2014-11-19, 14:55
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Amani säger, på frågan om hon blir arg hemma:
"Det är naturligt att det blir diskussion mellan kvinna och fru. Då skriker vi och det blir hetsiga diskussioner."
Kvinnan är väl Yara då, som diskuterar med frun.
Oj, det missade jag helt. Sa hon verkligen "mellan kvinna och fru"???
Citera
2014-11-19, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Oj, det missade jag helt. Sa hon verkligen "mellan kvinna och fru"???
Jag var inte där, men så står det i BLTs rapportering att hon sa 14.09
Citera
2014-11-19, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Mamman har ju blivit hörd. Jag kan bara gissa: besöket där var ett av de få tillfällen som Yara kunde slappna av. Där var hon skyddad och omhuldad för tilfället, så hon kanske inte hade något behov av att berätta just då.
Men något kan ha undsluppit henne, något har sagts eller gjorts som Madi retade upp sig på de följande två dygnen. Det verkar som hon pinat Yara med det följande dag eftersom Yara bar på sin ödla och var tydligt rädd. Och Madi ältade och ältade, tills hennes huvud exploderade. Till detta kan läggas att skolan på ett eller annat sätt stämt in henne till ett möte. Om sedan Yara fick en lapp med sig hem eller om skolan skickat ett formellt brev, det vet vi ju inte (tror jag).
På något sätt ser Madi två grava klagomål som är deirekt hotfulla mot hennes egen självbild och försök att inbilla sig att hon var en god mor och styvmor.

MED RESERVATION FÖR ATT JAG KAN MINNAS FEL och SPEKULERA BORT-I-TOK

Eller tvert imot. Når hun ingen har til å verge seg, er ikke tiden for betroelser. Men her var hun trygg sammen med de to jentene. Og ikke bare trygg, men ustresset. De var lenge sammen. De sov sammen. Og minst en gang sov de ikke før langt på natt. Det står nevnt i siste chatten mellom Madi og Madleen. Etterpå ville jentene at Yara skulle bo hos dem. Det står i forhøret med deres mor. Hvorfor ville de det? Kanskje for å beskytte henne? Det kan ha vært pratet om mer unevnelige ting enn slag og spark. Sexuelt misbruk kan ha vært nevnt, selv om det er unevnelig, og selv om så unger jenter ikke har særlig språk for det. Dette er eneste gangen i Yaras liv i Sverige at hun har vært sammen med (og det til og med om natten) jevnaldrende jenter på fritiden. Og samværet varte til to dager før hun ble myrdet/drept/plaget til døde. Men svenske staten bestemmer seg i sin maktfullkommenhet for at, nei, slikt sengekammerpikeprat kan ikke tilføre noen noe.
Citera
2014-11-19, 15:32
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
"Det är naturligt att det blir diskussion mellan kvinna och fru. Då skriker vi och det blir hetsiga diskussioner."
Det är troligen en felskrivning. Ska nog vara mellan man och fru eller mellan kvinna och man.
Citera
2014-11-19, 15:33
Medlem
Citat:

Läste att Rami i förhöret säger att Amani sista tiden börjat hata flickan och behandlar henne som en vuxen kvinna och då slår henne, Amani känner att hon har en kvinna till i huset. Verkar som om den utlösande faktorn är ett förvridet psyket som uppfattar detta barn som en konkurrerande kvinna, nog därför hon säger det där om när frun och kvinnan bråkar.
Citera
2014-11-19, 15:40
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Läste att Rami i förhöret säger att Amani sista tiden börjat hata flickan och behandlar henne som en vuxen kvinna och då slår henne, Amani känner att hon har en kvinna till i huset. Verkar som om den utlösande faktorn är ett förvridet psyket som uppfattar detta barn som en konkurrerande kvinna, nog därför hon säger det där om när frun och kvinnan bråkar.
Sätt in det i sammanhanget. När hon säger den där frasen och kvinna och fru så handlar förhöret om äktenskapet mellan Amani och Rami.

14.09 ska hon enligt BLT ha sagt frasen.

Ur Sveriges Radios rapportering:

Citat:
Daniel Kjellander: Kvinnan: Jag är en människa, inget djur. Jag har självklart inte svårt att kontrollera mina känslor.
14:10, 19 November 2014
Daniel Kjellander: Mannens advokat: Har du lätt att lugna ner dig? Kan du kontrollera ditt humör?
14:09, 19 November 2014
Daniel Kjellander: Kvinnan: Det är naturligt att det blir hetsiga diskussioner
14:09, 19 November 2014
Daniel Kjellander: Kvinnan: Nej, jag pratar högt
14:08, 19 November 2014
Daniel Kjellander: Mannens advokat:När du är i din hemmiljön kan du bli väldigt hetsig och arg?
14:08, 19 November 2014
Daniel Kjellander: Kvinnan: Det var bara på skämt, för att jag pratade högt
14:07, 19 November 2014
Daniel Kjellander: Mannens advokat: Varför sa din man till dig att uppsöka psykolog?
14:07, 19 November 2014
Daniel Kjellander: Kvinnan: Ja.
14:06, 19 November 2014
Daniel Kjellander: Mannens advokat: Jag vill komma in på ert äktenskap. Är det riktigt att din man uppmanat dig att uppsöka psykolog?
14:05, 19 November 2014

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6022228

Edit: ur BLT:

Citat:
Mannens försvarsadvokat Christer Holmqvist: "Varför sa din man till dig att söka psykiater?"
Misstänkt: "Det var ett skämt. Han sa att jag pratar högt."
CH: "Han säger till mig att du har svårt att lugna ned dig."
Misstänkt: (Hon skrattar) "Jag är den personen som lättast hetsar upp mig och lättast lugnar ned mig. Du kan fråga om min personlighet till min advokat."
CH: "Nu frågar jag dig. När det händer saker i din hemmiljö, något som du kanske inte tycker om. Då kanske du kan bli väldigt hetsig och arg?"
Misstänkt: "Jag kan tala med hög röst."
CH: "Så du blir aldrig arg?"
Misstänkt: "Det är naturligt att det blir diskussion mellan kvinna och fru. Då skriker vi och det blir hetsiga diskussioner."
av johan.nordstrom 14:09
Senast redigerad av blomvattnare 2014-11-19 kl. 15:42.
Citera
2014-11-19, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Sätt in det i sammanhanget. När hon säger den där frasen och kvinna och fru så handlar förhöret om äktenskapet mellan Amani och Rami.

14.09 ska hon enligt BLT ha sagt frasen.

Ur Sveriges Radios rapportering:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6022228

Det är vad som står i förhöret med Rami på sidan 645, där säger Rami att Amani ser Yara som en annan kvinna i sitt hem och behandlar henne som en vuxen dessutom säger han att allt det här är kvinnoproblem, problem mellan kvinnor.
Citera
2014-11-19, 15:57
Bannlyst
Såg nu bilderna av benrangel monstret Madi. Fan vilken ångest hon verka ha på bilderna. Antar att häxan är vänsterhänt av bilderna att döma. Önskar dom båda ett rent helvete i fängelset!
Citera
2014-11-19, 16:05
Medlem
Från BLT liverapportering 15.59 :
CH: "Vad gjorde han mer?"
Kvinnan fnissar: "Att han åt sin fisk. Vad ska jag veta mer?"

Nu FNISSAR hon. Igen. Kul grej det här, tydligen.
Citera
2014-11-19, 16:20
Medlem
Amani Madis tillvaro i häktet känns nog trygg och bra. Lagad mat serveras och hon kan t ex ligga där och läsa böcker. I rättegångssalen känner hon sig antagligen bekväm med sin advokat och att få uppmärksamhet.
Citera
2014-11-19, 16:25
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Amani Madis tillvaro i häktet känns nog trygg och bra. Lagad mat serveras och hon kan t ex ligga där och läsa böcker. I rättegångssalen känner hon sig antagligen bekväm med sin advokat och att få uppmärksamhet.
Det har sagts annorlunda här i tråden. Information från tidningsartiklar eller vad det nu var. Där sägs det att Amani vantrivs storligen i häktet. Ensamheten tär på henne. Hon är uppvuxen med att alltid ha folk omkring sig.
Citera
2014-11-19, 16:27
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
Ja, omgiven av barn som klarar sig helt själva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in