2014-12-09, 23:16
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Det är genom ens egna handlingar. Det stämmer bra! Paradiset ärver människor vars goda handlingar överväger de dåliga handlingarna men handlingar innebär ingenting om man förnekar sin skapare. Om man förnekar sin skapare hjälper det inte om så man ger sitt eget liv för att försöka vara rättskaffens. Människorna skapades för att hon skulle veta om sin skapares existens.

Vad yrar du om? Skapare hit och paradis dit? Jag talar om Valhalla, inte några jävla ökensagor!
Citera
2014-12-09, 23:39
Medlem
-Muhammed-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Hört talats om gravitationsteorin och cell-teorin?

Teori är det högsta stadiet inom vetenskap. Teorier "uppgraderas" aldrig till att bli fakta eller lagar.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_transitional_fossils

Professor Higgs hade en teori om higgspartikeln, teorin bevisades, vad är din kommentar kring detta? en teori bevisade empiriskt, är inte beviset i sig en bekräftelse på att teorin i fråga verkligen är korrekt?

om teorin inte bevisats,så hade den inte befunnit sig i den starka position jämfört med idag,då självaste teorin verkligen bevisats. Fundera på det.

fundera även på följande frågor:

1. när jag säger övergångs art, vad tänker du då på? Är arten fullt fungerande eller har arten egenskaper som inte gynnar den i sin egen miljö?

2. vad är din åsikt kring mutationer? är mutationer hos organismer en viktig egenskap för att driva fram evolution?

jag ser fram emot ett gott samarbete med dig.

fred,
-Muhammed-
Citera
2014-12-10, 01:27
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-
Professor Higgs hade en teori om higgspartikeln, teorin bevisades, vad är din kommentar kring detta? en teori bevisade empiriskt, är inte beviset i sig en bekräftelse på att teorin i fråga verkligen är korrekt?

om teorin inte bevisats,så hade den inte befunnit sig i den starka position jämfört med idag,då självaste teorin verkligen bevisats. Fundera på det.
Nja, att teorin är helt korrekt vet vi ej än. Inom partikelfysiken finns det mycket kvar att göra. Däremot stärktes teorin(standardmodellen, FYI) givetvis av att man observerade vad man tror är higgspartikeln.

Men återigen, en teori kan aldrig bli 100% korrekt, utan endast bli mer och mer tillförlitlig.

Citat:
1. när jag säger övergångs art, vad tänker du då på? Är arten fullt fungerande eller har arten egenskaper som inte gynnar den i sin egen miljö?

1. Först vill jag att du förklarar vad du ens menar med en övergångsart. I min mening är det ett värdelöst uttryck.

2. Rent allmänt behöver en organism inte nödvändigtvis ha egenskaper som gynnar den för att överleva. Det räcker med att egenskaperna inte saboterar för mycket. T.ex våran svanskota eller blindtarm.

Citat:
2. vad är din åsikt kring mutationer? är mutationer hos organismer en viktig egenskap för att driva fram evolution?

Givetvis. Unikt arvsanlag + mutationer + urval + tid = evolution.
Citera
2014-12-10, 02:54
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-

En teori blir rent vetenskapligt aldrig stämplad som "bevisad" i den mening att man fastslagit att den är sann. En teori är en förklaringsmodell, och det kan finnas mer eller mindre vetenskapliga data som tala för den. En teori som är uppbackad av en tillfredsställande mängd evidens kan förvisso bli så pass stark att den betraktas som en förutsättning och utgångspunkt för all vidare vetenskap, men den kan aldrig bli något annat än en teori. Begreppen "teori" och "fakta" har helt olika funktioner och är inte olika stadier av samma sak.

Om du föreställer dig att "fakta" är enskilda, olika bokstäver i alfabetet, så blir "teorin" ett begripligt ord som bokstäverna bildar. Du kan aldrig garantera att du har bildat rätt ord, men vissa ord är tydligare i sitt sammanhang än andra.

Citat:
fundera även på följande frågor:

På sätt och vis är alla arter som någonsin existerat övergångsarter, men oftast syftar man på arter som mer tydligt fyller en lucka i en kronologisk utvecklingslinje. Skulle vi råka ha tillgång till ett fullständigt komplett fossilarkiv så skulle vi inte direkt kunna peka ut en specifik övergångsart. Alla tidigare arter har precis som dagens arter föregåtts av en linje av utveckling, och har således utvecklat egenskaper som inte är mindre gynnsamma i dess miljö än egenskaperna hos dess genetiska förfäder, men är för den skull inte nödvändigtvis heller "optimala".
Citera
2014-12-10, 03:04
Medlem
Egentligen borde man, med tanke på den respons som ges, skita i att försöka bilda dumma satar och istället göra som kyrka och stat -- kuva dem, förslava dem, lura dem på nästan allt de äger etc.

Istället för att vara ärlig, göra det rätta, skulle man kunna sitta i Vatikanen eller motsvarande och vältra sig i guld medan man ler i mjugg åt att majoriteten människor är sådana enfaldiga, genomkorkade dårar, vars kynne går att manipulera och forma bäst man vill, så länge man vet vad som skrämmer dem (det okända, döden, verkligheten) och vad som lockar dem (evigt liv, att känna sig viktiga, att få beskydd och trygghet).

Tryck på rätt knappar, vrid på rätt spakar, och du kan indoktrinera de flesta. De kommer till och med att försvara sina förtryckare.
Senast redigerad av Frigjord 2014-12-10 kl. 03:08.
Citera
2014-12-10, 03:24
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Dalai lama talar väldigt positivt om vetenskap.
Citera
2014-12-10, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo
Dalai lama talar väldigt positivt om vetenskap.

Det finns i stort enbart två incitament för att inte vara positiv till vetenskap; till kunnande via deduktion och empiri:

1. Det riskerar att få negativ inverkan på ens ställning, exempelvis som religiös auktoritet.

2. Att vara dum, hjärntvättad eller konformistisk nog att falla för det som pådyvlas av personen i (1).
Citera
2014-12-10, 03:35
Medlem
Jag prövar en ny taktik, en mer provokativ sådan, för att nå ut till dem vars sinnen blivit fördunklade av lögner.
Citera
2014-12-10, 03:41
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Det finns i stort enbart två incitament för att inte vara positiv till vetenskap; till kunnande via deduktion och empiri:

1. Det riskerar att få negativ inverkan på ens ställning, exempelvis som religiös auktoritet.

2. Att vara dum, hjärntvättad eller konformistisk nog att falla för det som pådyvlas av personen i (1).

Menar du att dalai lama är en person missvisar och utnyttjar andra ?
Citera
2014-12-10, 03:41
Medlem
Sånt här är ju bara för lustigt.

Lyd Gud snarare än män:

Citat:
Acts 5:29

Then Peter and the [other] apostles answered and said, We ought to obey God rather than men.

Fast, vänta, det är ju ändå bättre, enklare att kontrollera människor, om vi säger att Gud verkar genom våra lagar. Ah, vi lägger till:

Citat:
1 Peter 2:13

Submit yourselves to every ordinance of man for the Lord's sake: whether it be to the king, as supreme;

Romans 13:1-2

Let every soul be subject unto the higher powers. For there is no power but of God: the powers that be are ordained of God.

Whosoever therefore resisteth the power, resisteth the ordinance of God: and they that resist shall receive to themselves damnation.
Citera
2014-12-10, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo
Menar du att dalai lama är en person utnyttjar andra ?

Eftersom du menar att han inte bannlyser eller motsäger sig vetenskap så gäller ju inte det jag skrev honom.
Citera
2014-12-10, 03:45
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Eftersom du menar att han inte bannlyser eller motsäger sig vetenskap så gäller ju inte det jag skrev honom.

Okej.. tror jag är för trött just nu för att hänga med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in