2014-11-17, 22:05
Medlem
Jag ska lösa ut skulder på minst ca 100000. Orkar ej gå in på detaljer men ska betala av lån med ockerhyra och andra "smålån". Jag har bara två alternativ och det är att utöka mitt bolån eller försöka via bluesteep. Går det ej med något utav detta är det helt kört och inga utvägar eller andra alternativ finns.

Lägenheten köptes för 1175000. Har lån på 1125000 updelat på två lån en rörlig och en bunden på tre år. Amorteringsfritt i tre år. Det jag undrar är om jag ska maila min bankman och boka in en tid och höra där om jag kan utöka bolånet med kanske minst 100000 ? kan man utöka bolån och göra vad man vill med pengarna, eller måste man renovera? hur ska jag isfall lägga upp det till min bankman att jag måste lösa skulder ?

Bluesteep skriver på sin sida följande.

"Om du redan äger en bostad eller fritidshus beviljar vi lån för andra ändamål än bostadsköp. Då använder du bostaden som säkerhet för ditt lån, vilket innebär att du oftast får en lägre ränta än om du exempelvis tar ett privatlån utan säkerhet eller utnyttjar kortkrediter.

Många väljer att belåna sin bostad för att lösa dyra lån, kreditköp och skulder. Genom att göra det kan de sänka sin månadskostnad. Men lika ofta handlar det om renoveringar, investeringar eller förverkligande av drömmar.

För oss spelar det ingen roll vilket ditt syfte är, så länge du har råd med lånet. Vi kan bevilja lån från
150 000 kr upp till 85 % av marknadsvärdet på din bostad (hus eller bostadsrätt) och 75 % av marknadsvärdet på ditt fritidshus. "

Det jag undrar är om jag lånar med huset som säkerhet och att om jag inte kan betala så tar dom lägenheten, bara? eller måste jag flytta mitt bolån till bluesteep också? Det bästa är om det går att låna som vanligt med lägenheten som säkerhet men fortfarande ha kvar själva bolånet hos nordea. Fast då är det väl Nordea som äger lägenheten? så antar att jag måste flytta över mitt lån dit isåfall och det kan jag bara göra på det rörliga.

MvH
Citera
2014-11-17, 22:20
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobran88

text

betänkt också de massiva straffavgifter som tillkommer vid användande av bluestep. Så som högre ränta. Avgifter för att lösa i förtid (ränteskillnad m.m m.m)

Håll dig borta därifrån. Det är mer eller mindre ett "företag" som kapitaliserar på de svaga (eller ekonomiskt efterblivna kanske man ska säga) som satt sig i skiten med krediter och smålån.

Hör med nordea först. Sen försök kämpa! Dra ner på utgifter. laga mat, sluta kröka/röka osv osv.

Lycka till.
Citera
2014-11-17, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
betänkt också de massiva straffavgifter som tillkommer vid användande av bluestep. Så som högre ränta. Avgifter för att lösa i förtid (ränteskillnad m.m m.m)

Håll dig borta därifrån. Det är mer eller mindre ett "företag" som kapitaliserar på de svaga (eller ekonomiskt efterblivna kanske man ska säga) som satt sig i skiten med krediter och smålån.

Hör med nordea först. Sen försök kämpa! Dra ner på utgifter. laga mat, sluta kröka/röka osv osv.

Lycka till.

Kanske bäst att höra med Nordea först som du säger. Men jag måste mejla/ringa boka en tid och de har bara en dag i veckan då de kan efter kl 16. Annars måste jag ta ledigt eller gå tidigare från jobb, så kan ta tid att få en tid just den dagen de kan efter 16. Anyway tror inte Bluesteep har 30% på 100000 som jag sitter med nu på ett lån. Mitt Icanolån på 150000 är ca 4% Vet bara inte hur jag ska lägga fram det till Nordea, tror du att de skulle gå med på att utöka för att betala av andra lån? antar att jag måste flytta bolånet till bluesteep om jag ska kunna låna, och man kan väl bara flytta lån med rörlig ränta?
Senast redigerad av kobran88 2014-11-17 kl. 22:56.
Citera
2014-11-19, 09:55
Medlem
Du nämner inte hur mycket bostaden är värd idag?
För enligt inköpspris och din nuvarande belåning så ligger du på närmare 100%, vilket är galet. Sen amorteringsfritt de 3 första åren också.

Du kan inte belåna din bostad med mer pengar än vad den är värd. Du kan dessutom bara belåna den till 85%.

Alltså är bostaden värd 1milj så kan du få ut 850.000, 2milj så får du ut 1.7 etc.

Så, vad är din bostad värd?
Citera
2014-11-19, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote4pedro
Du nämner inte hur mycket bostaden är värd idag?
För enligt inköpspris och din nuvarande belåning så ligger du på närmare 100%, vilket är galet. Sen amorteringsfritt de 3 första åren också.

Du kan inte belåna din bostad med mer pengar än vad den är värd. Du kan dessutom bara belåna den till 85%.

Alltså är bostaden värd 1milj så kan du få ut 850.000, 2milj så får du ut 1.7 etc.

Så, vad är din bostad värd?

En lägenhet i mitt område på lika många kvadrat som jag har såldes för 1.8 miljoner nu förra veckan. 52000 kr kvadraten. Men räknas värdet som c1.8? De kanske gick ut med 1.5 och sen bidades och såldes för 1.8 miljoner. Om jag mejlar min bankman hur på bästa sätt ska jag lägga fram det hela? De kommer säkert undra hur jag kan ha blancolån på 150000 (ej ska lösas ut) 100000 som ska lösas ut plus sms och andra "smålån" allt detta pga spelberoende. Men säg att den blir värderad till 1.8 då borde jag kunna få baka in 150000-200000 i mitt bolån? Kan gå med på att amortera också varje månadBetalar ca 8000 i lån per månad på blanco, krediter och sms lån. Inte hållbart längre.

Mvh
Citera
2014-11-19, 14:57
Medlem
Citat:
En lägenhet i mitt område på lika många kvadrat som jag har såldes för 1.8 miljoner nu förra veckan. 52000 kr kvadraten. Men räknas värdet som c1.8? De kanske gick ut med 1.5 och sen bidades och såldes för 1.8 miljoner. Om jag mejlar min bankman hur på bästa sätt ska jag lägga fram det hela? De kommer säkert undra hur jag kan ha blancolån på 150000 (ej ska lösas ut) 100000 som ska lösas ut plus sms och andra "smålån" allt detta pga spelberoende. Men säg att den blir värderad till 1.8 då borde jag kunna få baka in 150000-200000 i mitt bolån? Kan gå med på att amortera också varje månadBetalar ca 8000 i lån per månad på blanco, krediter och sms lån. Inte hållbart längre.

Mvh

Ok - bra att lägenheten är värd mer.

Boka tid med en mäklare som värderar din bostad. Denna värdering tar du sedan med till din bankman där du ansöker om att låna 85% av värderingen.
För din egen skull bör du nog amortera ett par tusen i månaden iaf.

Om detta löser sig så se för tusan till att inte "kredita" upp dig igen. Nästa gång är det kört.

Om du inte gjort det tidigare så bör du söka hjälp för spelandet också.

Lycka till!

PS: JA, värdet är vad dem säljs för, oavsett utgångspris.
Citera
2014-11-19, 17:34
Medlem
Citat:
Ok - bra att lägenheten är värd mer.

Boka tid med en mäklare som värderar din bostad. Denna värdering tar du sedan med till din bankman där du ansöker om att låna 85% av värderingen.
För din egen skull bör du nog amortera ett par tusen i månaden iaf.

Om detta löser sig så se för tusan till att inte "kredita" upp dig igen. Nästa gång är det kört.

Om du inte gjort det tidigare så bör du söka hjälp för spelandet också.

Lycka till!

PS: JA, värdet är vad dem säljs för, oavsett utgångspris.

Ok, får nog bli så att först kontakta en mäklare som kommer och värderar, sedan kontakta banken. Men får man låna till att göra vad man vill? har för mig att det bara gäller typ renovering av hus/fastighet osv? Nä detta är väl min sista chans att kunna få ordning på ekonomin om det går att utöka, och efter måste jag hålla mig borta från allt vad spel innebär.
Citera
2014-11-19, 22:46
Medlem
Citat:
Ok, får nog bli så att först kontakta en mäklare som kommer och värderar, sedan kontakta banken. Men får man låna till att göra vad man vill? har för mig att det bara gäller typ renovering av hus/fastighet osv? Nä detta är väl min sista chans att kunna få ordning på ekonomin om det går att utöka, och efter måste jag hålla mig borta från allt vad spel innebär.

Du borde hålla dig ifrån spel direkt idag, inte efter att detta är klart.

Generellt kan man belåna bostaden till 85% utan frågor. Dock så finns det en del faktorer som spelar in, övriga lån & inkomst bl.a.
Din UC ser antagligen inte särkilt bra ut. Vilket kan leda till att de "seriösa" bankerna inte vill låna ut till dig.
Citera
2014-11-20, 06:49
Medlem
Citat:
Du borde hålla dig ifrån spel direkt idag, inte efter att detta är klart.

Generellt kan man belåna bostaden till 85% utan frågor. Dock så finns det en del faktorer som spelar in, övriga lån & inkomst bl.a.
Din UC ser antagligen inte särkilt bra ut. Vilket kan leda till att de "seriösa" bankerna inte vill låna ut till dig.

Ja det är sant. Min UC är katastrof just nu. Men banken har ju lägenheten som säkerhet, så de borde väl ändå gå med på att låna ut. Ingen betalningsanmärkning eller varit sen med betalningar tidigare någonstans. När jag tog lån detta år i april så tog de ej någon UC, fick lämna in skriftligt anställningsbevis med lön osv. Har dessutom fått höjd lön med 2000-3000 varje månad sedan dess.

Mvh
Citera
2014-11-20, 07:00
Medlem
Crashs avatar
Citat:

Banken brukar strunta i vad du ska göra med pengarna, frågar de så säg att du ska renovera för pengarna för att höja värdet på lägenheten.
Lycka till med spelberoendet btw
Citera
2014-11-20, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Banken brukar strunta i vad du ska göra med pengarna, frågar de så säg att du ska renovera för pengarna för att höja värdet på lägenheten.
Lycka till med spelberoendet btw

Okej, btw tar de en UC också? Isfall är jag körd. Skulle jag låna 200000 (kan Max utöka lånet med 40000) så skulle jag bli av med kreditkort på 20000 som drar ner UC store något förjävligt plus andra lån och efter det skulle jag få en bra UC för framtiden. Om de inte tar UC borde jag kunna säga att jag ska låna till att köpa båt, bil (har inget körkort än, lol) renovera huset. Annars kanske de frågar varför jag har så mycket andra krediter och blanco. Jobbigt bara om de begär in kvitton eller liknande? Anyway blir att sån fort som
Möjligt få hem en mäklare som värderar bostaden och sen mejla min bankman.

Mvh
Senast redigerad av kobran88 2014-11-20 kl. 11:17.
Citera
2014-11-20, 18:14
Medlem
Citat:
Okej, btw tar de en UC också? Isfall är jag körd. Skulle jag låna 200000 (kan Max utöka lånet med 40000) så skulle jag bli av med kreditkort på 20000 som drar ner UC store något förjävligt plus andra lån och efter det skulle jag få en bra UC för framtiden. Om de inte tar UC borde jag kunna säga att jag ska låna till att köpa båt, bil (har inget körkort än, lol) renovera huset. Annars kanske de frågar varför jag har så mycket andra krediter och blanco. Jobbigt bara om de begär in kvitton eller liknande? Anyway blir att sån fort som
Möjligt få hem en mäklare som värderar bostaden och sen mejla min bankman.

Mvh

Dem kommer med absolut största sannolikhet att ta en UC. Det är ingen vidare bra sits du satt dig i.

I värsta fall kanske du skall vara ärlig med banken, säga att du håller på att lägga om ditt ekonomiska liv. Lånet är till för att lösa din skulder, tror nästan det kan vara bättre än att säga att du skall fortsätta konsumera. Nämn dock inte spelproblematiken.

Säg att du konsumerat som en idiot med nu tagit hjälp med att planera om din ekonomi och vill göra det bästa ur situationen. Föreslå också hög amortering på de beloppet du vill låna.
Få dem att förstå att du inte kommer "kredita" upp dig igen.

Ta ut ett par stycken av de största mäklarna på orten och se var du kan få högst värdering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in