Flashback bygger pepparkakshus!
2014-11-16, 15:27
Medlem
Chics avatar
Hej.

Min morfar har en laptop som han bad mig installera Windows 7 på (den har Vista just nu). Problemet är att user account control (?) är aktiverat och jag kan inte installera något eller ändra några inställningar - han minns själv inte lösenordet.

Har en windows 7 startskiva, men kan inte boota från den tydligen - och inte heller starta från operativsystemet då UAC blockar det. Skulle också kunna tänka mig att formatera den helt, men detta verkar inte heller gå då även det blir blockat av UAC.

Har någon tips på hur man kan gå tillväga? Har sökt lite på nätet, men inte hittat något definitivt än.

Tack på förhand!
Citera
2014-11-16, 15:32
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Men om du bootar om under Bios så CD/DVD ligger först så bör inte UAC påverkar detta. Troligtvis så har du/ni ett repig skiva eller rent av smutsig skiva som då inte är läsbar.

Annars så finns det program för att får fram ett borttappat lösenord.
Citera
2014-11-16, 15:42
Medlem
Chics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Men om du bootar om under Bios så CD/DVD ligger först så bör inte UAC påverkar detta. Troligtvis så har du/ni ett repig skiva eller rent av smutsig skiva som då inte är läsbar.

Annars så finns det program för att får fram ett borttappat lösenord.

Jag har försökt att komma åt BIOS genom att trycka på F2 vid start - men det händer inget på ett tag, så börjar det pipa om jag fortsätter trycka mer.
Jag har kommit åt någon meny där man kan välja felsäkert läge och dylikt. Kan tillägga att jag inte är någon expert på datorer men kommer jag åt BIOS så vet jag hur man ändrar om boot-ordningen.
Skivan är det inget fel på.
Citera
2014-11-16, 15:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Märke och modell på datorn?
Citera
2014-11-16, 15:49
Medlem
Chics avatar
Citat:
Märke och modell på datorn?

Det är en Hewlett-Packard Hera GL med Windows Vista Basic förinstallerat.
Citera
2014-11-16, 15:59
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Om jag inte minns galet så är det F10 för att komma åt Bios på en HP.
Citera
2014-11-17, 15:53
Medlem
Chics avatar
Citat:
Om jag inte minns galet så är det F10 för att komma åt Bios på en HP.

När jag trycker på F10 så kommer någon konstig "exec bla bla bla" kommando-rad, men inget BIOS eller dylikt dyker upp. När man startar datorn står det F2 för BIOS och F8 för boot-order. Har tryckt det otaliga gånger, det enda som kommer upp är där man kan bl.a. välja felsäkert läge - inget BIOS.

Är rätt förvirrad!
Citera
2014-11-17, 15:57
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chic
När jag trycker på F10 så kommer någon konstig "exec bla bla bla" kommando-rad, men inget BIOS eller dylikt dyker upp. När man startar datorn står det F2 för BIOS och F8 för boot-order. Har tryckt det otaliga gånger, det enda som kommer upp är där man kan bl.a. välja felsäkert läge - inget BIOS.

Är rätt förvirrad!

Sök annars på HP:s webbplats - support efter modellen. Du bör där finna en manual som du kan får användning för.
Citera
2014-11-21, 00:54
Medlem
Chics avatar
Citat:
Sök annars på HP:s webbplats - support efter modellen. Du bör där finna en manual som du kan får användning för.

Hej igen. Jag har sökt på hemsidan hos dom, men den modellen finns inte alls där.

Tänkte dock att jag kanske ska omformulera min fråga lite... Hur gör jag för att installera Windows 7 på en dator med Vista som har UAC som låser alla installationer av programvara och inte tillåter att jag formaterar? (Eftersom BIOS inte verkar vilja ge åtkomst)
Citera
2014-11-21, 06:19
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Låter aning märkligt angående Bios. Men har denna dator någon etikett med några siffror eller bokstäver på?

Det kan antingen finnas på framsidan eller på undersidan. Det kan även finnas under batteriet om ni lossar på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in