2014-11-11, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Det är helt korrekt. Instämmer!

Vem av de tre huvudmisstänkta AN, MB och KJ är vänsterhänt? Eller är alla högerhänta?
Att döma av bilder, så är KJ högerhänt. Tror även att det framkommit tidigare i tråden.
Citera
2014-11-11, 17:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag tycker vissa saker pekar åt det hållet.

Om VB blivit nertryckt liggande på mage med GM sittande på hennes ben med höger hand i nacken
så passar en vhänt in, dom flesta sticken vänster om mittlinjen.
Sticken A-B går utifrån inåt mot mittlinjen. En teori.

Benen i gula huset.
Om dom blivit inkastade så är det naturligt för en vh att skicka in dom till höger.
Dom kan ha blivit arrangerade, då spricker teorin.

Kroppen i bagaget.
Om en kropp lastats in i bagaget så blir det naturligt för en vh att ha
kroppen på sin vänstra sida, alltså där blodet på listen är.
En teori.

Nej, faktum är att är man högerhänt så bär man vanligen kroppen till vänster och benen åt höger - eftersom det på det sättet är lättare att komma åt att öppna dörrar och dyl .. dvs använda högern...

Tro mig- jag har burit en hel del - dock då levande - i mina dar.
Citera
2014-11-11, 17:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, faktum är att är man högerhänt så bär man vanligen kroppen till vänster och benen åt höger - eftersom det på det sättet är lättare att komma åt att öppna dörrar och dyl .. dvs använda högern...

Tro mig- jag har burit en hel del - dock då levande - i mina dar.
Och vilka dörrar skulle KJ ha fått öppna när han transporterade kroppen?

Enligt kriminaltekniker DL i TR stämmer blodet i bagageutrymmet med att huvudet låg åt höger och höften åt vänster.
Citera
2014-11-11, 18:06
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Det är helt korrekt. Instämmer!

Vem av de tre huvudmisstänkta AN, MB och KJ är vänsterhänt? Eller är alla högerhänta?

Det finns ingen "huvudmisstänkt". Har du missat att KJ sitter för dådet?
Citera
2014-11-11, 18:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Och vilka dörrar skulle KJ ha fått öppna när han transporterade kroppen?

Enligt kriminaltekniker DL i TR stämmer blodet i bagageutrymmet med att huvudet låg åt höger och höften åt vänster.
Bagaget om inte annat - och eventuellt sin egen ytterdörr ...

Jag gör en enkel reflektion - är man högerhänt är det lättare att fixera kroppen på vänster sida - vilket gör vänstern upptagen med att hålla kroppen - och ben åt höger, eftersom det ger möjlighet till större frihet på höger hand...

Edit:
Hur du bär har dock ingen egentlig bäring för hur kroppen hamnar i bagaget -- det beror ju på vilka manövrar han gör vid nedläggningen ...
Senast redigerad av micro113 2014-11-11 kl. 18:09.
Citera
2014-11-11, 18:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Bagaget om inte annat - och eventuellt sin egen ytterdörr ...

Jag gör en enkel reflektion - är man högerhänt är det lättare att fixera kroppen på vänster sida - vilket gör vänstern upptagen med att hålla kroppen - och ben åt höger, eftersom det ger möjlighet till större frihet på höger hand...

Visa gärna var i FUP det står att kroppen var placerad med huvudet till höger ... Vilket i övrigt är rätt oväsentligt - eftersom hur kroppen hamnar i bagaget inte är givet oavsett på vilken arm kroppen ligger...

Var i FUP framgår kroppens placering?
Det framgår inte av FUP. Det framgår av kriminalteknikerns vittnesmål i TR.
Citera
2014-11-11, 18:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det framgår inte av FUP. Det framgår av kriminalteknikerns vittnesmål i TR.
Jag såg att jag missade det och ändrade.

Edit:
Nja, han säger "om man tänker sig" ... vilket inte alls säger att hon har legat så .. Det finns säkert andra scenarier man kan "tänka sig" som också skulle stämma med blodmönstret...

Han är tämligen säker på att kroppen
innan styckning hade fått plats i bagageluckan. Utifrån blodfynden är det förväntade
resultatet av en sådan här transport som det faktiskt såg ut. Om man tänker sig
huvudet till höger och höfterna till vänster är det ett rimligt sätt för blodet att rinna
ut.
Senast redigerad av micro113 2014-11-11 kl. 18:21.
Citera
2014-11-11, 18:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag såg att jag missade det och ändrade.

Edit:
Nja, han säger "om man tänker sig" ... vilket inte alls säger att hon har legat så .. Det finns säkert andra scenarier man kan "tänka sig" som också skulle stämma med blodmönstret...

innan styckning hade fått plats i bagageluckan. Utifrån blodfynden är det förväntade
huvudet till höger och höfterna till vänster är det ett rimligt sätt för blodet att rinna
ut.
Det blev nog lite fel där.

Eftersom vi nu då vet hur Vatchareeyas kropp såg ut så stämmer ju dom skadorna och det tänkbara händelseförloppet stämmer väl överens med att det finns blod på den vänstra sidan om man tänker sig att kroppen har förvarats i bilen, huvudet har varit åt den högra sidan, och se'n så har du då höfterna på den vänstra sidan.

Kan du tänka dig något annat än att kroppen har förvarats i bilen?
Citera
2014-11-11, 18:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det blev nog lite fel där.

Eftersom vi nu då vet hur Vatchareeyas kropp såg ut så stämmer ju dom skadorna och det tänkbara händelseförloppet stämmer väl överens med att det finns blod på den vänstra sidan om man tänker sig att kroppen har förvarats i bilen, huvudet har varit åt den högra sidan, och se'n så har du då höfterna på den vänstra sidan.

Kan du tänka dig något annat än att kroppen har förvarats i bilen?
Var blev det fel .. han nämner ett tänkbart scenario ...

Givetvis finns det fler eftersom ingen vet hur mycket eller varifrån hon blöder när hon väl hamnar i bilen - ingen vet heller hur ett eventuellt emballage eller dylikt kan ha sett ut.
Citera
2014-11-11, 19:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Var blev det fel .. han nämner ett tänkbart scenario ...

Givetvis finns det fler eftersom ingen vet hur mycket eller varifrån hon blöder när hon väl hamnar i bilen - ingen vet heller hur ett eventuellt emballage eller dylikt kan ha sett ut.
Ditt kursiva är inte vad han säger, bara nästan vad han säger, så det passar ditt påstående. Det han säger är att om kroppen har legat i bilen så stämmer blodet med den kroppsplaceringen. Därav min fråga.

Han nämner också att blodet på listen rimligen kommer från en kropp eller föremål som har varit ganska rejält blodig. Vattnet på handsken kom dit efter eller samtidigt som blodet. Då bör rimligen också vattnet ha kommit på mattan efter eller samtidigt med blodet. Om kroppen var ganska rejält blodig måste det ha kommit mycket blod på mattan, och efter utspädning med vatten täckt mycket större yta än vad Bluestarbilden visar. Det talar för att det inte är en rejält blodig kropp som blodat ner mattan. Det lutar mer åt att mindre blod har avsatts på mattan än på listen. Eller så överdriver han blodmängden på listen.
Citera
2014-11-11, 19:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ditt kursiva är inte vad han säger, bara nästan vad han säger, så det passar ditt påstående. Det han säger är att om kroppen har legat i bilen så stämmer blodet med den kroppsplaceringen. Därav min fråga.

Nej- det är inte "nästan" det är vad som står i domen som du själv hänvisade till ...

ut.

Sid 42 i själva TR - domen

Det börjar bli jävligt tröttsamt med dina anklagelser hela tiden, de flesta är inte som du och citerar och klipper inte selektivt ...

Citat:
Han nämner också att blodet på listen rimligen kommer från en kropp eller föremål som har varit ganska rejält blodig. Vattnet på handsken kom dit efter eller samtidigt som blodet.

Alltså så kan han inte uttala sig om hur hon legat, eftersom han inte har tillräckligt kunskap om faktiska förhållanden för att göra sådana analyser .. Han spekulerar i ett tänkbart scenario .. "OM man tänker sig" ...

Edit:
Det fetade ser jag dock inte i domen...

Detta är vad han säger om verktyg såvitt jag kan se

Om det är ett föremål, som är lite blodbesudlat, kommer blodet
rimligen bara hamna på topparna av räfflorna på kanten men det krävs mycket blod
för att det ska, som i detta fall, vara både på toppar och nere i dalar.

Citat:
Då bör rimligen också vattnet ha kommit på mattan efter eller samtidigt med blodet. Om kroppen var ganska rejält blodig måste det ha kommit mycket blod på mattan, och efter utspädning med vatten täckt mycket större yta än vad Bluestarbilden visar. Det talar för att det inte är en rejält blodig kropp som blodat ner mattan. Det lutar mer åt att mindre blod har avsatts på mattan än på listen. Eller så överdriver han blodmängden på listen.
Och här kommer du med egna spekulationer som jag antar att du försöker sälja in som sanningar i vanlig ordning.
Senast redigerad av micro113 2014-11-11 kl. 19:43.
Citera
2014-11-11, 19:36
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Det är fullkomligt obegripligt att det kan bli så mycket tjafs om hur VB:s händer och ben kapades. Och inte minst att tjafsandet tillåts fortsätta sida upp och sida ner... Hur kapandet möjligen gick till finns ju redovisat i tråden. Här nedan berättar rättsläkaren SSJ själv om sina funderingar kring detta. Ljudupptagning från tingsrätten. Intressant att notera är att inte ens rättsläkaren är 100 procent säker på att händer/ben de facto brutits av.

SSJ: Ehm…jag kan inte säga exakt vad som har använts, men skadornas utseende…eh…talar för att det måste vara ett tyngre föremål som en yxa, eller en stor tung kraftig kniv. Eh…och skadorna har mer utseende av att det är ett hårt hugg, och så har resten av benet brutits av, eh..antingen genom att hugget i sig har varit så kraftigt, eller genom att man har brutit efteråt. Det går inte att säga. Ehm…så det är det närmaste jag kan komma. Det är mycket enklare om man har…ehm…förslag på föremål och jämför, framför att man ska kunna säga utifrån skadorna att det är exakt en sådan typ av föremål. Men vi är…och jag kan inte utesluta att det har använts flera olika föremål…men yxliknande eller stor tung kniv…öhm…skadan tyder på att det har varit…alltså det talar för att sånt har varit använt.
US: Mm. Inte såg?
SSJ: Vi har ingen skada som är sågliknande. Det finns vissa längs förlöpna linjer i själva delningsytan, men…ehm… när man sätter ihop…och det kan man på den ena sidan sätta ihop till två, en, och så…är det helt tätt…alltså en såg vill alltid orsaka att det är…substansförlust, alltså det försvinner en del av det man sågar i, det…det…sågtänderna har…är riktade utåt. Nu passar de helt ihop. Och det vill säga, att det har varit ett rent hugg, och så eventuellt en brytning.

Stod det inte i domen att en såg kunde ha använts? Här framgår ju, liksom tidigare med stämjärnet, att det inte finns spår efter en såg. En yxa skulle jag nog också utesluta då bitarna passade ihop efteråt och det gör de ju inte om man t.ex hugger av en trädgren med yxa.

Hmm. Om man med en vass kniv först gjort en "brottanvisning" och sen brutit av benet genom att knäcka det mot en sten el.likn. Det skulle då fodras att man varit tvungen att lyfta skånken några gånger medan den fortfarande satt fast i bålen.
Att rättsläkaren först måste ha förslag på hur det gått till och sen bara yttra sig om det är möjligt låter väldigt inkompetent.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-11-11 kl. 19:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in