2014-12-05, 22:22
Bannlyst
Jag fick besöka Dalskolan (sk. Stockholm International Academy) med vaktmästaren som hade upptäckt något jag var intresserad av. Fick tyvärr inte ta bilder denna gången.. Tills de frågar om tillstånd från ägaren.

Vi gick ner i en trappa från källaren.. Och sedan genom en till trappa som kan fram till skolans värme och vattensystem. Sedan gick vi in ännu mer under marken med flera trappor som inte längre tillhörde ägaren (Sisab) stod på skylt att det ägdes av tredje aktör (tunnlarna/gångarna) sedan gick vi in genom ett lucka kanske 10 meter under marken.. Och kom fram till ett rum som luktade åt helvetet. Det befann sig då 6 luckor med olika skolnamn och en metalldörr som var larmad, över dörren stod det på en skylt: Försvarsmakten.

Ska jag bryta in? Vad kan detta användas eller används till?
Senast redigerad av Dr.Kryuchkov 2014-12-05 kl. 23:07.
Citera
2014-12-05, 22:43
Medlem
rootbits avatar
Med tanke på din profilbild kan man ju hoppas på att de lämnar dig där nästa gång du är på "återbesök".
Citera
2014-12-05, 22:56
Medlem
Jaha, och?
Citera
2014-12-05, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Jaha, och?
Såja, skrev fel med mobil: fixat nu.
Citera
2014-12-06, 18:16
Medlem
Running_mans avatar
(du kanske har hittat ett civilt skyddsrum?)

Trevlig tråd! Dock var det inte bara källare eller andra underjordiska anläggningar för Hemvärnet, Armén eller vem det nu var kunde även gruppera i vilka delar som helst på skolan. Ibland var tanken att hela skolbyggnaden skulle fungera som en ledningscentral. Ibland var detta bara en dröm på papper men det har förekommit övningar där en ledningscentral byggts upp.

Finns även skolor i t.ex. Skåne som har haft fasta anläggningar -ska återkomma med mer info...
Citera
2014-12-06, 19:06
Medlem
Bergfasts avatar
Låter häftigt men tyvärr inte sant, finns ingen chans alls att en dörr som leder till något som Försvarsmakten disponerar är skyltat med just "Försvarsmakten".

Vänligen,
Citera
2014-12-06, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergfast
Låter häftigt men tyvärr inte sant, finns ingen chans alls att en dörr som leder till något som Försvarsmakten disponerar är skyltat med just "Försvarsmakten".

Vänligen,
Jag tar bilder när jag får "tillstånd" att gå in igen. Angående hurvida det är sant eller inte, tror du inte på mig så kan du lika gärna säga att det är en dörr jag såg bara, 10 meter under marken.
Citera
2014-12-07, 11:49
Medlem
Isf kan du skriva var detta ställe finns så kan vi rota fram det på 10 minuter.

Ställena är inte hemliga i sig utan bara vad som försiggår på insidan
Citera
2014-12-07, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swec_fullmoon
Isf kan du skriva var detta ställe finns så kan vi rota fram det på 10 minuter.

Ställena är inte hemliga i sig utan bara vad som försiggår på insidan
Jag vet inte under vilket område det finns, för att vi gick rätt långt bort från skolan underifrån, men det var Dalskolan iaf: http://sisab.se/sv/vara-fastigheter/fastighetsdatabas/alvsjo/Dalskolan/
Citera
2014-12-07, 17:48
Medlem
efter en snabb googling så finns det ett skyddsrum under halva köket i skolan och jag misstänker att det är hellgrens skyddsrum Aktiebolag som byggt det.
Citera
2014-12-07, 18:39
Bannlyst
Citat:
efter en snabb googling så finns det ett skyddsrum under halva köket i skolan och jag misstänker att det är hellgrens skyddsrum Aktiebolag som byggt det.
Jag har varit nere i skyddrummet under köket, men vi gick ännu mer nedåt, och vi gick igenom skyddrummet, så. Rätt väg.
Citera
2014-12-07, 18:45
Medlem
Citat:

Står det här någonstans? https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=22997 i så fall är det väl en skola ute på Tyresö och inte i Solberga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in