Hmmm. Det är flera saker som inte stämmer med den här historien.
För det första så går BO ut och säger att GM är av afrikanskt utseende, men ingen i den lilla byn har sett några afrikaner. I den byn kan man med säkerhet säga att två afrikaner inte skulle gå osedda eller obemärkta. Speciellt med tanke på att det bevisligen fanns människor alldeles omkring brottsplatsen vid tidpunkten. Hur som helst, i nedanstående artikel - en intervju med BO så berättar hon att:
"– Jag satt i soffan och tittade på tv och tänkte ta en kopp kaffe och en macka.
Huset har ett flertal dörrar och den här dagen var det en dörr, den på gaveln, olåst för det är den dörren familjen vanligtvis använder. Plötsligt hörde Susanne att dörren öppnades.
– Jag är ganska rädd av mig och trodde att det var min man eller min son som ville skrämmas lite. Så jag satt kvar.
Bara några sekunder senare var det någon som med ett hårt grepp tog tag i hennes uppsatta hår och tvingade henne att böja sig fram."
Varför befarar hon att någon ska skrämmas just denna dag och varför sitter man då kvar så länge att två gärningsmän lyckas ta sig ända fram till henne där hon sitter i soffan, utan att titta bakåt?
Vidare i artikeln:
"Rånaren tog även Susannes ringar, halsband och armband samt hennes mormors guldsmycken. Hon blev sedan tvingad att fylla två kassar med sprit från barskåpet.
– Jag fick själv hämta kassarna och jag tog medvetet två tunna kassar och hoppades att dessa skulle gå sönder av tyngden."
Är det logiskt att i en sådan situation vara så beräknande att man väljer tunna kassar som ska gå sönder, och varför är det viktigt i sammanhanget?
Samt:
"– Jag var helt groggy, men jag visste att telefonen låg på soffans armstöd och jag lyckades åla mig dit. Jag fick loss två fingrar och fick tag i telefonen och med näsan tryckte jag på återuppringningsknappen. Jag visste inte vem jag hade ringt till senast, men någon svarade och jag ropade på hjälp."
Hur ropar man på hjälp genom näsan?
Det finns många frågetecken i den här storyn, jag skulle vilja höra polisens tankar i den här förundersökningen...
http://www.dt.se/dalarna/ludvika/jag...te-ga-ut-sjalv