2012-08-16, 18:11
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Lånar och bumpar tråden lite. Jag fick avi om att mitt nya körkort är klart. På avi:n står det "Äldre kort ska lämnas", innebär det att posten TAR mitt gamla körkort? Som jag fattade det gör de bara ett hål/märke i det och man får tillbaka det. Inte för att det har någon funktion, men det vore ändå kul att ha kvar sitt första körkort som minne. Om man nu kan få tillbaka det efter att de gjort åverkan på det, var i så fall gör de märket? Rakt i huvudet på fotot?
Du får tillbaka körkortet. Det är ditt. Hålen placeras där tången kommer åt. Du kan säkert be personen att klippa där du vill om det har någon betydelse för dig.
Citera
2012-08-16, 18:24
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Du får tillbaka körkortet. Det är ditt. Hålen placeras där tången kommer åt. Du kan säkert be personen att klippa där du vill om det har någon betydelse för dig.
Ok, låter bra. En uppföljningsfråga också, mitt gamla körkort går ut först om ett par veckor, så jag antar att det fortfarande räknas som giltig legitimation när man hämtar ut sitt nya körkort? Jag har nämligen ingen annan legitimation än körkort (nej inte pass heller).
Citera
2012-08-16, 21:36
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Ok, låter bra. En uppföljningsfråga också, mitt gamla körkort går ut först om ett par veckor, så jag antar att det fortfarande räknas som giltig legitimation när man hämtar ut sitt nya körkort? Jag har nämligen ingen annan legitimation än körkort (nej inte pass heller).
Det är förarbehörigheten som går ut. Körkortet i sig talar ju om att du är du så det ska nog inte vara något problem.
Citera
2012-08-16, 22:09
Medlem
provocative77s avatar
Jag hämtade ut mitt nya för några månader sedan. Visade upp det gamla. De slog två hål med hålslag o sedan fick jag både det nya o gamla kvar.
Använder det gamla i en affär som kräver leg av alla som köper tobak. De scannar o det funkar än
Citera
2012-08-19, 01:58
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Jag hämtade ut mitt nya för några månader sedan. Visade upp det gamla. De slog två hål med hålslag o sedan fick jag både det nya o gamla kvar.
Använder det gamla i en affär som kräver leg av alla som köper tobak. De scannar o det funkar än

Det är för att streckkoden bara är en EAN kod för ditt personnummer
Citera
2012-08-19, 21:58
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Det är för att streckkoden bara är en EAN kod för ditt personnummer
Jo jag vet. Synd bara att jag inte behöver leg på systemet. Hade varit kul o testa där med. Kom just på att i dagens samhälle använder man nästan aldrig leg.
Citera
2012-08-22, 04:12
Medlem
Daineas avatar
Fick nytt körkort idag, kom direkt hem i brevlådan. Betydligt smidigare system än att krångla med något postkontor.
Citera
2014-11-16, 17:34
Medlem
Ballongdjurs avatar
Lånar tråden.
Beställde nytt körkort för ett tag sedan.
Har dock kvar mitt gamla körkort, ingen har klippt i det eller liknande.
Nu har jag troligtvis tappat bort mitt körkort, kan jag då använda det gamla?
Det är flera års giltighetstid kvar på det.
Är det ändå 'avregistrerat' eller liknande i polisens register?
Citera
2014-11-17, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongdjur
Lånar tråden.
Beställde nytt körkort för ett tag sedan.
Har dock kvar mitt gamla körkort, ingen har klippt i det eller liknande.
Nu har jag troligtvis tappat bort mitt körkort, kan jag då använda det gamla?
Det är flera års giltighetstid kvar på det.
Är det ändå 'avregistrerat' eller liknande i polisens register?
du måste anmäla det stulet så ingen snor din identitet.
Citera
2014-11-17, 10:22
Medlem
Ballongdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Pissenisse-
du måste anmäla det stulet så ingen snor din identitet.
Tror det är minimal chans, men tack för omtanken.
Ingen som vet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in