2014-12-15, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Jag anser att tilltaget var mer än ok. Björn anser att jag med min judiska härkomst inte är svensk. Om vi ska följa SD's spår så har min familj med största sannolikhet betalat mer skatt i det här landet än vad Söder och hela hans släktträd har gjort tillsammans. Nästa val har SD max 6%, sanna mina ord.

Japp och Miljöpartiet har 40% samt F! har 55%
Citera
2014-12-15, 17:02
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Söder uttalar sig inte som talman, utan som riksdagsledamot. Det är viktigt att se skillnaden, vilket Dinamarca misslyckas med då hon attackerar en talman som politisk person.

När man gör ett så uppseendeväckande uttalande som att dela upp svenskar i olika "nationer" och exkludera människor som levt i hundratals år i Sverige från att vara "Svenskar" så spelar det mindre roll i vilket samanhang och i vilken roll han sa det. Det skitar ner Talmansrollen i riksdagen.Dinamarca attackerade personen Söder i hans roll som talman med hänvisning till att han anser att bl.a hon inte är en del av den svenska nationen därför är hon inte hans talman jag tro inte någon annan talman delat upp riksdagledamöter eller valmanskåren på det sätt som Söder gjorde.

Det enklaste och hedervärda vore för honom att be om ursäkt för sitt uttalande och lägga ner tramset om nationer, det här är ett resonemang som han aldrig kan vinna
Citera
2014-12-15, 17:02
Bannlyst
Rossana Dimarca visar ungefar samma omdome som "pubertala tonaringar"

Hon ar nog inte mer an 14-15 ar gammal rent mognadsmassigt. Galler for ovrigt manga andra inom V, Mp och Fi

Tyvarr ar PK-media ute pa ett korstag nu och allt kommer att vinklas emot SD infor extra valet.

Men, sa lange verkligheten gor sig pamind (massinvandring, bostadsbrist och arbetsloshet) sa kommer folk anda att stromma till Sverigedemokraterna

Det finns naturligtvis en orsak till att V och Mp ar sa sma partier. Deras politik ar milt sagt usel! Forutom for bidragstagare da forstas.
Citera
2014-12-15, 17:03
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brillmongo
Söder sitter ju på helspänn inför varje nytt anförande i väntan på att eventuellt få läxa upp någon. Så fort han fått sin "Herr Talman"-bekräftelse slappnar han av.

Det är väl enbart ett uttryck för att han gör sitt jobb. Det är hans uppdrag att se till att god ordning flöljs. Menar du att han skall försaka det arbete som han uppbär skattemedel för? Att han skall låta riksdagsmännen bete sig hur som helst, bara för att han själv är SD (och därmed automatiskt kommer att bli feltolkad och kritiserad i media)?
Citera
2014-12-15, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Talmannen/Talmannens-uppdrag/I-kammaren/

Söder borde ha tagit ifrån henne ordet, vilket ingår i hans uppgifter.

Spännande, han borde inte låtit henne hålla sitt anförande alls.
Citera
Medlem
Jag tycker att ledamot Dinamarca uppför sig fel. Kan förstå att vissa inte kan gilla sina meningsmotståndare men hon drar det hela till spets. Vilka andra ledamöter protesterar genom fåniga t-shirt kupper och håller på med att vägra tilltala talmannen för herr talman. Dessutom är attityden "FUCK SD" sånt som får folk att störa torgmöten och kasta gatsten. Bemöt politiken med argument istället.
Citera
Medlem
Blåtås avatar
Den politiska diskussionen är på högstadienivå. Demokratin i Sverige är pga den senaste tiden med fulspel från båda sidor officiellt ett skämt. När når svensk politik sin botten? Så man kan börja hoppas på förbättring.

Kanske dags att införa krav på högre utbildning?
Citera
2014-12-15, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Förmodligen för att det inte regleras inom lag utan är praxis, talmännen får tycka och säga till om vad dom vill. Dinamarca måste inte säga herr talman till Söder. Pinsamt kan man tycka att hon inte följer praxis och ännu mer pinsamt att Söder ska dra på offerkoftan.

Varför?

Citat:
...ingen får vid ett sammanträde uttala sig nedlåtande om någon annan eller använda personligen förolämpande uttryck...

?
Citera
2014-12-15, 17:05
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
När Björn Söder rättade henne så sa hon "Du är inte min talman!".
Ptja, han är riksdagens andre vice talman, så om han inte är hennes talman får hon väl avgå som riksdagsledamot då.

Sen tycker jag att det är larvigt att hålla på och låtsas rikta sig till talmannen när man egentligen inte gör det. Men det är väl en annan sak.
Citera
2014-12-15, 17:06
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proclaimer
Lite som tre pojkar vid namn Erik Almqvist, Kent Ekeroth and Christian Westling alltså?

Offtopic, men oavsett vad andra gjort tidigare så är hennes beteende barnsligt.
Citera
2014-12-15, 17:07
Medlem
Kommer sluta i polsk riksdag det här ska ni se. Riksdagen kommer utbryta i fullskaligt slagsmål

Låt idioterna hålla på, vem bryr sig. Det är inte direkt så att de tjänar något på det.
Citera
2014-12-15, 17:08
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
?
Så meningen "Du är inte min talman." är enligt dig förolämpande? Måste säga att jag alltid har tyckt att uttrycket "offerkoftan" alltid har varit trams, men börjar verkligen förstå vad vänstern menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in