Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-23, 00:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Alltså, Ebervall/Samuelssons teori som de för fram i Bombmannens testamente är att "ungraren Kolk" förmedlat mordvapnet, som härstammade från bröderna Kjellberg i USA, till Pettersson. Kolk sysslade normalt inte med vapenaffärer utan med narkotikahandel och Pettersson köpte narkotika från honom. En vapenexpert och rånare "Kalle P" var intresserad av det speciella vapnet och fick vid förfrågan hos Kolk veta att det tyvärr redan gått till Pettersson. Pettersson som ju tidigare inte använt skjutvapen behövde nu ett vapen för att kunna agera effektivare livvakt åt Tingström.

Ebervall/Samuelsson uppger själva i sin bok att de ändrat ett flertal namn, bl. a nämns inte bröderna Kjellberg vid sina rätta namn. Som jag förstår det heter därför inte "Kolk" verkligen Kolk och behöver ingalunda vara ungrare. Han beskrivs som en välkänd figur i undre världen.

Jag undrade därför om det kan vara så att ungraren Kolk = bulgaren Selj. Denne sysslade tydligen med narkotikaaffärer och var känd i undre världen.

Du och mvagrippa verkar haka upp är på det där med ungrare, men jag upprepar att så vitt jag förstår Ebervall och Samuelsson behöver det tips de fått inte infatta några ungrare.

I boken hittas "Kolk" mördad och ihjälslagen med ett järnrör bakom en transformatorstation i Fittja i maj 2006. Huruvida det är ett medvetet villospår för att dölja Kolks verkliga identitet vet jag inte, men annars är det väl en ledtråd till vem han är. Är "Kolk" istället identisk med Peter Imre Virag, så har författarna bytt hans dödsdatum och mordplats.

Ett sammanklipp om några av Pelle Svenssons insatser i MOP, tål att ses , speciellt hur hans manipulation av "bombmannen" Lars Tingström sk "testamente" gick till, tål verkligen att ses. Hans försök att binda Christer Pettersson till MOP kläs av ganska ordentligt.

https://www.youtube.com/watch?v=H1k_eOphPfk

Har visserligen ännu bara skummat uppgifterna i Eberwall/Samuelssons bok, men det faktum att dom bygger på Pelle Svings alster gör mig misstänksam. Hans komplott mot OP omfattade även namn som Sigge Cedergren, Harri Mikkalinna och ibland Hannu Hyttinen, trots att den senare sprängdes till döds i december 1983.

Ibland dyker också den gamle nazisten CG Borgenstierna som någon slags ideologisk hjärna åt mördarligan. Ingen av dessa förutom Sigge rör sig runt mordplatsen, och SCs första vittnesmål pekar snarare bort från CP.

Vad det inte så ofta talas om är Pelle Svings första MOP-teori. Sista veckan i augusti 1986 pekade han i Aftonbladet ut Scientologernas hemliga säkerhetstjänst som tänkbara gärningsmän. PS berättade om hur chockad han var över våldsanvändningen hos dessa och att han överlämnat alla uppgifter till PU. Kan inte komma ifrån tanken ätt PS ägnar sig åt en ganska avancerad form av PR. Mönstret känns igen från hans idrottskarriär, både som aktiv och ledare.
Citera
2014-11-23, 13:22
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
***Vad det inte så ofta talas om är Pelle Svings första MOP-teori. Sista veckan i augusti 1986 pekade han i Aftonbladet ut Scientologernas hemliga säkerhetstjänst som tänkbara gärningsmän. PS berättade om hur chockad han var över våldsanvändningen hos dessa och att han överlämnat alla uppgifter till PU. Kan inte komma ifrån tanken ätt PS ägnar sig åt en ganska avancerad form av PR. Mönstret känns igen från hans idrottskarriär, både som aktiv och ledare.

Det är bekant att världens underrättelsetjänster infiltrerar olika organisationer för att ostört bedriva agentverksamhet och samtidigt nyttja ett lokalt nätverk.

Sovjetunionen förbjöd under tiden för kalla kriget kristna frikyrkosamfund att ha mission i Sovjet; amerikanska frikyrkor med hjälpverksamhet har annars varit CIA:s inkörsport för att få in agenter i diktaturer där USA inte varit välkomna.

Att scientologerna i Sverige hyste säkerhetsfolk med personer från en underrättelsetjänst (CIA) som kan ha spelat en roll vid mordet på Palme är inte helt gripen ur luften och faktiskt lite intressant.

En underrättelsetjänst kan utnyttja "kanaler" inom en organisation för att förmedla information: t.ex. en radiokanal där informationen förmedlas öppet till andra agenter men "kodad" - dvs. att den som är införstådd kan tolka den fulla innebörden av meddelandena; läsa mellan raderna eller förstå vad ett spelat musikstycke innebär.

EN TEORI OM PALMEMORDETS MODUS OPERANDI

Om man skickar en grupp på 5-10 personer för att utföra ett lönnmord finns risken att det andra landets säkerhetstjänst har fått vetskap om en av personerna i gruppen är i landet och låter övervaka honom. Om den då träffar de andra i gruppen så röjs hela gruppen och den risken tar man inte.

För att hålla hela gruppen informerad om "dagsläget" inför lönnmordet kan man utnyttja en radiokanal - t.ex. en ett frikyrkosamfunds radiosändningar: på dagen D som de fått vetskap om - dvs. exakt plats och tid för mordet - via radioutsändningarna, övergår gruppen till walkie-talkies för att samordna aktionen på fältet. Underrättelsetjänsten (SÄPO) som till dags dato bara haft vetskap om en av personerna i gruppen ställs nu "schack matt".

Så kan det ha gått till då Olof Palme mördades.

Scenariot bygger på kunskaper om hur underrättelsetjänster arbertar, som det finns en mängd litteratur i ämnet om. Scenariot har stöd i vittnesuppgifter om män med walkie-talkies mordkvällen.

Frågan i denna teori är vilken engelsktalande radiokanal i Stockholm som CIA hade infiltrerat 1986.

Palme hade varit erbjuden en roll i den film han såg mordkvällen. Det kan med viss sannolikhet ha talats öppet i förväg om att familjen skulle se just den filmen då den gick i Stockholm men utan att ha fastlagt dagen. Mellan underrättelsetjänster byts/handlas information så familjeplanen att se filmen där Palme varit erbjuden en filmroll kan ha varit känd i förväg och mordet börjat planläggas genom att Palmes bostad kartlades osv. Det finns detaljer i Palmeutredningen som talar för detta scenario. Att Palme en sådan filmkväll skulle gå utan livvakter var förstås också känt.
Citera
2014-11-23, 13:54
Medlem
Herregud.

Lär er för fan hur brottet gick till, därefter är det dags för motiv och teorier. Men det kanske är för jobbigt att vara lite insatt.
Citera
2014-11-23, 15:41
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Herregud.

Lär er för fan hur brottet gick till, därefter är det dags för motiv och teorier. Men det kanske är för jobbigt att vara lite insatt.
Förklara lite bättre med vad du menar för jag förstår dig inte.
Citera
2014-11-23, 16:23
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Herregud.

Problemet är att väldigt lite är känt om hur brottet gick till. Vi vet ganska väl vad som hände precis i skottögonbliket. Det finns vittnesmål om att gärningsmannen stått på lur på brottsplatsen några minuter före ordet. Det är ungefär allt.
Vi vet också på ett ungefär hur gärningmannen var klädd.

Lösningen på mordet finns inte där, utan i vad som skedde året innan (kanske även långt tidigare) samt efteråt.
Med tanke på att GM högst sannolikt observerats hänga på mordplatsen innen OP dyker upp där talar emot hypotesen om en ensam galning, och talar med för någon form av planering bakom.
Så vill man lösa mordet så måste man börja se på motivbilder och vilka som kan tänkas ingå i en sådan mtivbild som bevisligen befann sig i området. Då är man i alla fall inom rätt härad.
Citera
2014-11-23, 19:08
Medlem
Det jag reagerar på, ibland, är alla teorier som sprids här. Och ibland från användare som genom andra inlägg avslöjar sig inte ha en susning om brottet i sig (egentligen). Att ta till sig vad A-bladet skrivit som "fakta" kring hur brottet gick till, vad vittnen sa - är ingenting.

Läs alla tusentals sidor som finns i stället. Och läs det som Granskningskommissionen gav ut. Man är inte mogen för komplicerade teoribyggen innan det. Enligt min ödmjuka mening i alla fall.
Citera
2014-11-23, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Problemet är att väldigt lite är känt om hur brottet gick till. Vi vet ganska väl vad som hände precis i skottögonbliket. Det finns vittnesmål om att gärningsmannen stått på lur på brottsplatsen några minuter före ordet. Det är ungefär allt.
Vi vet också på ett ungefär hur gärningmannen var klädd.

Lösningen på mordet finns inte där, utan i vad som skedde året innan (kanske även långt tidigare) samt efteråt.
Med tanke på att GM högst sannolikt observerats hänga på mordplatsen innen OP dyker upp där talar emot hypotesen om en ensam galning, och talar med för någon form av planering bakom.
Så vill man lösa mordet så måste man börja se på motivbilder och vilka som kan tänkas ingå i en sådan mtivbild som bevisligen befann sig i området. Då är man i alla fall inom rätt härad.

Redan här sprider du felaktigheter som fakta.
Citera
2014-11-23, 19:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Det jag reagerar på, ibland, är alla teorier som sprids här. Och ibland från användare som genom andra inlägg avslöjar sig inte ha en susning om brottet i sig (egentligen). Att ta till sig vad A-bladet skrivit som "fakta" kring hur brottet gick till, vad vittnen sa - är ingenting.

Läs alla tusentals sidor som finns i stället. Och läs det som Granskningskommissionen gav ut. Man är inte mogen för komplicerade teoribyggen innan det. Enligt min ödmjuka mening i alla fall.

Var tydlig med vad du tycker är fel , annars går det ju inte att bemöta.
Citera
2014-11-23, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Var tydlig med vad du tycker är fel , annars går det ju inte att bemöta.

Jag tänker inte återge hundratals inlägg om du tror det. De som vet med sig att dem inte kan det här egentligen, vet ju det i alla fall.
Och vill man bemöta varför jag anser att man ska vara påläst om brottet i grunden, så gott man kan som privatperson, innan man skriver långa inlägg om t ex konspirationer i utlandet, så får man göra det och förklara vad som är fel i min uppfattning.
Citera
2014-11-23, 19:43
Medlem
MossTrumss avatar
Palme höll ett av sina sista tal (det sista utomlands) i New Delhi, 16 jan. 1986.

Han talade i vanlig ordning om nedrustning, Femkontinentinitiativet, provstoppsavtal, dialogen Nord-Syd och Apartheid.

I en TV-intervju med en av sönerna efter mordet sa sonen att Olof känt sig illa till mods vid det tillfället, därför att ha varit iakttagen av några ansikten i publiken som följt honom under en tid världen runt.

Jag kan inte hitta den intervjun på Youtube p.g.a. den stora mängden och undrar om någon på tråden kan länka till när sonen till Olof berättar om hur Olof kände sig efter talet i New Delhi.
Citera
2014-11-23, 19:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag tänker inte återge hundratals inlägg om du tror det. De som vet med sig att dem inte kan det här egentligen, vet ju det i alla fall.
Och vill man bemöta varför jag anser att man ska vara påläst om brottet i grunden, så gott man kan som privatperson, innan man skriver långa inlägg om t ex konspirationer i utlandet, så får man göra det och förklara vad som är fel i min uppfattning.

Du behöver inte återge, berätta själv vad du tycker är felaktig fakta, så svårt kan det inte vara att hitta några konkreta exempel.
Citera
2014-11-23, 19:56
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Palme höll ett av sina sista tal (det sista utomlands) i New Delhi, 16 jan. 1986.

Han talade i vanlig ordning om nedrustning, Femkontinentinitiativet, provstoppsavtal, dialogen Nord-Syd och Apartheid.

I en TV-intervju med en av sönerna efter mordet sa sonen att Olof känt sig illa till mods vid det tillfället, därför att ha varit iakttagen av några ansikten i publiken som följt honom under en tid världen runt.

Jag kan inte hitta den intervjun på Youtube p.g.a. den stora mängden och undrar om någon på tråden kan länka till när sonen till Olof berättar om hur Olof kände sig efter talet i New Delhi.

Uppgiften finns i en intervju som Mona Sahlin gjorde under sin journalisttid , med Gro Harlem Bruntland. Olof Palme sa till Gro att han tyckte sig känna igen ansikten i publiken vid olika offentliga framträdanden.'

Angående EAP gäller att hålla i bakhuvdet att STASI företrädare erkänt att de utnyttjade MOP för att sprida falska tips till svensk press om EAPs inblandning i mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in