2014-12-16, 11:26
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nu har jag inte varit i Japan, men jag har varit i Kina, där ett stort antal minoriteter finns. Kineserna själva skiljer stenhårt mellan kineser (dvs. medborgare) och Hankineser (dvs. äkta kineser). Det finns, precis som du säger, absolut inga hinder för en kines att säga till en uigur att ja, du är kines, och sen i nästa mening säga att du inte är det.

Men i Sverige. Då blir det problem. För svenskar är inte som alla andra folk överallt.

Typ så här, infödda stockholmare är svenskar, resten är tattare?
Citera
2014-12-16, 11:36
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Typ så här, infödda stockholmare är svenskar, resten är tattare?
Nej, inte så. Både Hankineser och "majoritetssvenskar" (etniska svenskar) är ju i majoritet i sina egna länder. Så att det skulle röra sig om ett par hundra tusen människor som råkar komma från huvudstaden är ju inte en jämförelse som stämmer, alls.
Citera
2014-12-16, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gnallspiken
Talmannen avbryter inte ett anförande.

Jo exakt detta skall talmannen göra om han anser det berättigat enligt nedanstående.

"Ansvar för ordningen
Sittande talman har ansvaret för att ordningen upprätthålls i kammaren. Det finns vissa förhållningsregler. I riksdagsordningen (kap. 6 §16) står det: "Ingen får vid ett sammanträde uttala sig nedlåtande om någon annan eller använda personligen förolämpande uttryck eller i övrigt i ord eller handling uppträda på ett sätt som strider mot god ordning."

...ingen får vid ett sammanträde uttala sig nedlåtande om någon annan eller använda personligen förolämpande uttryck...
Riksdagsordningen kap. 6 §16

Om talmannen anser att en ledamot bryter mot reglerna kan talmannen ta ifrån honom eller henne ordet".
Vad är vad i kammaren?
Citera
2014-12-16, 11:49
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Vad pinsamt barnslig den där Dinamarca är. Kunde ingen ha slängt ut henne?
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Nästa gång en ledamot beter sig respektlöst mot Björn Söder så tycker jag att han ska ajournera mötet och ha ett enskilt samtal med den ledamoten som beter sig illa. Hjälper inte det så har han väl befogenheter att skicka ut ledamöter från kammaren?
Nja - talmannen kan frånta en person ordet om denne frångår ämnet eller säger olämpliga saker. Dock är inte "du är inte min talman" olämpligt på det sättet, det måste vara något direkt nedlåtande eller förolämpande. Uttalandet betyder ju snarare att hon ställer sig utanför riksdagen, vilket i och för sig är tillräckligt för att frånta henne ordet eftersom hon bara håller sig till ämnet om hon talar till talmannen. Men den poängen gick nog alla förbi vid tillfället.
Citera
2014-12-16, 11:51
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manzanillas
Om talmannen anser att en ledamot bryter mot reglerna kan talmannen ta ifrån honom eller henne ordet
Ja, det hade ju i och för sig bara varit att stänga av hennes mikrofon (vilket jag tror han kan göra via en knapp), så hade hon säkert börjat gorma och skrika och ha sig, vilket skulle göra det lätt att motivera att slänga ut henne.
Citera
2014-12-16, 12:14
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnallspiken
Talmannen avbryter inte ett anförande.
Det gör han visst.
Citera
Tinuviels avatar

Moderatormeddelande

Postat av Tinuviel 2014-12-16, 12:19
Moderator
I den här tråden ska fokus ligga på Rossana Dinamarcas agerande, om det var rätt eller fel och vilka konsekvenser det kan komma att ha.

Om man vill fokusera på begreppet svenskhet utifrån Björn Söders uttalanden bör man hålla sig här: (FB) DN: Björn Söder (SD) Hävdar att Judar är inte är svenskar.

// mod
Senast redigerad av Tinuviel 2014-12-16 kl. 13:10.
2014-12-16, 12:21
Medlem
YourXwifes avatar
Björn söder är en clown som har haft mer flyt i livet än han förtjänar men man hälsar väl ändå ämbetet inte individen.

Respektlöst och onödigt av Rossana Dinamarca
Citera
2014-12-16, 12:30
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nja - talmannen kan frånta en person ordet om denne frångår ämnet eller säger olämpliga saker. Dock är inte "du är inte min talman" olämpligt på det sättet, det måste vara något direkt nedlåtande eller förolämpande. Uttalandet betyder ju snarare att hon ställer sig utanför riksdagen, vilket i och för sig är tillräckligt för att frånta henne ordet eftersom hon bara håller sig till ämnet om hon talar till talmannen. Men den poängen gick nog alla förbi vid tillfället.
Talmannen är ordförande för riksdagens sammanträden, självklart kan denne göra mer än att bara frånta ordet om det bedöms att god ordning inte kan upprätthållas med mindre. Det ligger i talmannens mandat att leda sammanträdet och ansvara för god ordning, det du refererar till i Riksdagsordningens kap. 6 §16 rör mer specifikt talmannens befogenheter att inskränka yttranderätten för ledamöter under pågående överläggning. Ett sammanträde där de ingående ledamöterna inte erkänner ordföranden i dennes roll kan givetvis inte fortgå, och ordförande bör självklart ajournera ett sådant sammanträde tills dess att samtliga ingående ledamöter accepterar utsedd mötesordförande i sitt ämbete.

Eftersom det inte finns någon möjlighet att avsätta Söder under mandatperioden och Dinamarca inte - inte vad hon har gett uttryck för i alla fall - bestrider att Söder blivit vald i enlighet med gällande regelverk, är den enda rimliga lösningen som jag kan se på problemet att Dinamarca och eventuellt övriga ledamöter som delar hennes inställning avträder sina riksdagsmandat med omedelbar verkan.
Senast redigerad av sm910dif 2014-12-16 kl. 12:38.
Citera
2014-12-16, 12:41
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Talmannen är ordförande för riksdagens sammanträden, självklart kan denne göra mer än att bara frånta ordet om det bedöms att god ordning inte kan upprätthållas med mindre. Det ligger i talmannens mandat att leda sammanträdet och ansvara för god ordning, det du refererar till i Riksdagsordningens kap. 6 §16 rör mer specifikt talmannens befogenheter att inskränka yttranderätten för ledamöter under pågående överläggning. Ett sammanträde där de ingående ledamöterna inte erkänner ordföranden i dennes roll kan givetvis inte fortgå, och ordförande bör självklart ajournera ett sådant sammanträde tills dess att samtliga ingående ledamöter accepterar utsedd mötesordförande i sitt ämbete.

Eftersom det inte finns någon möjlighet att avsätta Söder under mandatperioden och Dinamarca inte - inte vad hon har gett uttryck för i alla fall - bestrider att Söder blivit vald i enlighet med gällande regelverk, är den enda rimliga lösningen som jag kan se på problemet att Dinamarca och eventuellt övriga ledamöter som delar hennes inställning avträder sina riksdagsmandat med omedelbar verkan.
Jag ställer mig tvekande till vissa av dina påståenden (men säger inte direkt emot dig). Den fetstilta biten håller jag med om helt och hållet. Om riksdagens talman (visserligen andre vice talman men ändå) inte är hennes talman kan hon ju inte tillhöra riksdagen.
Citera
2014-12-16, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evanderross
"du är inte min talman"...undrar om hon hade filat på den repliken länge?

Kändes hyfsat planerat att hon ville få en respons från söder pga den uteblivna "herr talman" så hon skulle få leverera en uttänkt dräpande replik mot söder och sd och få lite ryggdunkningar.
Givetvis hade hon förberett sig inför detta genidrag, men det blev kanske inte riktigt som hon hade tänkt sig. Men det är bra för oss andra, att hon visar att hon är en trotsig barnunge, en respektlös sådan.
Citera
2014-12-16, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Alldeles nyss nu på riksdagen.se så vägrade Rossana Dinamarca att säga "Herr talman" till Björn Söder när hon skulle hålla sitt tal. När Björn Söder rättade henne så sa hon "Du är inte min talman!".

Efter det så fick hon inga repliker på sitt tal, utan talmannen gav direkt ordet till nästa talare pga att hon utmanade talmannen!

Det går att se i efterskott på http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Debatter-och-beslut-om-forslag/Arendedebatter/?did=H201AU1 Klicka på hennes namn, 7:e namnet nerifrån.

Nu undrar jag. Vad är det värsta som kan hända om man bråkar med talmannen? Hur mycket makt har han i riksdagen egentligen?

Det hon gjorde är ändå starkt, man ska stå emot människans ynklighet vart än den pågår. Ballen Söderby är ju trots allt en nazze svin, han representerar inte någon av oss. Möjligen er svenska fanatiker som tror att Sverige är universums mittpunkt!

Det finns en 1 miljon utlandsfödda i Sverige, vänster har möjligheten att fiska många röster och det borde de göra...Det finns en anledning till varför SD är stark i vischan, byar, bondställen, jaaa alla efterblivna ställen där svenskar bor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in