Citat:
Tror inte att det enbart är motivet, men kan vara en del av det. Jag tror att det är en inhemsk konspiration med motivbild i politiken förd i Sverige. GM-kretsen har tillgång till allt det som behövs för att genomföra detta genom att de har som uppgift att arbeta med samarbetet med NATO och dess underättelsetjänster. Tror dock inte att det skulle vara beordrat av högsta ort (USA), snarare en grupp av flera i Sverige som gör det själva, med hjälp av det de har tillgång till genom NATO-samröret.
Något jag tycker försvunnit i debatten kring motiv är:
* Den ökande radikaliseringen i SAP. En mycket företagarfientlig agenda med löntagarfonder som krona på verket. Det togs före MOP beslut om nya och högre skatter. Företagarfientligheten och skattetrycket under OP:s mörkmörkröda regim var extremt.
* SAP:s ständiga kritik mot USA och fritt företagande, samarbetet med Sovjet och DDR i form av vapensmuggling, teknologispionage åt DDR och inte minst SAP:s kamp för en kärnvapenfrizon sågs inte med blida ögon av alla.
* Det svenska samhället var en SAP-stat. Tvångsanslutningar till facket, en del av fackavgiften gick direkt till SAP, det var mer eller mindre omöjligt att göra karriär inom den offentliga sektorn utan SAP:s partibok. SVT var och är helt impregnerat av kulturradikala. SSU var en organisation för att hjärntvätta ungdomar i den marxistiska andan. VPK som var SAP:s stödparti stötte öppet Sovjet.
* Hatet mot OP och marxismen var totalt inom vissa kretsar i det svenska samhället.
Det var inom försvaret, polisväsendet, frikyrkorna, bland småföretagare och nationalistiska kretsar.
Inom Moderaterna och Muf var hatet totalt. Det fanns även organiserade organisationer som var tydliga med sitt hat mot OP i EAP, Framstegspartiet och BSS. Även högre upp i näringslivet fanns ett starkt Palmehat.
Hatet var utbrett. Om det var befogat är helt ointressant i bedömningen av motiv.
Hatet fanns och det var brett förgrenat.
Efter MOP var det inte så många som ville förknippas med det här utbredda hatet.
Det fanns säkert motiv från organisationer och regeringar utomlands.
Tex RAF, Sydafrika, Israel, högerextrema organisationen i Italien känd som P2, Kroatiska Ustasja, PKK, WACL, chilenska säkerhetstjänsten DINA, Longreach m.fl.
Men jag tror dock mer på att det var en inhemsk konspiration.
Men inte att den var stor och omfattande.
För att "släcka" en statsminister i Sverige 1986 behövdes ingen omfattande organisation.
Det som behövdes var information från insidan.
Frågan är hur "Operation Släcka Palme" fick tag på informationen?
Det är där svaret finns är jag övertygad om.
Att fortsätta analysera själva MOP utifrån vittnesuppgifter på platsen är tyvärr meningslöst.
Det finns inget mordvapen, inga fingeravtryck, inget DNA, inga fotavtryck, inget vittne som kan identifiera GM.
Någon som kunde meddela att OP var utan livvakter på kvällen den 28:e februari.
Någon som följde efter makarna Palme och kunde konstatera att de gick in på Grandbiografen och skulle se filmen "Bröderna Mozart" som var ca 109 minuter lång. Det var rätt givet att makarna Palme skulle röra sig mot Sergelstorg efter filmen. Utan bevakning. Gyllene tillfälle att "fälla den svenska trädet".
Det kanske inte var första försöket att släcka OP?
Troligtvis inte.
Många förståsigpåare som kommit med teorier har försökt göra det till en jättekonspiration med halva poliskåren och halva Säpo inblandat, även folk från försvarsmakten.
Jag tror mer på en mindre konspiration.
En som kunde komma åt information på insidan, en som skuggar och en som utför mordet.
En ensam GM som CP eller en galning ser jag som foliehattsteorier.
Jag tror mer på några "Svenssons" med rätt kontakter och kunskap som tröttnat på högt skattetryck, löntagarfonder, OP:s samröre med Sovjet och att svenska samhället blev mer och likt DDR.
Jämför med mordet på Gustaf III.
Inre missnöje med styret som rörde sig mer och mer mot envälde efter frihetstiden.
Senast redigerad av OneStepBeyond 2014-12-09 kl. 21:22.
Senast redigerad av OneStepBeyond 2014-12-09 kl. 21:22.