2014-12-14, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ja, vem tror på riktigt att det pågår trafficking i Sverige? eller att en massa snälla gossar från svenska förortsidyllen anslutit sig till Isis, där de frossar i folkrättsbrott?
Men herregud, vi pratar om helt olika saker. IS soldat kan vem fan som helst bli, kolla på Kunskapskanalens dokumentär. En blev soldat, en blev inte. Why, ingen vet!
Citera
2014-12-14, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, det går inte att dra alla människor över en och samma kam enbart på grund av deras religion och ursprung. Dessutom vill jag tillägga att terrorism kan diskuteras i andra trådar då det inte framkommit någoting som talar för att de misstänkta skulle ingå, eller finansiera något terrornätverk.

Snyggt försök att få fram din ensidiga ståndpunkt. Nu är det så att det är precis tvärtom. Just för att Amani och Rami hade ett visst ursprung ställdes det inga krav, och man lät vanvården och misshandeln av Yara pågå till hon dog. Det är trots allt utsatta barn som råkar illa ut, inte en lintott från ordnade hem. Där jag bor skulle minsta lilla sak leda till anmälningar och åtgärd.

Jag spekulerar i vad de hade här att göra då de inte hade något incitament att bli en del av det samhället de flyttat till. Med Facebook länkar till en blodig islamistisk "kamp" och inget trevligt om det egna livet; blir det en legitim undran.

Min uppfattning är att när man går till botten med orsakerna hos kriminella oavsett ursprung, handlar det oftast om utanförskap och udda intressen. Dessa barnplågare är folk som lever utanför samhällsgemenskapen och föraktar samhällets regler, oavsett var de befinner sig. Det är en varningsklocka.

Jag får känslan av att de var på väg, och att vardagen med ett hem och barn inte betydde det samma för dem, som för folk flest. När man lämpar barn på varandra blir det uppenbart att barnen bara är ett olycksfall när sexualdriften är bortom kontroll. För varför lämnade Amani bort ett barn i ett år? Eller kan du påstå att barnet skulle vara ett hinder för asyl? Eller ta upp viktig tid från chatten och TV serierna, när hon sitter inlåst i kala rum, i Karlskrona?
Citera
2014-12-14, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men herregud, vi pratar om helt olika saker. IS soldat kan vem fan som helst bli, kolla på Kunskapskanalens dokumentär. En blev soldat, en blev inte. Why, ingen vet!

Nu får du ge dig. När du inte vet, så betyder det bara, att det är du som inte vet!
Det pågår forskning om detta, men utanför Sverige förståss!

Vem som helst blir inte kriminell, våldsman eller terrorist. Det ska till en mycket störd ung man för att åka iväg till ett krig där man halshugger oskyldiga och begår massvåldtäkter.

Det ironiska är att dessa unga män fick en fristad i Sverige, och nu mördar de folk som skulle ha asylskäl om de överlevt eller haft möjlighet att fly.
Citera
2014-12-14, 14:53
Medlem
Citat:
Snyggt försök att få fram din ensidiga ståndpunkt. Nu är det så att det är precis tvärtom. Just för att Amani och Rami hade ett visst ursprung ställdes det inga krav, och man lät vanvården och misshandeln av Yara pågå till hon dog. Det är trots allt utsatta barn som råkar illa ut, inte en lintott från ordnade hem. Där jag bor skulle minsta lilla sak leda till anmälningar och åtgärd.

Jag spekulerar i vad de hade här att göra då de inte hade något incitament att bli en del av det samhället de flyttat till. Med Facebook länkar till en blodig islamistisk "kamp" och inget trevligt om det egna livet; blir det en legitim undran.

Min uppfattning är att när man går till botten med orsakerna hos kriminella oavsett ursprung, handlar det oftast om utanförskap och udda intressen. Dessa barnplågare är folk som lever utanför samhällsgemenskapen och föraktar samhällets regler, oavsett var de befinner sig. Det är en varningsklocka.

Jag får känslan av att de var på väg, och att vardagen med ett hem och barn inte betydde det samma för dem, som för folk flest. När man lämpar barn på varandra blir det uppenbart att barnen bara är ett olycksfall när sexualdriften är bortom kontroll. För varför lämnade Amani bort ett barn i ett år? Eller kan du påstå att barnet skulle vara ett hinder för asyl? Eller ta upp viktig tid från chatten och TV serierna, när hon sitter inlåst i kala rum, i Karlskrona?

Kan du på något sätt underbygga ditt påstående att det inte ställdes några krav på Rami och Amani och att Yaras dör skulle ha berott på ''beröringsskräck av PK- tjänstemän''. Att de på facebook ''likar'' inlägg för palestinsk kamp betyder ingenting. Det skulle du också göra om du kom därifrån. Jag tycker att du drar för stora växlar här, att du är förblindad av din egen ideologi och ser detta som ett forum att sprida den. Men jag kan ha fel. Kanske är du berörd av det som hände Yara och även uppriktigt intresserad av varför det hände.

Jag anser också att det märkligt att familjen bodde så torftigt. Kanske var någon av dem på väg någonstans men knappast till Jihad. Jag har redan tagit upp att det inte går att förstå varför Amani lämnade sitt barn, i synnerhet då barnet inte skulle ha varit ett hinder för asyl utan faktiskt tvärtom. Jag tror att lösningen till brottet finns i Ramis och Madis förhållande men det har domstolen inte fått veta någonting om eftersom de enda vittnen, Yaras föräldrar, tiger och kommer med vaga förklaringar .
Citera
2014-12-14, 14:54
Medlem
Citat:
Den som tror att de har med terrorism att göra, eller är brottslingar på grund av sin religion, kan svara på din fråga. Jag tror det inte. Däremot tror jag åtminstone Amani är ganska smart. Rami verkar vara mer korkad och dessutom psykiskt svagare. Det kan också vara så att han någonstans förstår att det inte var rätt att behandla ett barn såsom de gjorde. Jag har ingen aning varför de plågade Yara men det kan mycket väl handla om sexualsadism. Kanske fick de en kick av att slå henne. Amani var ganska lättklädd när hon filmades av Rami och de ska också ha haft en herdestund någon gång samma kväll. Eller också är de bara onda människor som tog ut sina frustrationer och misslyckanden på ett litet barn som de tvingades att ta hand om en längre tid än vad var tänkt från början.

Du skriver att jag och andra spekulerar, när vi tar upp närliggande orsaker i belysning av aktuella nyhetsflöden jorden runt. I belysning att det blivit en plåga med alla säkerhetskontroller och andra påfrestningar vi har på resor, och allmänna platser, blir terrorism rimligare än sexualsadism.

Ja ett gott skratt förlänger livet, och din spekulation är humor i detta elände. Tänk vad bekvämt det vore, om man kunde avfärda ondska med sexualsadism, trots att brottsoffret, Yara inte varit utsatt för sexuella övergrepp.

Men är inte sexualsadism också spekulation, och en ganska vidrig spekulation, då spekulationen/tanken kräver en fantasi i sexuella banor. Jag brukar ta de mer närliggande spekulationerna och avfärdar direkt sexuella spekulationer om gärningar som inte framgått under rättegången, då de faktiskt skulle ha ingått, om du hade något att komma med när du spekulerar. I faller Bobby fanns det du spekulerar om med i rättegången, då det var en del av gärningarna saken handlade om.

Det enda som går att ta bort från åtalet i Yarasaken, är spekulationer som har med rikets säkerhet att göra. Och vi vet att vissa delar i saken är sekretess. Och jag undrar varför det är sekretess.

Det är intressant att det har blivit mer rumsrent, enligt dig och likasinnade att mörda ett barn av orsaker som har med sexualsadism att göra än den likgiltighet inför andras liv, som typ den terrorister har visat gång efter gång.

Jag påstår/spekulerar i att dessa barnplågare hade andra högre mål i livet, av den sort man ser hos förhärdade terrorister. De lever för målet. Av det vi sett så var det dagliga livet inget dessa personer brydde sig om, de levde som om de inväntade något, där deras egna liv var underordnade.

Du har nu statuerat ett exempel på att alla spekulationer är tillåtna om det inte handlar om islamisering och terrorism. Den förljugna anledningen till att vi hänger på ett nätforum för att diskutera olika saker som rör olika kriminella nätverk som tar sig in i Sverige. För om förövarna är araber eller negrer så får det inte diskuteras utifrån att ordet är fritt.
Citera
2014-12-14, 15:31
Medlem
LaScalas avatar
Jadu, Vresrosen, du sliter hårt för att peka på det som är känt för de som är intresserade av omvärldsinformation. Får jag ge dej ett handtag?

Det tog lång tid innan svensken förstod att hederskultur blomstrar även i den svenska myllan.

Ännu har man inte insett problematiken med ensamkommande barn.

Att många marginaliserade unga män med invandrarbakgrund söker sej till extrema våldsgrupper med politiska/islamistiska agendor utomlands har t o m Mona Sahlin sett som en fara.
Ett projekt för de som vill hoppa av har startats.

Att inte inse att saker förekommer i nutidens Sverige som verkar främmande och skrämmande gör inte att man har rätt att blunda för dem.

Det har funnits en del incidenter (omgärdade av sträng sekretess i nåra fall) där sk transitfamiljer levt här och offrat allt materiellt för inköp av vapen, smugglat narkotika mm för att stöda sina politiska kamporganisationer. Politiska alltså. Ibland gömda bakom islams slöja.

Om detta kan jag berätta en del men det hör ju inte hemma här.

DÄREMOT kan såna spekulationer vara lika relevanta som alla andra spekulationer i tråden.
Här fick paret A&R vara ifred med vad de nu tyckte de fick ut av sin vistelse här.
Citera
2014-12-14, 15:40
Medlem
Kan man inte rensa bordet och börja om från början igen?
En utgångspunkt i avsnittet om familjen Madis strömavhopp till Sverige skulle kunna ligga i detta:
Enligt Amanis egna utsagor har hennes familj stått Arafat och hans kretsar nära; man får exempel på olika typer av förtroendeuppdrag som chaufför åt Arafat, livvakt, någon bättre position på något ministerium.
Detta har alltså varit en betrodd klan, med status.
Så återfinner man alla dess medlemmar i Sverige, utom en och med mamma Amdi möjligen på väg.
Man skulle kunna gissa att de fallit i onåd på något sätt, men inte när och varför. Anledningen står troligen (?) att finna i förändrade politiska positioner.
OM* så är fallet, SÅ kan de haft mer reella skäl att lämna Gaza än ren äventyrslusta och ett sug efter svenska bidrag.
Med detta inte nödvändigtvis sagt att skälen var vansinnigt ömmande, men scenariot gör historien mer banal och mindre spekulativ - även om den naturligtvis är spekulativ ...
Och någonstans i detta HYPOTETISKA tänkande skulle man kunna placera in Amani och Rami ...

* "Om - så" är villkorssatsens kännetecken
Senast redigerad av tantigheter 2014-12-14 kl. 15:48.
Citera
2014-12-14, 16:00
Medlem
Citat:
Du skriver att jag och andra spekulerar, när vi tar upp närliggande orsaker i belysning av aktuella nyhetsflöden jorden runt. I belysning att det blivit en plåga med alla säkerhetskontroller och andra påfrestningar vi har på resor, och allmänna platser, blir terrorism rimligare än sexualsadism.

Du har nu statuerat ett exempel på att alla spekulationer är tillåtna om det inte handlar om islamisering och terrorism. Den förljugna anledningen till att vi hänger på ett nätforum för att diskutera olika saker som rör olika kriminella nätverk som tar sig in i Sverige. För om förövarna är araber eller negrer så får det inte diskuteras utifrån att ordet är fritt.

Jag inte statuerat något exempel, enbart kommenterat din spekulation. Det finns många trådar på Flashback där du kan diskutera kriminella nätverk och araber och negrer. Om du anser dig ha bevis eller indikationer på att de misstänkta utgöt hot rikets säkerhet så bör förstås kontakta SÄPO på en gång - i alla fall innan Yaras föräldrar som antagligen ingår i samma terrornätverk får asyl här.
Citera
2014-12-14, 16:38
Medlem
Citat:
Jag inte statuerat något exempel, enbart kommenterat din spekulation. Det finns många trådar på Flashback där du kan diskutera kriminella nätverk och araber och negrer. Om du anser dig ha bevis eller indikationer på att de misstänkta utgöt hot rikets säkerhet så bör förstås kontakta SÄPO på en gång - i alla fall innan Yaras föräldrar som antagligen ingår i samma terrornätverk får asyl här.

Nu raljerar du bort dina egna absurditeter som du framför som en "expert" på invandring och asyl, i tråd efter tråd. Jag känner igen argumentationen som bygger på att man i anonymitetens skydd kan utge sig som expert och ge tyngd åt idiotier.

Du påstår att du kan en massa men det elementära kan du inte och det är att asylreglerna och den praxis du tjatar om, gäller inte kriminella oavsett var de kommer ifrån.

Det som gör denna tråd intressant är, att här blir det motargument om OT, så fort någon som du är ute på hal is. När diskussionen inte är enhällig tillsammans med den allmänna beundran för de självutnämnda experterna, blir det gnäll eller teorier som sexualsadism.

Det är också intressant att detta är den enda tråden där det är superkänsligt att diskutera orsakerna till hur detta avskyvärda brott fick pågå under lång tid mitt framför näsan på myndighetspersoner och socialen.

Du spekulerar i sexualsadism, och det visar faktiskt på hur lite du kan om det du påstår dig vara expert på. Jag garanterar dig att personer som Amani och Rami inte har den sexualitet som drev mördarna i Bobbyfallet. Det skulle vem som helst kunna intyga som har haft med muslimer att göra. Jag skulle arbeta efter hypotesen att de faktiskt är pryda, i belysning av deras bakgrund.

För mig mig blir det absurt med att förklara det man inte vill ta till sig; med idiotier som sexualsadism. I Qvickfallet, frossade alla juridikens rötägg, tillsammans med minnesforskare i alla detaljer om påstådd sexualsadism, som endast fanns i deras egna sjuka hjärnor, som en sanning som ledde att en oskyldig blev dömd för 8 mord.

Det är tydligt att i alla kända fall med felaktigt dömda, så kommer det in i bilden fantasier/spekulationer om snusk, i stället för grävande efter sanningen. Det verkar som rättsväsendet och myndigheter drar till sig folk som hellre tror på sexualsadism än bara ren ondska.

Vi andra som yttrar oss behöver inte tala om vad vi är experter på, och vad vi sysslar med. Det borde leda dig till eftertanke, och de som läser dina dumheter, också till eftertanke om vad du egentligen framför. Just för att du brukar vilseleda om de regler som gäller i dessa frågor.

Alla spekulationerna ska röra denna rättegång. Jag spekulerar om vad som är sekretess, och bakomliggande orsaker till hur Yara kunde mördas inför allas underlåtenhet.

Dina spekulationer har inget med denna rättegång att göra, för hade det varit sexualsadism i detta fall, så är det en relevant komponent i åtalet som saknas, och särskilt i gärningsbeskrivningen. Eller påstår du att åklagaren efter obduktionen låter dem komma undan med ännu ett vidrigt brott?
Senast redigerad av Vresrosen 2014-12-14 kl. 16:42.
Citera
2014-12-14, 16:48
Medlem
Citat:
Nu raljerar du bort dina egna absurditeter som du framför som en "expert" på invandring och asyl, i tråd efter tråd. Jag känner igen argumentationen som bygger på att man i anonymitetens skydd kan utge sig som expert och ge tyngd åt idiotier.

Du påstår att du kan en massa men det elementära kan du inte och det är att asylreglerna och den praxis du tjatar om, gäller inte kriminella oavsett var de kommer ifrån.

Det som gör denna tråd intressant är, att här blir det motargument om OT, så fort någon som du är ute på hal is. När diskussionen inte är enhällig tillsammans med den allmänna beundran för de självutnämnda experterna, blir det gnäll eller teorier som sexualsadism.

Det är också intressant att detta är den enda tråden där det är superkänsligt att diskutera orsakerna till hur detta avskyvärda brott fick pågå under lång tid mitt framför näsan på myndighetspersoner och socialen.

Du spekulerar i sexualsadism, och det visar faktiskt på hur lite du kan om det du påstår dig vara expert på. Jag garanterar dig att personer som Amani och Rami inte har den sexualitet som drev mördarna i Bobbyfallet. Det skulle vem som helst kunna intyga som har haft med muslimer att göra. Jag skulle arbeta efter hypotesen att de faktiskt är pryda, i belysning av deras bakgrund.

För mig mig blir det absurt med att förklara det man inte vill ta till sig; med idiotier som sexualsadism. I Qvickfallet, frossade alla juridikens rötägg, tillsammans med minnesforskare i alla detaljer om påstådd sexualsadism, som endast fanns i deras egna sjuka hjärnor, som en sanning som ledde att en oskyldig blev dömd för 8 mord.

Det är tydligt att i alla kända fall med felaktigt dömda, så kommer det in i bilden fantasier/spekulationer om snusk, i stället för grävande efter sanningen. Det verkar som rättsväsendet och myndigheter drar till sig folk som hellre tror på sexualsadism än bara ren ondska.

Vi andra som yttrar oss behöver inte tala om vad vi är experter på, och vad vi sysslar med. Det borde leda dig till eftertanke, och de som läser dina dumheter, också till eftertanke om vad du egentligen framför. Just för att du brukar vilseleda om de regler som gäller i dessa frågor.

Alla spekulationerna ska röra denna rättegång. Jag spekulerar om vad som är sekretess, och bakomliggande orsaker till hur Yara kunde mördas inför allas underlåtenhet.

Dina spekulationer har inget med denna rättegång att göra, för hade det varit sexualsadism i detta fall, så är det en relevant komponent i åtalet som saknas, och särskilt i gärningsbeskrivningen. Eller påstår du att åklagaren efter obduktionen låter dem komma undan med ännu ett vidrigt brott?

Det enda jag ville fråga dig var hur terrorism skulle vara ett motiv eller en förklaring Yaras död.
Citera
2014-12-14, 17:17
Medlem
Citat:
Det enda jag ville fråga dig var hur terrorism skulle vara ett motiv eller en förklaring Yaras död.

Nu är det så att jag frågar dig om hur sexualsadism skulle kunna vara ett motiv när obduktionen inte visar på detta? Och varför har sexualsadismen inte ingått i åtalet?

Terrorism är inte motivet. Men deras politiska fanatism förklarar hur de orkade leva så knappt, och i ett slags transitboende. Jag ser inget i deras beteende som visar på mognad att leva familjeliv med ansvaret för barn. Tron på politiska mål till varje pris skulle kunna förklara deras likgiltighet inför vardagen, och barnens utveckling.

Du får läsa på lite straffrätt om motiv, för att få begreppen klargjorda!

I bland finns det inte klara motiv, trots att det går att styrka brott. Avsaknaden av motiv är inget hinder för att döma någon för brott. Det är just det meningslösa våldet och avsaknaden av motiv som gör denna sak spektakulär.
Citera
2014-12-14, 17:31
Medlem
Citat:
Nu är det så att jag frågar dig om hur sexualsadism skulle kunna vara ett motiv när obduktionen inte visar på detta? Och varför har sexualsadismen inte ingått i åtalet?

Terrorism är inte motivet. Men deras politiska fanatism förklarar hur de orkade leva så knappt, och i ett slags transitboende. Jag ser inget i deras beteende som visar på mognad att leva familjeliv med ansvaret för barn. Tron på politiska mål till varje pris skulle kunna förklara deras likgiltighet inför vardagen, och barnens utveckling.

Du får läsa på lite straffrätt om motiv, för att få begreppen klargjorda!

I bland finns det inte klara motiv, trots att det går att styrka brott. Avsaknaden av motiv är inget hinder för att döma någon för brott. Det är just det meningslösa våldet och avsaknaden av motiv som gör denna sak spektakulär.

Sexualsadism innebär inte inte att barnet måste bli våldtaget i vanlig mening. Kanske tänder dessa vuxna på att misshandla ett barn samt begå sexuella övergrepp som inte lämnar spår. Vilka motiv dessa misstänkta än har haft så spelar de kanske ingen roll i skuldfrågan, det har du rätt i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in