2014-11-27, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men det är oklart var det blodet fanns. A kan ha menat blodet som rann bort under duschen i badrummet.

Det fanns två pappersbitar med blod i soppåsarna - som ev. kan härröra från RA:s omläggning av Y:s sår på benet. Men det kan ju knappast ha varit det enda blod som torkats upp. Möjligen har toalettpapper eller annat använts som sedan spolats ned. T.ex. disktrasan i köket var inte blodbesudlad. - Svårigheten är också att man inte vet om det kan ha varit någon blodspillan vid tidigare uppfostringsraider. Blodet på golvet inne i klädkammaren bör ha torkats upp efter att Y trängts in där och slag utdelats. - Vem gjorde det? - AM:s fotavtryck i blod på papperet som låg på golvet precis utanför klädkammaren talar för att det var hon som utdelade slagen.

Filmsekvensen 3 min före duschscenen tyder på att AM ville väcka Y. Men eftersom RA så påpassligt filmade henne samt i ett av förhören säger att Y är osynlig på filmen för att hon då står vid väggen som finns t.h. i bild, gör att man kan ställa upp hypotesen att RA dessförinnan har kvävt Y med hennes kudde.
Visst har du rätt, vi vet inte vad Adnans berättelse egentligen innehåller och det är därför jag är putt att den inte följts upp på något sätt, även om jag förstår hur svårt det är att "förhöra" barn i den åldern. Alltför många pratstunder om så jobbiga saker befäster händelserna i minnet, å andra sidan kan minnesbilderna också behöva bearbetning. Det är svårt det där.
Vad gäller RA och kudden så har faktiskt tanken slagit mig också; han eller hon kan ha använt den där och då. Om det inte bara var så att Yara låg på den och dreglade när det började närma sig slutet.
När det gäller vilket barn som stod upp, så måste åtminstone jag läsa på mer. Det tycks ha varit så, att båda pojkarna var med i rummet och de var upprörda? Barnen var hirriga och föräldrarna var inte särskilt klartänkta.
Citera
2014-11-27, 11:51
Medlem
Hur hanterar Holland ankarbarn och PUT?
Citera
2014-11-27, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Rami ska ha studerat juridik vid den statsvetenskapliga institutionen på universitetet i den algeriska provinshuvudstaden Sidi bel Abbes. Såvitt jag kunnat utröna är det ett ackrediterat universitet.
Källa: http://www.steptostudy.com/schools/public/presentare/showSchoolDetails.php?schoolId=5196

Du kanske har blandat ihop Ramis studier med Yaras pappa Mohammeds studier vid AWU, American World University, ett i USA icke ackrediterat universitet som har filialer både i Sydamerika och Afrika (Luanda) och erbjuder korrespondenskurser och examina i skilda ämnen.
Det finns även med på denna lista.
http://www.usnews.com/education/arab-region-universities/universite-djillali-liabes-513540
Visserligen inte topprankat, men inte botten heller (vilket gäller många svenska moderna högskolor också)
Vad sedan gäller ämneskompetensen, som kan vara högre eller lägre än universitetets genomsnitt, så tycks ingen av oss i denna tråd ha kompetens att bedöma den. Det är ändå på den nivån det ska ske. Kursinnehåll osv.
Citera
2014-11-27, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Högskoleverket är nedlagt, numera är det Universitets- och högskolerådet (UHR) som utvärderar utländska utbildningar och det verkar vara en hård kontroll. http://www.uhr.se/
Titeln Advokat är reglerad i Sverige, och förutom en godkänd och kompletterad utbildning (på svenska), ska titeln godkännas av Advokatsamfundet.

Så det är sannerligen inte "Den korta vägen" som leder till yrkesverksamhet i det ämnesområdet.
Den som vill kan ställa frågan till UHR om hans algeriska universitet har fått någon utbildning godkänd i Sverige eller inte.

Men vi är väl rätt överens om att slarvern Rami troligen inte har förevisat vidimerade kopior på betygen från varenda kurs han har pluggat och godkänts i. Som någon tråddeltagare tidigare skrev, så går det mesta att köpa i den delen av världen, men jag tvivlar på att han ens har gjort det. Hade han varit behörig så finns det flera universitet i Gaza där han kunde ha studerat "mänskliga rättigheter".

Hur det än ligger till, så tog han inga som helst personliga intryck av sin "utbildning". Troligen skyldig till att plåga Yara, troligen medskyldig till hennes död, åtminstone genom att totalt strunta i sin garantställning gentemot henne.
Du har fortfarande problem med ordet "advocat"?
Citera
2014-11-27, 12:17
Medlem
Ha, ha säkert felstavat, han gillar nog bara avokado, vår lilla Prince.
Citera
2014-11-27, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ha, ha säkert felstavat, han gillar nog bara avokado, vår lilla Prince.
Ha, ha
handlar frågan om stavningen, tror du?
Det är intressant att se att hatet mot muslimer, araber, palestinier i allmänhet och denna "klan" i synnerhet har antagit sådana proportioner att vilka medel som helst, särskilt desinformation är tillåtna för att visa sitt förakt.
Citera
2014-11-27, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radarpar
Jag tycker att teorin om ankarbarn mycket väl kan stämma. Och jag förstår att man av politiska skäl kan vara emot fenomenet.

Men varför är det självklart för er att målsättningen att få PUT måste vara en självisk sak för föräldrarna? Att växa upp i Gaza leder nog inte till en guldkantad barndom och att fly misären och bomberna är det enda sättet för en förälder att ge sina barn en trygg uppväxt.

Om man har inställningen att alla araber är sluga, bidragsfuskande, oempatiska och själviska personer så förstår jag tankegången. Och att föräldrarna blir bidragsberoende väl framme i Sverige är också troligt. Men det innebär inte att föräldrarnas uppsåt är enbart för egen vinning och att man skitit i sitt barn.

Hon var ju hos sin morbror, en nära släkting som man ska kunna lita på, i ett land som är känt för sin sociala trygghet och garanterat skonat från israeliska raketer. Dessutom så skulle de andra barnen kanske få komma dit och familjen kunna leva i trygghet.
Om denna familj skulle vara hederlig och empatiskt lagd så hade de inte slirat så mycket som svar på frågor de fått av svenska myndigheter och journalister. Med deras finfina familjekultur (med flickor som minsann också får utbildning...), hade familjen sett till att de mer "lyckade" klanmedlemmarna (med resurser) tagit till sig lilla Yara. Men fåfängan prioriterades högre. Madleen ville nog inte att hela släkten skulle se att de skickade iväg en 7-åring utan fickpengar.
Citera
2014-11-27, 12:47
Medlem
Nej jag tyckte bara det var "roligt", inget med ras/religion att göra överhuvudtaget.
Citera
2014-11-27, 12:56
Medlem
Här på Fb måste man väl ändå få "tycka" vad man vill, är väl hela meningen med denna site, eller? Jag hatar verkligen inte alla muslimer, araber, palestinier bara för att ett par från Gaza misshandlat en flicka till döds. Det är deras ansvar självklart!
Citera
2014-11-27, 13:21
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Högskoleverket är nedlagt, numera är det Universitets- och högskolerådet (UHR) som utvärderar utländska utbildningar och det verkar vara en hård kontroll. http://www.uhr.se/
Titeln Advokat är reglerad i Sverige, och förutom en godkänd och kompletterad utbildning (på svenska), ska titeln godkännas av Advokatsamfundet.
Rami har väl aldrig utgett sig för att vara advokat (lawyer) i svensk bemärkelse, utan den benämning han anger, "Advocat", står såvitt jag begriper för en person med juridisk utbildning som kan arbeta som jurist/juridisk rådgivare/juridiskt ombud inom vilket område som helst, i Ramis fall mänskliga rättigheter.

Jag kan inte se något skäl att tvivla på att han har läst juridik på det universitet han uppger och att han har tagit en examen där.
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-27 kl. 13:40.
Citera
2014-11-27, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Här på Fb måste man väl ändå få "tycka" vad man vill, är väl hela meningen med denna site, eller? Jag hatar verkligen inte alla muslimer, araber, palestinier bara för att ett par från Gaza misshandlat en flicka till döds. Det är deras ansvar självklart!
Det är meningen att man får tycka vad man vill, inte bara här på flashback utan även irl.
Och jag tror dig.
Men just här är det så försåtligt enkelt att snabbt haka på något som ser kul ut, är vitsigt formulerat, eller ser ut att stämma med det man själv tänker. Först efteråt upptäcker man att det under ytan kanske finns något som man egentligen vill eller borde tänka över en gång till.
Dessutom är det så, att det man tycker mer eller mindre tydligt vilar på de kunskaper och erfarenheter man har. Ett tyckande kan alltså vara mer eller mindre väl underbyggt. I en levande och god diskussion byter man kunskaper och erfarenheter. Man lär av varandra och hjälper varandra att se saker som man inte sett förut. Åtminstone tycker jag att det är förtjänstfullt
Smaksaker kan man diskutera eller inte, det är värre med brottsfall, särskilt de som är så allvarliga som detta, att man försöker hålla sitt tyckande och sin smak på lite avstånd.
Det är lite dåligt med det i den här tråden, tycker jag och jag är rädd att om det går för långt åt det hållet, då förlorar vi greppet om den rättssäkerhet och det juridiska system som vi har här i Sverige och som vi är så stolta över.
Vi har all rätt i världen att spekulera i den här tråden och det gör vi, trots att vi har så lite faktisk information. Jag sitter inte på några höga hästar i det avseendet, så jag uppskattar korrigeringar när det gäller "fakta" och att alla försöker se skillnad mellan spekulation och bestämda slutsatser.
Senast redigerad av tantigheter 2014-11-27 kl. 13:41.
Citera
2014-11-27, 13:40
Medlem
Det är naturligtvis intressant att läsa om allt som hänt Yara och hennes omgivning och allt som kan ha hänt. Tyvärr är Yara död och det kan vi inte ändra på. Detsamma gäller att rektorn är svårt skadad och i hans fall kan vi bara hoppas på att hans tillstånd förbättras.
Det inträffade är naturligtvis hemskt och vad som också är avskyvärt är att få läsa att kommunen ville hindra journalister att granska vad som hänt (http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/stangde-av-rektor-for-att-slippa-granskning, http://www.dn.se/nyheter/sverige/kommunledningen-ville-undvika-granskning/ mfl). Det är naturligtvis inte kommunen som dödat Yara, men de vill ju förhindra att andra drar lärdom av Karlskrona kommuns misstag så att andra barn i framtiden inte råkar illa ut på liknande sätt.
Jag tror att det skulle visa sig att många misskött sina uppdrag och det ville man inte skulle nå allmänheten före valdagen i september. Detta tror jag också är förklaringen till att Maria Persson har kommunens förtroende, för det kan ju vara så att allt för många huvuden kommer att rulla om sanningen kommer fram och så blir kanske fallet om MPs huvud ryker.
Därför tycker jag att de som har information måste gå ut med det de vet, på flashback eller på annat sätt. Att tiga när två så tragiska öden blivit kända jämför jag med maffiametoder. Men nu är det inte så att den som avslöjar vad en kommun gör får ståplats i hamnen utan alla uppgiftslämnare är skyddade av vår tryckfrihetsförordning och därför bör alla som har inside information delge oss andra detta exempelvis här eller genom att tala med journalister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in