Det är nästan omöjligt att ge närmare råd utan att veta något om prylens karaktär. Väsentligen mekanisk, elektrisk eller elektronisk? Kostnadsnivå 500 / 2000 / 20000 …
För många produkter kan man skilja på funktionsprincip, konstruktionslösning och utförande. Utförandet kan synas i koder som 48UDX-801. Olika yttre kulörer räknas vanligen som olika utföranden men det kan finnas budgetkomponenter i ett visst utförande. Det är sanslöst hur TV-branschen har lyckats sänka kvalitetskraven på högtalare.
Ganska nyligen hade jag anledning att studera dammsugare av ett stort känt märke. Funktionsprincipen för en dammsugare är i stort sett given, men konstruktionen av rörkopplingar och kombimunstycke varierar starkt. Funktionsprincipen för mitt munstycke är en släde som höjer och sänker en borstkrans. På så sätt fungerar munstycket på släta golv respektive på mattor med lugg. Konstruktionslösningen på det utförade som var på »drive« var alldeles för spinkig. Efter lite buller fick jag byta utförande på munstycket till nästa steg i robusthet, utan kostnad och med ersättning för reskostnad.
Dammsugarleverantören förstärkte mina fördomar om kvalitet från X-land kontra tysk kvalitet.
Senast redigerad av egon2b 2014-11-23 kl. 23:15.