Har kollat ca 10 avsnitt av år 2011 och tycker att denna säsong faktiskt varit bättre. Har kollat på vissa avsnitt (mest sett live dock) och dom få jag kollat på har varit rätt bra. Om någon månad ska jag ge denna säsong ett försök och kolla igenom alla avsnitt för att se allt som jag missat. Jag har klagat på castingen ganska många gånger denna säsongen, men när jag tänker efter och jämför med 2 tidigare upplagor har det varit rätt bra. Anna, Philip, John, Julia (japp), Felicia (japp) blandannat är ju deltagare som kan skapa skandaler, och vad är BB utan skandaler?!
Deltagarna har varit bra tycker jag. Tycker det är synd att man röstade ut deltagarna bara, och inte kvar. Jag själv ville få ut Julia och Felicia, men nu i efterhand hade det varit roligare faktiskt om dom stannade enligt mig. Sedan finns det roliga personligheter som Christoffer, Thorbjörn (utan Anna) och Anders.
En av få saker som varit bättre i förra säsonger är uppdragen såklart. Den har varit under all kritik tyvärr. Programmet hade potential med sina deltagare men tyvärr på grund av produktionen samt tv-tittarna förstörs upplevelsen lite. Philip borde aldrig ha åkt, att vi röstar ut Christoffer istället för krissy/Johanna borde aldrig ha hänt. Att han blir nominerad för "feministjävel" borde inte ha hänt.
Många som klagat på mängden alkohol, men jag längtade iallafall till festerna på tisdagar/torsdagar när Philip, John å alla var inne i huset. Det må inte vara mycket öl men det blev iallafall underhållande. Jag var riktigt insatt i Big Brother i början, jag kunde helt seriöst se upp till 12 timmar varje dag (inte intensivt tittande, men i bakgrunden) förr men i 40~ dagar eller något har jag bara sett livesändningarna.
Kul program till en början med potential som tyvärr förstördes. Hoppas på en helsvensk produktion nästa år (förhoppningsvis). Jämför norska och svenska deltagare så märker man att Sverige vågar plocka mer färgstarka och galna personligheter. Det är en norrman till producent också om jag inte minns fel. Han som sa att det inte ska bli lika mycket PK-tv. Norge har även förstört sin Paradise Hotel med sin PK, senaste säsongen hade usla deltagare. Kan ha samband med detta.
5 råd hade varit:
* Flytta till kanal 5. Detta kan vara en risk, men kollar man på Kanal5's just nu 20-21 tider (the big bang theory) så har det drygt 200 tusen tittare enligt mms.se. I September peakade Big Brother 171 tusen på Kanal9 vilket är bra siffror.
* Bättre uppdrag. Var lite kreativa, ta idéer från förra säsongerna och utveckla. I t.ex. tjejuppdraget, lägg någon twist att killarna kan vinna makten på något sätt. Lägg twistar i uppdragen. Kom på en till sak, musikuppdraget. LÅT DOM Göra en egen låt! Inte bara en refräng där man knappt hör deltagaren
* Mer alkohol. Som jag tidigare sa, det är inte så viktigt då jag tyckte att festerna var rätt underhållande, men lite till hade inte skadat.
* Svenskproduktion med samma casting-personal (som hittade svenskarna). Ta dock kritik, ta inte in en Johanna eller Krissy nästa gång
* Ändra till det gamla röstningssystemet, rösta den du vill ha kvar. Blir tråkigt om alla högljudda försvinner direkt för att dom har många hatare, även om dom har många fans också. Konsekvensen av dagens röstningssystemet blir.. ja, om ni kollat 24/7 senaste veckorna förstår ni..
Jag gillar vinter-vår upplägget mycket bättre. Vet inte riktigt varför, men det känns som att då börjar det mörkt osv och slutar med soliga dagar. Dock lite svårt att börja en säsong nu direkt, och man får ju lite abstinens av att vänta ett helt år tills nästa säsong
Krocka inte med PH. Ungdomar älskar reality och lever sig in i PH, blir lite svårt för dem att följa BB medan kanske! Läst att Kanal5 vill få upp webb-tv siffrorna och det är en av faktorerna till varför man köpte Big Brother, kör samma tider som Paradise hotel dvs 22-23.
Det här var min slutanalys av säsongen då. Bara några timmar kvar tills vinnaren koras fram. Det har varit kul å diskutera Big Brother med er, så länge det roliga varade. Förhoppningsvis är vi tillbaks 2015/6 med produktion som tagit åt sig kritik.