Citat:
Ursprungligen postat av
skrakan
Ni som är insatta i deras kultur: Varför är det bara kvinnan som är "en mycket, mycket död kvinna". Varför är inte mannen också det? Han borde väl anses som ansvarig för sin hustrus gärningar? Åtminstone trodde jag att det var så i den kulturen.
Vad vet vi om Madis första man? Antal år som gift? Orsak till skilsmässa?? Fanns barn i äktenskapet?
Finns tankar om varför den nuvarande "tjusige" s.k. mannen, Rami, valde en "begagnad" kvinna till sin fru?
Ursäkta mig jag uttrycker mig ofta snabbt och klumpigt på flashback. Och det borde man väl inte göra när det gäller viktiga frågor.
Om man ser på släktförhållanden som delvis formella så har man iaf i Palestina och i många andra familjebaserade länder och kulturer en rad formella ansvar mellan släktingar. Vi har institutioner som sköter den formella delen av rättskipning och för att ta ett helt annat exempel så har dagis ett formellt ansvar över våra barn under den tid de vistas där.
Den delen som sköts av våra institutioner är här överförd till släktingar. Yaras släkt har inga val utifrån gällande ordning. Jag försöker skilja på på formellt och känslomässigt för att göra det begripligt. Om någon skulle mörda mitt barn skulle jag på en känslomässig nivå vilja stycka den personen. Men det samhälle jag lever i skulle inte utkräva att jag eller min släkt har ett faktiskt ansvar för att rättvisa skipas och balans återupprättas. (jag tror Aminas desperata förslag om att ge Madlen ett barn ska ses i det ljuset)
Amina utan någon släkt som med påtryckningar, förhandlingar och hot skulle kunna balansera upp situationen är rätt körd. Med tanke på brottets art så tror jag att det skulle vara klippt ändå. Men respektive släkt kan väl delvis ses om någon form av försvarare.
Så Aminas läge är sämsta möjliga. Ramis situation är utomordentligt dålig den också. Och han har brustit i just det formella släktansvar han har gentemot Yaras familj som bror till hennes mor. Jag tror båda måste byta identitet om man säger så. Samtidigt är situationen djupt problematisk för Ys familj.
Hur de enligt gällande regler måste lösa detta.
Nu blev det rätt snabbt och rätt slarvigt igen och rätt förenklat. Men ungefär så. Aminas släkt kan dessutom också innebära en fara för henne. Eftersom man kan välja att lösa det så. Deras barn är ännu en faktor i det här. Men låt Hjärpe tala han är klok och kunnig (men politiserad tyvärr). Jag tror att han kanske kommer att tala en del om det här.
Att Amina var skild påverkar inte den här situationen men utan äktenskapet med Rami så finns absolut ingen som kan "tala" för Amina. Skydda Amina är ett bättre ord.