant.

Riksdagen är riksdagen inte något simpelt torgmöte.
Citera
2014-12-17, 11:50
Medlem
Jag förstår att många rycker ut till Björn Söders försvar, hela karlns uppenbarelse osar av en uppväxt som tacksamt mobboffer. Men glöm inte att det ofta är just de gamla mobboffren som blir de bästa mobbarna.
Citera
2014-12-17, 11:54
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Snart får vi mynta uttrycket "Svensk riksdag" när nu ytterligare två rödgröna politiker beter sig som trotsiga tonåringar på ett torgmöte. Pinsamt.
Citera
2014-12-17, 11:56
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellcrime
Jag förstår att många rycker ut till Björn Söders försvar, hela karlns uppenbarelse osar av en uppväxt som tacksamt mobboffer. Men glöm inte att det ofta är just de gamla mobboffren som blir de bästa mobbarna.

För många av oss handlar det inte om att försvara Björn Söder utan talmansämbetet vilket representerar mycket mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in