2014-11-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Kommunala chefer är tyvärr alltför ofta psykopatiskt bottenskrap, vars prio ett hela tiden är att täcka den egna ryggen, på vilken annan bekostnad som helst. Den kommunala ledarkulturen är i alltför många kommuner helt undermålig.

Ptja.. De är väl som de flesta av oss andra - talar ofta väl men ljuger om vår egen förträfflighet!?
Senast redigerad av HenryRollins 2014-11-19 kl. 23:30.
Citera
2014-11-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Med tanke på att det uppenbarligen varit ett utdraget förlopp med skador över hela flickebarnets kropp som hon uppenbarligen inte dog av snabbt tänker jag snarare på målmedveten sadism än på planlöst bankande med livsfarligt tillhygge. Vid besinningslöst bankande med ett så pass hårt föremål som en kavel borde något slag ha träffat huvud, armar eller ben med så pass mycket kraft att någon fraktur hade uppstått. En del av de nya frakturerna i händerna KAN enligt rättsmedicin ha uppstått genom att man brutit flickans fingrar bakåt. Jag läste också någonstans (minns tyvärr inte riktigt var) att akutläkaren sagt att Yara hade märken på bålen som av skoavtryck. Hjärnan uppvisade diffus svullnad men inga blödningar vare sig i själva vävnaden eller under skallben eller hinnor. Med utgångspunkt i detta ser jag framför mig ett kallt kalkylerat beteende som mer liknar planmässig tortyr än vildsinta vredesutbrott. Det skulle kunna handla om att tvinga fram bekännelser - "vad har du gjort, vad har du sagt" och det långdragna förloppet kanske helt enkelt beror på att Yara inte hade några svar att ge, hon hade inget sagt eller gjort, och att det svaret inte godtogs. Jag tycker det ser ut som om den eller de som gjorde detta ville undvika frakturer och huvudskador. AVSIKTEN var nog inte att döda flickan och då ville man säkert inte att det skulle bli alltför långvariga tecken på misshandeln. Man missbedömde nog risken med omfattande vävnadsskador.

Synd att vi inte får veta vilka frågor som ställdes och svar som gavs under förhöret med rättsläkaren. Men det kanske kommer?

Jag delar din uppfattning.
Citera
2014-11-19, 23:38
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Kanske finns bilder på Facebook...Islam Lilly har ett konto, antagligen hennes barn också.

Nope, bilder från den 22 april och sen blir det en månad senare..på hennes egna barn.
I mina album finns då alla besök förevigade..var det nån gång det togs bilder var det då man hade besök.
Citera
2014-11-19, 23:38
Medlem
Madi är hal som en ål ..

Det stämmer, men är Rami så mycket bättre?

Han har haft huvudansvaret för Yara. Aldrig - nästan - varit hemma. Haft Noll Koll, bara glidit runt.

Jag förstår att hans syster och släkten tar handen ifrån honom.

Madis släkt (bortsett från mamman) har redan gjort det sedan länge. Från henne.
Senast redigerad av Remark 2014-11-19 kl. 23:41.
Citera
2014-11-19, 23:44
Medlem
Till "Fasligt" Mycket troligt (!) i mina tankar om det.
Senast redigerad av commandaria 2014-11-19 kl. 23:46.
Citera
2014-11-19, 23:46
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Madi är hal som en ål ..

Han har haft huvudansvaret för Yara. Aldrig - nästan - varit hemma. Haft Noll Koll, bara glidit runt.

Madis släkt (bortsett från mamman) har redan gjort det sedan länge.

Precis. Han förstår vartåt det barkar och att det hade varit så mycket bättre för honom att hålla fast vid plan A, som Amani gör, och låta åklagaren göra jobbet. Nu försöker han backa tillbaka men nu är det nog rätt kört för honom. Han har trots allt erkänt i förhör att han var närvarande vid mordet och vet det mesta om hur det gick till medan Amani håller fast vid att hon inte har den blekaste ... Dårfink eller inte så har nog hon satsat på en bättre häst än vad han har gjort.
Citera
2014-11-19, 23:51
Medlem
Det här med porr och sex:
polisen har ju tagit i beslag och gått igenom deras datorer av olika slag.
Nu var ju offret en liten flicka - kan man anta att utredarna har kollat ev. trafik på porrsiter, pedofila sådana och liknande? Ingår sådana frågeställningar i utredarnas bagage? Eller har man nöjt sig med beskedet att Yara var "orörd"?
Citera
2014-11-20, 00:02
Medlem
[quote=Addhoc|51106176]Jag har pratat om hur jag tror att tankarna kan gå inför att man tar ett beslut. Och med informationen om att andra lyckats förr så kan man tänkas tro att det ska gå bra även för en själv/sitt barn.

Jag har svårt att döma så hårt för det är en tillvaro och ett beslut så långt från min egen vardag tack och lov.[/QUOTE

Döma hårt?
Beror ju på flera omständigheter. Som t ex:

-hur ser ev alternativ ut?
-har mitt syskon både vilja och resurser till detta?
Citera
2014-11-20, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Madi är hal som en ål ..

Madis släkt (bortsett från mamman) har redan gjort det sedan länge. Från henne.

Jag tror inte att Rami någonsin varit plikttrogen eller särskilt pålitlig.
Yaras bioföräldrar kände knappast Rami som den ansvarstagande och resursstarke...
Citera
2014-11-20, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det här med porr och sex:
polisen har ju tagit i beslag och gått igenom deras datorer av olika slag.
Nu var ju offret en liten flicka - kan man anta att utredarna har kollat ev. trafik på porrsiter, pedofila sådana och liknande? Ingår sådana frågeställningar i utredarnas bagage? Eller har man nöjt sig med beskedet att Yara var "orörd"?

Jag tror absolut inte detta har något sexuellt inslag. Alls.
Citera
2014-11-20, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Med tanke på att det uppenbarligen varit ett utdraget förlopp med skador över hela flickebarnets kropp som hon uppenbarligen inte dog av snabbt tänker jag snarare på målmedveten sadism än på planlöst bankande med livsfarligt tillhygge. Vid besinningslöst bankande med ett så pass hårt föremål som en kavel borde något slag ha träffat huvud, armar eller ben med så pass mycket kraft att någon fraktur hade uppstått. En del av de nya frakturerna i händerna KAN enligt rättsmedicin ha uppstått genom att man brutit flickans fingrar bakåt. Jag läste också någonstans (minns tyvärr inte riktigt var) att akutläkaren sagt att Yara hade märken på bålen som av skoavtryck. Hjärnan uppvisade diffus svullnad men inga blödningar vare sig i själva vävnaden eller under skallben eller hinnor. Med utgångspunkt i detta ser jag framför mig ett kallt kalkylerat beteende som mer liknar planmässig tortyr än vildsinta vredesutbrott. Det skulle kunna handla om att tvinga fram bekännelser - "vad har du gjort, vad har du sagt" och det långdragna förloppet kanske helt enkelt beror på att Yara inte hade några svar att ge, hon hade inget sagt eller gjort, och att det svaret inte godtogs. Jag tycker det ser ut som om den eller de som gjorde detta ville undvika frakturer och huvudskador. AVSIKTEN var nog inte att döda flickan och då ville man säkert inte att det skulle bli alltför långvariga tecken på misshandeln. Man missbedömde nog risken med omfattande vävnadsskador.

Synd att vi inte får veta vilka frågor som ställdes och svar som gavs under förhöret med rättsläkaren. Men det kanske kommer?

Stort Tack Fasligt!

Mitt problem med deras hantering av flickan är nämligen detta om den är medveten, utstuderad eller bygger på brist på impulskontroll eller raseri om man så vill.

De lägger ner mycket tid på att dölja skador på Yara vid skype med Madleen Sminkar henne, hår framför ansiktet, olika vinklar, avstängda kameror osv. De tycks ha järnkoll på Yara hon är livrädd om andra vuxna försöker ingripa, hon vet exakt vad hon ska svara vid frågor och hon läcker till barnen att hon är dödens om de berättar. Och håller masken inför sin mamma som hon har av vad vi förstår mycket kontakt med. Det krävs en insats för att ha den kontrollen.

De gör ingenting för att bli av med flickan (som i flera bemärkelser är en belastning med tanke på problem med soc, skola, grannar mm) Madi kan ju bli mycket allvarligt teatraliskt dödssjuk. Och Yara då kunna flytta till någon annan släkting ett tag och problemet med flickan vore ur världen.

Madleens ständiga kontakt eller problem med olika instanser verkar inte stoppa misshandeln utan de kommer ständigt med nya ofta trovärdiga förklaringar. De/någon lägger helt enkelt ner en massa jobb på att ha kvar och kontrollera flickan, dölja och bortförklara skador. Och fortsätta misshandeln.

Jag har så svårt att få deras beteende att gå ihop med spontan okontrollerad vrede. Och din tolkning av våldet stärker väl just det här medvetna draget. Med reservation för att detta också är fragment och att vrede säkert är inblandat. Men kanske inte av det okontrollerade slaget. Och jag tror inte heller meningen var att hon skulle dö.

Jag vet inte om det som frågas bakom lyckta dörrar någonsin blir offentligt? Apropå förhöret med rättsläkaren.
Citera
2014-11-20, 00:43
Medlem
Titianas avatar
Vem sparkade på henne och när? Med skor på? Amani verkar ju knappt lämna huset. Om man slår så hårt med en kavel att ben bryts, borde inte kaveln visa rätt stora skador?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in