Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-13, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Mycket känslor, om det är svartsjukemotiv. Men också förberedelser, inte en gärning i stundens hetta. Möjligt att våldet eskalerade i "panik", för att få tyst på LL. Fortfarande oklart hur hon tänkte sig fortsättningen, att få bort kroppen.

Håller med där.
Hon hade ju tänkt att få med kroppen.
Men det gick inte med den bag/påse hon tänkt.
Och undrar hur hon hade tänkt sig kunna lyfta LL i ett stycke?
Det är lite det jag menar , hon hade nog en plan men var alldeles för väck i skallen för att ha planerat det i detalj , hon verkar ju varit ganska överväldigad av situationen. Trots detta har hon kunnat genomföra allt ända tills dumpningsplatsen där jag tror hon vaknade upp och insåg FAN jag är körd
Citera
2014-12-13, 23:33
Medlem
Citat:
Mycket känslor, om det är svartsjukemotiv. Men också förberedelser, inte en gärning i stundens hetta. Möjligt att våldet eskalerade i "panik", för att få tyst på LL. Fortfarande oklart hur hon tänkte sig fortsättningen, att få bort kroppen.

Inte tänkt alls, eftersom hon i direkt impuls ringer JN,inte nödvändigtvis för att be han om hjälp att få bort kroppen. Utanför att JH känner honom som en person som är bra på att lösa problem. Så helt ärligt tror jag det inte funnits någon form av plan alls förutom att hon skall ''konfrontera'' LL och det som händer händer typ. Samt att på grund av tidigare krockar med LL så plockar hon med sig ''arbetsväskan''

Mycket möjligt att hon lyckats intala sig själv något naivt drömscenario där hon bonkar LL i skallen, spruta i nacken och sedan vem vet vad.
Citera
2014-12-14, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten

Citat:
Ursprungligen postat av dip
Jag har skummat igenom det mesta av FUP nu; det finns förvisso mycket förhörstext men också mycket utdrag ur mobilsurfningshistoriken, websajter JH besökt. Kriminaltekniskt är det en ganska trist historia, om man får ha några sådana anspråk när en ung människa mördats och anhöriga lider av det inträffade; det är polisiärt ingen gåta att utreda, så vitt jag förstår det, med JH:s erkännande, indicier utifrån webhistoriken, vittnesmål och svartsjukemotivet.

Webhistoriken ger vid handen ganska flitigt surfande kring mordmetoder, inklusive kasta någon framför ett tåg, åtminstone de närmaste få dagarna innan mordet begicks. Cirka veckan innan mordet sökningar på antidepressiva läkemedel och en del kring abort eller gynekologi. Kanske är mordplanen ganska hastigt påkommen, med några få dagars förberedelse, och den exakta tidpunkten inte så långt förutbestämd, i alla fall inte på ett mer konkret plan, medan kanske vagare tankar förelegat längre?
Citera
2014-12-14, 00:16
Medlem
Citat:
Jag har skummat igenom det mesta av FUP nu; det finns förvisso mycket förhörstext men också mycket utdrag ur mobilsurfningshistoriken, websajter JH besökt. Kriminaltekniskt är det en ganska trist historia, om man får ha några sådana anspråk när en ung människa mördats och anhöriga lider av det inträffade; det är polisiärt ingen gåta att utreda, så vitt jag förstår det, med JH:s erkännande, indicier utifrån webhistoriken, vittnesmål och svartsjukemotivet.

Webhistoriken ger vid handen ganska flitigt surfande kring mordmetoder, inklusive kasta någon framför ett tåg, åtminstone de närmaste få dagarna innan mordet begicks. Cirka veckan innan mordet sökningar på antidepressiva läkemedel och en del kring abort eller gynekologi. Kanske är mordplanen ganska hastigt påkommen, med några få dagars förberedelse, och den exakta tidpunkten inte så långt förutbestämd, i alla fall inte på ett mer konkret plan, medan kanske vagare tankar förelegat längre?

Gissningsvis akutstressreaktion till följd av att hon gör precis allt som förväntas av henne i fallet JA och förlorar fostret hon burit på, och sedan bortstött helt och hållet av JA så fort han får reda på att det problemet är ur världen. Samt det faktum att relationen med JN (som hon verkar ha haft stora förhoppningar på innan) gick i kras så blev detta för mycket helt enkelt för henne,
Citera
2014-12-14, 01:37
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanata
Så tingsrätten behöver inte välja mellan åklagarens rubricering eller frikännande, utan skulle t.ex kunna döma för grov misshandel eller vållande till annans död?

Men det är ju hemskt! 17 knivhugg sågar mm kan ju inte bli vållande
Citera
2014-12-14, 01:39
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Javisst, den där "lite-vek"-imagen lade han sig till med redan i tidig ålder,
han förstod redan då att den skulle bli användbar i framtiden.

Han visste att han skulle kunna utnyttja kvinnors "modersinstinkter",
så han kunde ha flera samtidigt som alla gjorde allt för honom.
Bakom den tårfyllda, nedbrutna fasaden döljer sig en liten rackare med horn,
som innerst inne triumferar sin framgång.
Eller?

Jösses, jag hade ingen aning om att det fanns så många manshaterskor/manshatare här.

Vart ser du att alla hatar män? Måste missat det
Citera
2014-12-14, 01:43
Medlem
Willow1s avatar
Citat:

Om hon nu var gravid är det inte helt ovanligt att det utlöser struma, och (vild spekulation) gör en del väldigt irrationella och aggressiva.
Citera
2014-12-14, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Om hon nu var gravid är det inte helt ovanligt att det utlöser struma, och (vild spekulation) gör en del väldigt irrationella och aggressiva.
Det finns många hormoner som fluktuerar, varje dag, månad, årstid och för kvinnors del även i olika faser av graviditet. Dessutom är det vanligt att en abort, fullt begripligt, inbegriper psykologiska och psykosociala dimensioner av betydelse. När skedde aborten i JH:s fall? Aldrig, så vitt jag kan se. Använder man sökordet "abort" i den andra delen av FUP så får man hur många anvisningar som helst i dokumentet, orkar inte kolla alla, men svävar ännu i viss osäkerhet hur det förhåller sig med den saken, så mycket som JH har ljugit. Jag väljer att tro på följande, FUP s370, andra delen, förhör med JH, 140723:

Citat:
Jonna gjorde aldrig abort för hon hann inte för hon började blöda. Hon tror att hon fick
missfall för efter det så gjorde hon ett graviditetstest som visade negativt. Hon tror att hon
började blöda den 4 eller 5 juni.

Kontentan är att det är långsökt enligt min uppfattning att börja prata hormoner som orsak till mordet. Allt är möjligt, men det ska ju till en rimlig anledning att misstänka det och gärna i så fall hitta andra signifikanta korrelat i kombination.
Senast redigerad av Kinuski 2014-12-14 kl. 02:21.
Citera
2014-12-14, 02:30
Medlem
Med andra ord , hon fick missfall.
Citera
2014-12-14, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Inte tänkt alls, eftersom hon i direkt impuls ringer JN,inte nödvändigtvis för att be han om hjälp att få bort kroppen. Utanför att JH känner honom som en person som är bra på att lösa problem. Så helt ärligt tror jag det inte funnits någon form av plan alls förutom att hon skall ''konfrontera'' LL och det som händer händer typ. Samt att på grund av tidigare krockar med LL så plockar hon med sig ''arbetsväskan''

Mycket möjligt att hon lyckats intala sig själv något naivt drömscenario där hon bonkar LL i skallen, spruta i nacken och sedan vem vet vad.

Vad gör dig så säker på att det inte förekommit någon planering?

Bara det faktum att hon upprepade gånger googlat på hur man kan mörda någon och sedan dölja brottet i kombination med att hon faktiskt åker ut till JA:s lägenhet, där hon vet att LL finns, med en hammare, kniv och alkohol- och lugnandemedelfylld spruta är ju ganska starka indicier på att det skett någon form av planering (alkohol- och lugnandemedelfylld spruta som metod stämmer dessutom ganska väl överens med googlingen om att dölja mordet som ett självmord med tåg, då skulle sprutan användas för att söva LL under transporten).

Vidare undrar jag vad du tycker att JH borde dömas för och i sådana fall vilket straff hon borde få?
Citera
2014-12-14, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Med andra ord , hon fick missfall.

Vet du detta säkert, eller antar du det utifrån JH:s uppgifter?

JH har bevisligen ljugit om en hel del, både för JA och för polisen, så om uppgiften bara kommer från henne så skulle jag inte automatiskt ta den som en sanning. Det skulle ju t.ex. kunna tänkas att hon hittade på graviditeten för att kunna sätta press på JA.
Citera
2014-12-14, 02:56
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte
Vet du detta säkert, eller antar du det utifrån JH:s uppgifter?

JH har bevisligen ljugit om en hel del, både för JA och för polisen, så om uppgiften bara kommer från henne så skulle jag inte automatiskt ta den som en sanning. Det skulle ju t.ex. kunna tänkas att hon hittade på graviditeten för att kunna sätta press på JA.

JH har bränt sitt förtroendekapital för eoner sedan. Hon ljuger och ter sig mest hela tiden. Googla på det hon gjorde och säga efter hon mördat att "det var terapeutiskt" eller hur hon nu uttryckte sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in