2014-12-16, 23:33
Medlem
KurtMikkelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBAYO
Helt rätt av Rosanna, varför ska man fjäska för en inkvoterad talman, enligt min mening så borde han få han få ett skott i pannan.

Din mening är helt irrelevant, Rosanna ska likt vilken annan betald folkvald politiker kunna föra sig i riksdagsmiljö annars har hon inget där att göra.
Citera
2014-12-16, 23:33
Medlem
För en dryg månad sen var Rosanna delförfattare till riksdagsmotionen Samers rättigheter.

Några utvalda delar

"Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att regeringen bör tillsätta en parlamentariskt sammansatt utredning för att utreda ett utökat samiskt självstyre.

Samers rättigheter har stärkts de senaste decennierna, men det har aldrig getts en officiell ursäkt av den svenska majoritetsbefolkningen.

FN:s rasdiskrimineringskommitté har dessutom rekommenderat Sverige att ändra lagstiftningen för att ge samerna ett större inflytande över sitt landområde så att samernas rättigheter kommer att överensstämma med FN:s konventioner.

Regeringen bör ta nya initiativ för att Sverige ska ratificera ILO-konvention 169. Detta bör riksdagen som sin mening ge regeringen till känna.

För 13 år sedan presenterades betänkandet ”En ny rennäringspolitik” (SOU 2001:101) som innehöll förslag på att rennäringslagen skulle ersättas av två nya lagar. I förslaget har uttryck som renskötande medlem och husfolk rensats bort, men det förekommer fortfarande könsdiskriminerande inslag. Exempelvis anges det i förslaget till bestämmelse om vem som kan bli medlem i sameby att det antingen är en same som kan härleda sitt ursprung till samebyn eller make till medlem. Huruvida en maka kan bli medlem genom sitt äktenskap med en medlem framgår inte."

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Ovriga-dokument/Ovrigt-dokument/Samers-rattigheter_H202849/
Citera
2014-12-16, 23:41
Medlem
Yrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurtMikkelsen
Håller man inte med någon annans synsätt så får man helt enkelt vara så mogen (jag vet att det är svårt) och faktiskt motargumentera istället för att spy ur sig idioti.
Problemet är att nu resonerar majoriteten utav sjuklöverns politiker som dig och gör allt för att motarbeta en seriös och saklig diskussion, vilket i sin tur leder till mer röster för SD.

Ogenomförbart vill ja knappast säga deras politik är, fortsätter idiotin så kommer dom tillslut bli en sådan stor maktfaktor att du blir tvungen att lyssna.

Synsätt och synsätt. Om jag kritiserat något specifik del av SD:s partiprogram hade du haft helt rätt. Emellertid var det inte riktigt fallet, eller hur?

Jag vill också upplysa dig om att politik realiseras genom lagstiftning. En stor del av SD:s politik kräver grundlagsändring, vilket i sin tur kräver en ohotad och stark majoritet i riksdagen. Så visst, inte ogenomförbar, men högst, HÖGST osannolikt. Tror du att SD kommer landa på över 50 % någon gång framöver?
Citera
2014-12-16, 23:45
Medlem
KurtMikkelsens avatar
Citat:
I helvete heller,man ska inte fjäska för rassesvin,oavsett vilken ställning dom har.Bara för Björn Bög tagit sig upp på stegen så betyder det inte att han förtjänar respekt. Ett skott i pannan är det enda han förtjänar.

Du briljerar med dina argument .
Du är otroligt fixerad vid Björns läggning, något som är högst irrelevant för diskussionen.

Det handlar inte det minsta om respekt, det handlar om att man följer sagda regler.
Rosanna kan för min del smeta in sig i blod och skrika död åt Björn så länge det sker utanför Riksdagskammarens dörrar.
Citera
2014-12-16, 23:47
Medlem
KurtMikkelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yr
Synsätt och synsätt. Om jag kritiserat något specifik del av SD:s partiprogram hade du haft helt rätt. Emellertid var det inte riktigt fallet, eller hur?

Jag vill också upplysa dig om att politik realiseras genom lagstiftning. En stor del av SD:s politik kräver grundlagsändring, vilket i sin tur kräver en ohotad och stark majoritet i riksdagen. Så visst, inte ogenomförbar, men högst, HÖGST osannolikt. Tror du att SD kommer landa på över 50 % någon gång framöver?

Troligtvis inte. Men ett samarbete med något utav de andra sju partierna inom kommande 8-10 år ser jag som något väldigt sannolikt då det inte ser ut som om dom backar, samt alla försök att minska deras inflytande och minsta typ av kritik förvandlas till nya röster.
Citera
2014-12-16, 23:52
Medlem
Jag tycker hennes agerande var/är totalt respektlöst. Men det är ju typiskt för hennes politiska tillhörighet.

Hon tycker att hon slår lite underifrån, tror sig göra rätt, men i själva verket har hon inte lämnat den rebelliska pubertala tonårsfasen.

Jag hatar att säga detta, men önskar hon på nära håll får uppleva mångkulturen.
Citera
2014-12-16, 23:53
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Helt rätt av Rosanna, varför ska man fjäska för en inkvoterad talman, enligt min mening så borde han få han få ett skott i pannan.

Okej, eftersom han är odemokratisk våldsbejakande extremist eller?
Citera
2014-12-16, 23:59
Medlem
Dagisbeteénde, inget nytt ifrån vänstern.
Citera
2014-12-17, 00:01
Medlem
KurtMikkelsens avatar
Citat:
Oavsett vad,min lille vän,sagda regler gäller för alla, utom Björn. Han har bevisat sig vara lovligt byte.Skjut aset, befria Sverige från en idiot.

Fascinerande, du kan inte ens framföra några belägg för dina åsikter utan kommer bara med mer prepubertal idioti.

Hon är där på betald arbetstid och ska därmed följa sagda regler annars ska hon ej inneha sin position, det gäller alla, SD-are som Vänsterpartister.
Har du någonsin haft ett jobb så hade du också förstått detta.

Är du verkligen så här korkad, eller ännu ett näthatartroll som vill få folk att avsky vänstern ännu mer?
Citera
2014-12-17, 00:10
Medlem
Buffelo Balls avatar
En talman representerar hela Sverige och skall inte uttala sig politiskt.

Det borde Björn Söder veta. Eftersom han uppenbarligen inte visste vad hans uppdrag som talman innebär, kan man kanske anklaga Björn Söders rådgivare?

Björn Söder är inte min talman, eftersom en talmans uppgift är att vara talman för hela Sverige.

Rossana Dinamarca bröt praxis! Men det gjorde ju även SD när de röstade för alliansens budget...
Citera
2014-12-17, 00:29
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
En talman representerar hela Sverige och skall inte uttala sig politiskt.

Det borde Björn Söder veta. Eftersom han uppenbarligen inte visste vad hans uppdrag som talman innebär, kan man kanske anklaga Björn Söders rådgivare?

Björn Söder är inte min talman, eftersom en talmans uppgift är att vara talman för hela Sverige.

Rossana Dinamarca bröt praxis! Men det gjorde ju även SD när de röstade för alliansens budget...

Hm, har du möjligen missat vad talmannen svarade när svt frågade honom angående Söders uttalanden?

I vilket fall sa han att talman, vice talman och andre vice talman endast behöver vara neutrala då de utövar sina ämbeten. Men är fria att driva sina partiers politik då de inte gör det.

Vem är det som inte vet egentligen?
Citera
2014-12-17, 00:45
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Handlar inte om respekt ? Varför gnäller då Björn ?

Ja, vem vet? Kanske så gillar Björn söder demokrati. Kanske vill han därför att alla folkvalda politiker ska uppföra sig demokratiskt när de jobbar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in