2014-12-02, 23:21
Medlem
Jag tycker att avsnitten är för korta och innehållslösa; vill veta varför experterna har parat ihop X med Y. Alltså, saknar mer information och konkret, personlig fakta från "det vetenskapliga förarbetet".
Citera
2014-12-02, 23:26
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majs90
Jag tycker att avsnitten är för korta och innehållslösa; vill veta varför experterna har parat ihop X med Y. Alltså, saknar mer information och konkret, personlig fakta från "det vetenskapliga förarbetet".

Jag håller med. Just nu tycker jag att "experterna" får för mycket plats i programmet och de pratar bara rent allmänt om förhållandens dynamik men nämner inget specifikt om de som deltar. Jag tycker inte heller att man får någon djupare förståelse för hur deltagarna tycker och tänker eftersom det klipps hej vilt och det blir väldigt snuttifierat. Plus att de inte känner varandra heller.

Stackars människor. Som att fastna i ett ONS utan möjlighet att smita hem när det gryr.
Citera
2014-12-03, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelja
Han kommer in i omklädningsrum utan att knacka och har flera gånger lufttafsat vill inte gå in på detaljer då många vet vem jag är på fb.

Jag måste faktiskt säga att så är han verkligen inte! Jag hade honom som mentor från 6:an till 9:an, hade även honom som idrottslärare och biologilärare och så uppträdde han aldrig! Under den tiden öppnade han aldrig dörren till omklädningsrummet på idrotten. Eller "lufttafsade"..
Vilka år hade du honom som lärare?

Och han är minst lika trevligt, snäll och godhjärtad i verkligheten som i avsnitten, inte sliskig på något sätt och vis!
Citera
2014-12-03, 21:51
Medlem
Mycket av programidén vilar på det faktum att deltagarna har en stark önskan, stark längtan, efter en seriös och stabil relation. Missen är förmodligen att det är en sak att välja ut deltagare som dels är seriösa och som man dels tror passar ihop, men en helt annan sak att se deltagarna i verkligheten. Det är alltså en sak att tala sig varm för hur hårt man ska satsa på den partner som de väljer ut åt en, och en annan sak att faktiskt ha ett förhållande. I ett förhållande så "trillar man tillbaka" till sitt beteende som orsakade att man varit singel länge.

Låt oss ta Tina som ett exempel. De lär inte ha valt henne om hon inte också gett ett seriöst intryck under intervjuerna. Man hittade en match till henne - Mikael. Men när det väl gäller att verkställa förhållandet så faller hon tillbaka i de mönster som gjort att hon varit singel så länge.

Samma sak med Ellen (eller vad hon heter, biograftjejen) och Bert.

För övrigt så tror jag att man inte bara gick på vilka som man trodde passade ihop. Förmodligen så kollade man också på att den ena hade en tillräckligt stor lägenhet, att de såg bra ut i TV, var någorlunda intressanta, etc.
Citera
2014-12-03, 22:03
Medlem
fitz-humes avatar
Jag tycker Mikael och Tina passar bra för varandra. Tina har tydligen kort stubin och kan tända till om hon känner sig trängd eller besviken, som i fallet med kattluckan. Inget att direkt sura över men den var förmodligen droppen som fick bägaren att rinna över. Inte lätt när man plötsligt ska bo tillsammans med någon man inte känner så bra. Om hennes surande går över snabbt, och om hon kan säga förlåt, så är det inte så farligt, men om hon väljer att vara bitter och långsint så blir det förstås ohållbart.

Ellen och Bert tycker jag är mest spännande att följa eftersom Ellen först verkade så ointresserad och stel. Nu började hon dock för första gången fatta tycke för Bert när de kollade in soffor på IKEA. Jag tror hon behöver en man som Bert, som är snäll och kan avläsa hennes känslor men ändå ta kommandot när det gäller. Jag hoppas verkligen att de finner varandra.

Emily och Mathias blev tydligen blixtkära. Utmaningar som att vandra vilse i bergen är ingen match för två idrottare. Men hur det ska gå framöver i vardagen är osäkert. En rivstart är kanske inte alltid det bästa receptet. De måste landa tillsammans och börja lära känna varandra.
Citera
2014-12-04, 20:42
Medlem
Är förvånad över att folk är så negativa om Bert. Tycker han är ett kap, ser bra ut dessutom. Eg alla tre män är helt ok både personlighetsmässigt och utseendemässigt. Kvinnorna dock , samtliga är några snäpp under sina karlar utseendemässigt och lite udda personligheter minst sagt hos alla tre damerna.

/Tjej
Citera
2014-12-04, 20:50
Medlem
Pixlars avatar
Jag hoppas att SVT kommer att producera en ny serie som handlar om när de skiljer sig och eventuellt efterföljande tvister, typ vårdnad och kapital.

Eller att SVT aktivt söker upp individer som vill skilja sig och bli kända samtidigt(typ tinder x 12000 pga att alla vet att de nu är på marknaden)
Citera
2014-12-04, 22:35
Medlem
arakas avatar
inte för att jag har kollat ens en sekund på skiten men jag kan ana upplägget. tittande på det programmet ger lika höga looserpoäng som OLW chipsen, kebabpizzan och burkölen i en fet sliskig näve framför TVn en fredagskväll.
Citera
2014-12-04, 23:08
Medlem
Ligger en kort teaser från nästa avsnitt nu på flow. Där prästen pratar med Ellen och Bert om att de borde börja bli fysiska. Humor.
Citera
2014-12-05, 10:50
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mexx35
Ligger en kort teaser från nästa avsnitt nu på flow. Där prästen pratar med Ellen och Bert om att de borde börja bli fysiska. Humor.

Efter att ha sett det känns det som att Ellen har dragit det kortaste strået. Berth verkar ha "issues".

Majoriteten av killar skulle inte ha något problem med att vara fysiska med någon med Ellens utseende.

Citat:
Ursprungligen postat av Pixlar
Jag hoppas att SVT kommer att producera en ny serie som handlar om när de skiljer sig och eventuellt efterföljande tvister, typ vårdnad och kapital.

Jag kanske har missat något men det finns ju inte på kartan att de har gift sig på riktigt i juridisk mening. Hade tvingat de sökande till de hade ingen ställt upp i programmet.
Senast redigerad av talgoxen 2014-12-05 kl. 10:52.
Citera
2014-12-05, 18:09
Moderator
sm910difs avatar
Serien har ju tagit det sämsta ur två världar - det arrangerade ur dåtidens arrangerade bröllop, och det romantiska ur dagens romantiska bröllop. Ska man börja arrangera bröllop, kräver det rimligtvis också att man dekonstruerar den modernistiska synen på kärlek som varandes mer av en känsla än en viljeakt. Först när man går tillbaks till den klassiska synen på kärlek som en viljeakt, kan man återskapa äktenskapet som en institution och undvika den ångest som plågar samtidens eviga sökande efter det rent chimära perfekta förhållandet. För att inte tala om att bryta mönstret med ständigt återkommande partnerbyten som följd av jakten på de känslotoppar som nya förhållanden lockar med när det gamla förhållandet går in i en mer stabil fas. Det SVT gör genom Gifta vid första ögonkastet, blir ju inte annat än ännu ett dejtingprogram utifrån högst tvivelaktiga "vetenskapliga" relationssteorier á la Kärlekskoden - om än den här gången med ett urvattnat äktenskap som kitschig accessoar.
Senast redigerad av sm910dif 2014-12-05 kl. 18:11.
Citera
2014-12-05, 20:12
Medlem
Berth och hans tjej är ju helt fel för varandra. Bert är för fan på gränsen till socialt handikappad. De är därtill fysiskt oattraherade av varandra och har svårt att se dem hamna i säng. Vad har de gemensamt egentligen? Det Ellen behöver är ju en vänstersnubbe med kulturella intressen och samhällsengagemang. Någon av hänga på bio med, gå på utställningar och sedan sitta och diskutera sakerna ur olika perspektiv. Ellen faller väl för fan inte för någon autistisk, stel och torr snubbe som man tänker sig trivs bäst framför någon mekanisk maskin där man slipper snacka. Det här handlar inte om att Ellen har kort hår eller är extrem, utan helt enkelt om hennes personlighet och intressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in