2014-12-13, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Den där gärningsmannaprofilen har i efterhand kritiserats eftersom den utgår ifrån att ingen hotbild utifrån Palmes politiska förehavanden förekom vid tiden för mordet.

Rent generellt är det i det här fallet ytterst vanskligt att överhuvudtaget göra en gärningsmannaprofil. Motivet är ännu okänt, det är oklart om det var ett planlagt dåd av en gruppering eller ett utslag för en ensam människas sjuka tankar.

Det enda som är känt är att det avlossades två skott, varav det som träffade Olof var direkt dödande, samt att mördaren tycks ha avlägsnat sig smidigt och hastigt från mordplatsen. Vittnesuppgifterna gällande signalement på kläder och utseende går delvis isär...Så enligt min ringa och amatörmässiga mening finns ingen grund för en gärningsmannaprofil. Sådana lämpar sig bäst på seriebrottslingar väl?

Därför är jag även tveksam till GW Perssons GMP, då den utgår helt och hållet ifrån att hans teori är den korrekta. Det vet vi inte. Mördaren kan ha agerat på eget bevåg utifrån diverse motiv, han kan ha ingått i en attentatsgrupp och haft personliga och politiska skäl att utföra mordet. Och så kunde han helt enkelt varit en inhyrd "hitman" som fick ruskigt mycket betalt, men saknade personliga motiv.

Nej då, GMP-profilering gör man även med andra brott förutom seriemördare. Och jag är helt säker på att man kan upprätta en GMP-profil utan att veta exakt vilka kläder eller vilket utseende GM hade. Det handlar nog snarare om ett slags "fågelperspektivseende" i kombination med det man absolut VET i kombination med kunskap om hur det kan se ut i huvudet på en mördare och hur deras liv och bakgrund kan se ut vid den här typen av brott.
Citera
2014-12-13, 13:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlottaModena
Nej då, GMP-profilering gör man även med andra brott förutom seriemördare. Och jag är helt säker på att man kan upprätta en GMP-profil utan att veta exakt vilka kläder eller vilket utseende GM hade. Det handlar nog snarare om ett slags "fågelperspektivseende" i kombination med det man absolut VET i kombination med kunskap om hur det kan se ut i huvudet på en mördare och hur deras liv och bakgrund kan se ut vid den här typen av brott.

Problemet med GMP var att FBI experterna fick fel ingångsdata från PU som hävdade att ingen speciellt kontroversiell debatt runt Olof Palme fanns i Sverige vid tiden för MOP. Närmare den totala lögnen går det knappast att komma. Speciellt Lars Borgnäs har gått igenom detta grundligt men finns andra källor för den som är intresserad.
Citera
2014-12-13, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Den där gärningsmannaprofilen har i efterhand kritiserats eftersom den utgår ifrån att ingen hotbild utifrån Palmes politiska förehavanden förekom vid tiden för mordet.

Rent generellt är det i det här fallet ytterst vanskligt att överhuvudtaget göra en gärningsmannaprofil. Motivet är ännu okänt, det är oklart om det var ett planlagt dåd av en gruppering eller ett utslag för en ensam människas sjuka tankar.

Det enda som är känt är att det avlossades två skott, varav det som träffade Olof var direkt dödande, samt att mördaren tycks ha avlägsnat sig smidigt och hastigt från mordplatsen. Vittnesuppgifterna gällande signalement på kläder och utseende går delvis isär...Så enligt min ringa och amatörmässiga mening finns ingen grund för en gärningsmannaprofil. Sådana lämpar sig bäst på seriebrottslingar väl?

Därför är jag även tveksam till GW Perssons GMP, då den utgår helt och hållet ifrån att hans teori är den korrekta. Det vet vi inte. Mördaren kan ha agerat på eget bevåg utifrån diverse motiv, han kan ha ingått i en attentatsgrupp och haft personliga och politiska skäl att utföra mordet. Och så kunde han helt enkelt varit en inhyrd "hitman" som fick ruskigt mycket betalt, men saknade personliga motiv.

PS: Jag har aldrig riktigt förstått den där kritiken om att inte politiska hotbilder vägdes in då Åsgård/Olsson upprättade sin GMP, som sedan FBI "checkade". Jag menar, det handlar ju om en (1) GM och hur just denne person betedde sig på mordplatsen? Då spelar det ju ingen roll om det var en amatör eller lejd mördare? Om du förstår vad jag menar? och dessutom, hade det varit en lejd mördare så hade väl den knappast stoppat ner vapnet i fickan utan behållit den för att skjuta ev. förföljare? Inte heller hade väl en yrkesmördare heller viftat med en svart väska under flykten från mordplatsen? Och dessutom sägs det väl också från polishåll att en yrkesmördare hade tömt hela magasinet och inte heller missat LP? Och OM denne hade missat så hade väl en led yrkesmördare satt ett tredje skott i Lisbet? För hon såg ju GM rakt i ansiktet både enligt Morelius och enligt henne själv?!
Citera
2014-12-13, 14:02
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det som till en början gör mig tveksam till Ingemar Hägglöf som "Slim" är att han isf skulle blivit värvad på sin ålders höst 1973. Inte helt logiskt då han ex tjänstgjorde i Moskva redan 1943-45 och ambassdör i det ryssinfiltrerade Helsingfors 1964-71.

Jag funderade precis på samma sak. Har dock inga alternativa namn på gång...

Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Olof Palme.

En statsminister som mottagit alla möjliga invektiv från motståndare som hatade honom. Men som aldrig mig veterligen aldrig anklagade honom för att vara ointelligent.

En man som gärna avstod från livvakter av integritetsskäl men som gärna godtog dem av säkerhetskäl. Han var mycket väl medveten om hatet o motståndarnas önskan om att han skulle försvinna.

En politisk ledare som tidigare på morddagen inte ville fotograferas vid fönstret i sitt tjänsterum av en besökande journalist. Man vet inte vad som finns där ute.

Samma kväll, samma man som inte är rädd för att promenera hem sent en fredagskväll, tillika en lönehelg. Ett Stockholm city som GW skulle kalla ett paradis för fyllskallar.

En far till Mårten som vittnat om att han blev orolig när belysningen släcktes i en butik som han tittade in i. Nära bion innan hemgången.

En person som var pigg på att avsluta kvällen hemma hos sin son med att dricka te. Som inte hade något mötescenario att tänka på. Men efter att ha blivit nedröstad bestämde sig för att GÅ hem.

Gå hem..... Ett faktum som inte diskuterats så mycket. Varför är det inte konstigt att en uppenbarligen intelligent o samtidigt säkerhetsmedveten o i viss mån rädd person går hem. En man som ryggar när belysningen släcks i ett butiksfönster. Ett faktum som om man läser mellan raderna i förhören av hans familj, är ett uttryck för en oro o osäkerhet som redan fanns där.

Jag har funderat en del på detta.

Jag kan bara hitta en förklaring. Han visste, precis som H.H. visste att det försiggick verksamhet denna kväll i dessa kvarter som fick Olof att känna trygghet i en promenad hem. En verksamhet som samtidigt förklarar många konstigheter i bristen på utredning.

Vad var Holmers egentliga roll. Att leda o senare mörka en verksamhet som gick snett eller........

Jag börjar tro att sanningen ligger någonstans åt detta hållet, bland annat vad gäller kuppförsvarsövning och Holmérs inblandning.
Citera
2014-12-13, 14:10
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:

Visserligen, men poängen var att en gärningsmannaprofiliering måste anses betydligt osäkrare när det gäller ett enskillt brott jämfört med en serie av brott utfört av en enstaka person.

Och visst, helt klart krävs det ju en viss mentalitet att kallblodigt skjuta ner en människa på nära håll. Mördaren tycks ju även ha varit medveten om var skottet skulle placeras. Vapenvalet tyder även det på att det var någon som visste vad han gjorde. Så jag håller med i viss mån. En någotsånär GMP är möjlig att göra i det här fallet, men då det är okänt varför gärniningsmannen sköt så bör det iaktas försigtighet i spekulationer kring bakgrund och psyke...

Han tycks ju ha varit kompetent och kylig i alla fall och agerat utan känslor av affekt vid mordtillfället...
Citera
2014-12-13, 14:16
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Och för att avsluta det hela. Den person som tycks ha arbetat mest nitiskt för att "sätta dit" Ströberg tillsammans med SÄPO var tydligen en man vid namn Lennart Borg och han var då chef för Försvarsstabens säkerhetsavdelning. Han fick sedan jobb på Nobel Industries. Man hisnar lite mot bakgrund av Palmemordet, Algernons död, Bofors, SÄPO och militären. Vad handlar det om egentligen? Det känns som om detta hänger ihop som en tunn spindelväv. Men hur då?

Jag har funnit följande material som härrör ifrån Kjell Högkils korrespondens med ÖB. Material med koppling till Borg, Ströberg och Bofors. Jag tycker Borg är en intressant person som borde granskas närmare. Han nämns ju inte minst i Lingärdes dokument. Kan han vara den officer som sammanförde L.N. och CGÖ?

http://folke.se/bertil_stroberg/fst_sak.pdf
http://www.folke.se/bertil_stroberg/kj_ob_tre.pdf
Citera
2014-12-13, 14:23
Bannlyst
Citat:
Problemet med GMP var att FBI experterna fick fel ingångsdata från PU som hävdade att ingen speciellt kontroversiell debatt runt Olof Palme fanns i Sverige vid tiden för MOP. Närmare den totala lögnen går det knappast att komma. Speciellt Lars Borgnäs har gått igenom detta grundligt men finns andra källor för den som är intresserad.

Vad fanns det för en speciellt kontroversiell debatt runt OP vid tiden för mordet? Att han skulle åka till Sovjet? Löntagarfonderna? Han hade ju åkt till öststaterna förr, inklusive Kuba, och nog var det väl att känt bland "finansmänniskor" (om man nu tror på en sådan konspiration) att OP personligen inte var anhängare av löntagarfonderna? Däremot kan ju den senare debatten ha triggat igång en ensam galning för all del. Någon som inte var helt insatt i sakens natur.
Citera
2014-12-13, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jag har funnit följande material som härrör ifrån Kjell Högkils korrespondens med ÖB. Material med koppling till Borg, Ströberg och Bofors. Jag tycker Borg är en intressant person som borde granskas närmare. Han nämns ju inte minst i Lingärdes dokument. Kan han vara den officer som sammanförde L.N. och CGÖ?

Ströbergaffären är en förbaskat konstig historia men om det hänger samman med MOP vete sjutton. Den affären är konstig därför att det är så uppenbart att Warsawapakten gjorde någon slags maskirovka-operation där man använde Ströberg och SÄPO agerade så himla märkligt på den. Tyckte jag i varje fall.
Kom Bertil Ströberg in från någonting överhuvudtaget, så tror jag att han isåfall kom in från värmen och inte från kylan.

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/spionen-som-inte-kom-in-fran-kylan/
Senast redigerad av CarlottaModena 2014-12-13 kl. 15:03.
Citera
2014-12-13, 15:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Vad fanns det för en speciellt kontroversiell debatt runt OP vid tiden för mordet? Att han skulle åka till Sovjet? Löntagarfonderna? Han hade ju åkt till öststaterna förr, inklusive Kuba, och nog var det väl att känt bland "finansmänniskor" (om man nu tror på en sådan konspiration) att OP personligen inte var anhängare av löntagarfonderna? Däremot kan ju den senare debatten ha triggat igång en ensam galning för all del. Någon som inte var helt insatt i sakens natur.

Frågan är väl nästan om det fanns någon punkt i politiken där han inte var inbegripen i stridigheter.

Några exempel.

Ubåtarna, Moskvaresan, Rosornas krig om ekonomiska politiken, Iran/Irak, Bofors kanoner o krut, Kärnvapenfria Zonen. Har säkert glömt en massa , men det står helt klart att OP var inblandad i en massa politiska konflikter vid tiden för sin död. Detta är en av de få saker vi kan vara säkra på ang. MOP
Citera
2014-12-13, 15:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy

Tror snarare det var armestaben än försvarsstaben där Lennart Borg jobbade. Filmen "Förebudet" där Jägar-Nisse finns i en actionfylld biroll är producerades just av armestaben. Dock ej helt säker, vore verkligen intressant att veta vem som sammanförde Carl-Gustaf Östling och jägar-nisse. Den officeren måste ha ett kontaknät som även innehåller andra intressanta namn med kapacitet i de färdigheter vi funderar över.
Citera
2014-12-13, 17:09
Medlem
Citat:
Tror snarare det var armestaben än försvarsstaben där Lennart Borg jobbade. Filmen "Förebudet" där Jägar-Nisse finns i en actionfylld biroll är producerades just av armestaben. Dock ej helt säker, vore verkligen intressant att veta vem som sammanförde Carl-Gustaf Östling och jägar-nisse. Den officeren måste ha ett kontaknät som även innehåller andra intressanta namn med kapacitet i de färdigheter vi funderar över.

I "Palmerapporten" (Erik Magnusson) anges dock Borg som överstelöjtnant och chef för försvarsstabens säkerhetsavdelning. s. 76
Citera
2014-12-13, 18:34
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
PS: Jag har aldrig riktigt förstått den där kritiken om att inte politiska hotbilder vägdes in då Åsgård/Olsson upprättade sin GMP, som sedan FBI "checkade". Jag menar, det handlar ju om en (1) GM och hur just denne person betedde sig på mordplatsen? Då spelar det ju ingen roll om det var en amatör eller lejd mördare? Om du förstår vad jag menar? och dessutom, hade det varit en lejd mördare så hade väl den knappast stoppat ner vapnet i fickan utan behållit den för att skjuta ev. förföljare? Inte heller hade väl en yrkesmördare heller viftat med en svart väska under flykten från mordplatsen? Och dessutom sägs det väl också från polishåll att en yrkesmördare hade tömt hela magasinet och inte heller missat LP? Och OM denne hade missat så hade väl en led yrkesmördare satt ett tredje skott i Lisbet? För hon såg ju GM rakt i ansiktet både enligt Morelius och enligt henne själv?!

Hade gärningsmannen uppbackning spelar det en viss roll. Då ingick denne i en komplott och hans motiv till detta lämnar fältet öppet för spekulationer. Förvisso, en ensam GM kan uppträda på samma sätt som en inhyrd dylik. Eller en ideologiskt övertygad dito. Däri menar jag ligger problemet med att upprätta en GMP i Palmefallet. Bevekelsegrunderna till handlandet är till dags dato ej kännt. Om vi tar Neilberg (som säger sig ha erbjudits pengar för mordet), Christer Pettersson och GW:s "idelogiskt övertygade" GM så är det ju omöjligt att sammansvetsa dessa tre i en och samma profil enligt mig...

Vidare hör väl "proffs" till fiktionens värld. Det som kan utläsas är att allt gick snabbt och effektivt samt att utifrån de inledande förhören med mordplatsvittnena så tycks mördaren ha avlägsnat sig snabbt, utan att någon sett trynet på denne. Minns jag rätt har den här ögonkontakten framkommit i senare förhör gällande de vittnesmål du åberopar? Att stå och pumpa magasinet tomt på en redan dödligt skadad människa inför ett tjugotal vittnen är väl knappast profesionellt. Onödig exponering samt att mördaren tycks ha insett vad skottet åstadkom, därvidlag den snabba reträtten. Ej heller är det "profesionellt" att springa civilklädd längs befolkade gator med draget vapen. Sådant drar uppmärksamhet till sig. Mördaren ville väl gå upp i rök så fort som möjligt antar jag...Och han lyckades ju...

Men många frågor återstår kring händelserna på mordplatsen, det måste erkännas....
Senast redigerad av Thurizas-09 2014-12-13 kl. 18:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in