2014-11-25, 16:35
Medlem
Ferross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Daniel Zaar, vilket hockeyorakel!

Det ställs precis lika höga intellektuella krav på att få vara spelare, ledare eller supporter för Luleå.
Citera
2014-11-25, 17:55
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Cave
Jag tycker Tollefsens avstängning är väldigt konstig. Endera så har han medvetet mordhotat en domare, då ska straffet vara betydligt hårdare än fem matcher. Jag skulle inte protesterat mot en avstängning hela säsongen för något dylikt. Eller så har han inte mordhotat en domare, och då ska han inte vara avstängd alls.

Edit: nu vet vi alltså att ett mordhot har samma straffvärde som en fällning (eller slewfoot som det också kallas).

Edit2: en jämförelse med civilrättslig lagstiftning, olaga hot 4 kap 5 § BrB: Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år. Det ska alltså vara ägnat, dvs avsikten ska vara, att framkalla allvarlig fruktan för sin egen säkerhet eller person.

Tycker knappast ett gammalt hederligt mordhot i stridens hetta under en hockeymatch går att jämföra med ett riktigt ärligt menat mordhot. Även en knytnäve i ansiktet ger ju ett högre straff än två minuter på en träbänk i vanliga fall.

Jag gissar bara hur "mordhotet" lades fram och tycker nog att fem matcher är lite i hårdaste laget. Kanske en bra markering för att få bort de värsta påhoppen på planen.
Citera
2014-11-25, 18:25
Medlem
Mr Caves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Tycker knappast ett gammalt hederligt mordhot i stridens hetta under en hockeymatch går att jämföra med ett riktigt ärligt menat mordhot. Även en knytnäve i ansiktet ger ju ett högre straff än två minuter på en träbänk i vanliga fall.

Jag gissar bara hur "mordhotet" lades fram och tycker nog att fem matcher är lite i hårdaste laget. Kanske en bra markering för att få bort de värsta påhoppen på planen.

Ja, jag tycker givetvis att straffet är helt uppåt väggarna!

Anmälan:

Tollefsens version:

Disciplinnämnden gör följande bedömning:

Nämnden konstaterar att Även om Tollefsens uttalande skett i ett upprört tillstånd efter att domaren dragit i Tollefsens tröja är uttalandet, som är riktat mot domaren, ägnat att uppfattas som ett hot. Han har alltså som uppsåt att hota domaren, det är därför han säger som han gör, enligt motiveringen. Det vet disciplinnämnden och ger honom fem matcher. Ett ganska klent straff för att uppsåtligen mordhota en domare, om man frågar mig. Men disciplinnämnden inser givetvis att det inte var fråga om ett uttalande som var ägnat som ett hot. Men de vill ändå peta lite på honom eftersom det är Tollefsen. Nej, det är ett helt galet straff, särskilt beaktat motiveringen!
Citera
2014-11-25, 18:34
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Undrar hur det hade låtit i forumet om det hade varit Per Ledin, Chris Abbott eller någon annan Luleå Hockey-spelare som utdelat "dödshotet" istället för Tollefsen...
Citera
2014-11-25, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Undrar hur det hade låtit i forumet om det hade varit Per Ledin, Chris Abbott eller någon annan Luleå Hockey-spelare som utdelat "dödshotet" istället för Tollefsen...
Ledin har jag faktiskt börjat gilla lite(nåja) sedan han engagerat sig i sjuka barn bland annat. Så jag tror nog inte det varit någon större skillnad.
Citera
2014-11-25, 18:46
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Tollefsen är väl inte någon jättepoppis spelare han heller, icke desto mindre hade det varit typ Abbott hade nog en viss användare med sympatier för FBK och ett bottenlag i allsvenskan fått luft så det räckt några veckor. Även alla gruvnissarna förstås.
Citera
2014-11-25, 18:49
Medlem
Jag är faktiskt lite skeptisk till Anders val att ställa Ullmark från start återigen. Nog för att så smått börjat hitta fjolårsformen och räddat oss kvar i matcherna på sistone men det är inte bra att stå för många matcher i rad enligt mig. Hade föredragit Adam i kassen ikväll.
Citera
2014-11-25, 20:00
Medlem
TheSnakeEyes avatar
Vad sysslar Modo med? 42 bast...
Citera
2014-11-25, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSnakeEye
Eller hur? Visst är det väl bra att vi värvar men vad är detta? Är marknaden verkligen så tunn att detta är det bästa vi kommer åt?
Citera
2014-11-25, 20:02
Medlem
Sundancekid01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSnakeEye
42 år och slagskämpe.. Konstigaste värvningen någonsin.
Citera
2014-11-25, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sundancekid01
42 år och slagskämpe.. Konstigaste värvningen någonsin.
Jag fattar ingenting. Om detta är vad vi kommer åt på marknaden så blir jag fan kissnödig.
Citera
2014-11-25, 20:06
Medlem
MjukisbyxGylfs avatar
Haha, skön värvning ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in