2014-11-06, 10:42
Medlem
Iobberknolls avatar
Varför tjatar de så himla mycket om vad som hände efter kl 19. Det är väl mer intressant att tjata om det som hände från kl 13, när Yara blev hemskjutsad av Kerstin, till kl 19 då hon troligtvis redan var avliden.

Jag tror hennes död var väldigt utdragen. Skulle inte förvåna mig om hon legat döende ända sedan kl 16.00-16.30. Det är ju dessutom vid den tiden som Madi vill att de ska säga att Yara kom hem.

De hade gärna tv:n som barnvakt, den yngste pojken ammades och vaggades till sömn flera ggr varje dag. Inte undra på att ungen inte kunde gå eller var understimulerad.

Men ett sånt beteende tyder väl på att de båda såg sjuka/krassliga barn som en liten befrielse. Ungefär som med tv:n - barnen blir osynliga nån timme och man kan ägna sig åt sig själv.

Kanske det var därför ingen av dem brydde sig om att titta till henne. Äh, låt henne sova......

...och jag tänker på deras dåliga vardagsrutiner. Hade de överhuvudtaget fasta tider?
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-11-06 kl. 11:09.
Citera
2014-11-06, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Eftersom det som dödade henne var fettembolier och de (oftast) inte uppstår förrän efter ett antal timmar (ganska många timmar enligt olika källor, se not nedan), så måste den misshandel som ledde till döden ha ägt rum åtminstone tidigare på eftermiddagen. Det är alltså till och med möjligt att embolierna kommer av skador som hon fått någon dag tidigare och att det var dessa som gjorde att hon mådde dåligt* morddagen. Den slutliga misshandeln, hur extrem och ohygglig den än var, behöver i så fall inte ha varit den som orsakade fettembolierna som ledde till Yaras död.

Det skulle inte förvåna mig om försvaret kommer med det argumentet och hävdar att Yaras död orsakades av en tidigare skada - och hur den uppstått vet i så fall ingen. Och då kan Amani (och eventuellt Rami) bara dömas för grov misshandel.

*) "Fettemboli inträffar 12 till 48 timmar efter fraktur och kan producera ett brett utbud av symtom inklusive feber, ökad hjärt-och andningsfrekvens, blod-färgade upphostningar, utslag, cyanos, ångest, rastlöshet, förändrad medvetandegrad, kramper och koma."
Källa: http://swe.mdhealthresource.com/disability-guidelines/fracture

"Fat embolism syndrome (FES) is distinct from the presence of fat emboli. Symptoms usually occur 1–3 days after a traumatic injury and are predominantly pulmonary (shortness of breath, hypoxemia), neurological (agitation, delirium, or coma), dermatological (petechial rash), and haematological (anaemia, low platelets)."
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Fat_embolism

Tack för dina synpunkter.

Det är ju svårt att avgöra när hon avled, eller av exakt vad.

Men jag anser att de är skyldiga till hennes död, åtminstone genom dråp ifall hon dog på grund av skador som uppstod 12 timmar innan, men eftersom hon har misshandlats så svårt under kvällen så tänker jag mig att den misshandeln har bidragit till hennes död, och att hon kanske inte hade dött av emboli om hon inte hade blivit misshandlad så grovt, det kanske var droppen som fick bägaren att rinna över. (Och allt detta i samband med den misshandel och vanvård hon fick utstå under ett års tid som säkert gjorde henne svag och sjuk och ledde till att hon hade sämre förmåga att tillfriskna från både små och större skador).

Vi har ju några nämndemän som ska spegla det allmänna rättsmedvetandet, jag hoppas att de tar och gör det.
Citera
2014-11-06, 10:49
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Tack för ditt jättearbete, du ska veta att det uppskattas!!!

Undrar om Hatarer fortfarande sitter och väntar på sin scanner som han tänker betala med de pengar han stulit från oss. Polisanmälan kommer att göras och sedan kan han få sin alldeles egna tråd här på flashback

Eh va,, har inte pengarna från insamlingen gått till fup:en?
Citera
2014-11-06, 10:51
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Eh va,, har inte pengarna från insamlingen gått till fup:en?

Nä, vi fick ordna det på annat sätt.
Citera
2014-11-06, 10:51
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Och är det inte typiskt att de kvinnliga förhörsledarna måste dalta med henne.

-Du har varit duktig Madi vi tar snart en paus.
-Vi ska kolla med soc när du får träffa dina barn.
-Du har visst fått lite färg på kinderna Madi.

Detta daltande med en galen mordmisstänkt.

Varför?

För att skapa ett förtroende i syfte att få henne att berätta, det är psykologiska elementa.

Edit: sjunde på bollen
Senast redigerad av allegrageller 2014-11-06 kl. 10:59.
Citera
2014-11-06, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IPlayCSToGetaGF
Jag tror hon dog tidigare på eftermiddagen, men har svårt att få ihop tidslinjer i huvudet. Tror att de tidigare slagen även gjort henne sjuk och i dåligt allmäntillstånd. Självklart är det inte så att hon kan ha misshandlat på detta sätt utan att han sett något. De är alltid båda så noga med att påpeka "dörren står i vinkel där, så man ser ingenting från där jag satt", detta tror jag inte alls på. Jag tror att Yara var dålig som Amani säger, redan när hon kom från skolan, men p.g.a. slag hon redan fått. Man ser på fotona från den dagen att hon inte alls mår bra. Smärta och död i ögonen.

Ja, de båda ljuger, det anser jag vara självklart. (Jag blir lite irriterad när folk påpekar att Amani är en sjuk, aggressiv psykopat från helvetet, de är faktiskt två sådana!)

Jag håller med dig om att hon dog på eftermiddagen/kvällen och att de trodde att hon sov, och att hon dog till följd av misshandel och benbrott som har uppstått ett par timmar (åtminstone) innan dödstillfället samt att den misshandel och vanvård hon utsattes för under lång tid bidrog till att hon var än känsligare för misshandel.

Jag tror att de båda är skyldiga som synden, och jag längtar tills Amani får ett psykbryt och tar bladet ifrån munnen. Jag tror nämligen att även om hon är fullt kapabel till att ljuga (som nu...) så är det uppenbart när hon ljuger, och om hon blir upprörd och ska avslöja allt om Rami så kommer det att gå så fort så hon kommer sitta och spy galla över honom och inte ha tid att tänka ut lögner eller minnas de hon redan har tänkt ut. Det är svårt att ljuga i ett upprivet tillstånd.
Citera
2014-11-06, 10:57
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPlayCSToGetaGF
Känns som Amani är väldigt sjuk. Och det menar jag inte som en ursäkt, för jag tycker hon är ett riktigt jävla monster. Men depression kan få människor att agera såhär (inte ta hand om hemmet, barnen, mat osv). Sedan lägg till lite eventuellt missbruk på det från Ramis sida, det verkar ju stämma att han dricker och röker på. Inte mycket pengar över då kanske till något annat, med tanke på vad man får för summor på soc. Om han dessutom ska resa och ha bil fast han inte har körkort.

Att Rami är helt oskyldig, inte en chans, han säger något i stil med att han känner lite skuldkänslor för att han inte stått upp mot Amani, wtf, han borde känna svåra och icke hanterbara känslor av skuld. Gentemot Yara, inte samhället eller sin syster främst. Något i bilden känns helt skevt.

Håller med, beskrivningar av hemmet och (icke)rutinerna samt bilderna på kvinnan talar sitt tydliga språk, så jävla sorgligt att ingen har agerat och propsat på vård för denna människa. Detta är såklart ingen ursäkt för hennes agerande men det är tydligt att hela situationen är kaos, både mentalt och materiellt.

Menar också att mannen är medskyldig, tillsammans har de låtit hela sin livssituation braka åt helvete, de måste ställas till svars gemensamt för det här,något annat finns inte.
Senast redigerad av allegrageller 2014-11-06 kl. 11:02.
Citera
2014-11-06, 11:00
Medlem
Har nu läst allt utom de sista förhören med Rami.

Hela lägenheten är full av blod. Brottsplatsundersökningen fick mig att må fysiskt illa igen. I brottsplatsundersökningen visas med vilket våld man har slagit sönder lilla Yara, i hela lägenheten men främst i klädkammaren vars dörr var försedd med byglar för hänglås på dörrens utsida, hela denna klädkammare är full av blodspår mest på väggarna och hårtussar - brottsplatsundersökningen sidorna 25-31 av 38. Sedan har hon misshandlats duktigt i Ramis och Madis sovrum - brottsplatsundersökningen sidan 12 av 38 som ett exempel med lång tova hår och blod lite över allt. Sedan en stillbild där Madi försöker tvätta bort blodet från en död Yara i badrummet medans Rami tror han fixar att han är oskyldig (stillbild ur filmen) - Brottplatsundersökningen sidan 14 av 38.

Stackars arma barn. Hur fan kunde det bli så? Så besinningslöst.
Citera
2014-11-06, 11:06
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kravman
Har nu läst allt utom de sista förhören med Rami.

Hela lägenheten är full av blod. Brottsplatsundersökningen fick mig att må fysiskt illa igen. I brottsplatsundersökningen visas med vilket våld man har slagit sönder lilla Yara, i hela lägenheten men främst i klädkammaren vars dörr var försedd med byglar för hänglås på dörrens utsida, hela denna klädkammare är full av blodspår mest på väggarna och hårtussar - brottsplatsundersökningen sidorna 25-31 av 38. Sedan har hon misshandlats duktigt i Ramis och Madis sovrum - brottsplatsundersökningen sidan 12 av 38 som ett exempel med lång tova hår och blod lite över allt. Sedan en stillbild där Madi försöker tvätta bort blodet från en död Yara i badrummet medans Rami tror han fixar att han är oskyldig (stillbild ur filmen) - Brottplatsundersökningen sidan 14 av 38.

Stackars arma barn. Hur fan kunde det bli så? Så besinningslöst.

Beskrivning av ett micro-krig i hemmiljö. Skulle inte livet bli bättre efter flykten
från Gaza? De kunde inte leva utan våld och kaos..
Citera
2014-11-06, 11:22
Medlem
Emzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
FUP brukar ju knappast vara tekniska mästerstycken, men det här verkar faktiskt vara mer än vanligt klåparaktigt. Datorer klatrar som för årtionden sedan, tolkarna (hörselskadade?) fattar trögt, avbryter och stör. Talar svenska poliser verkligen barnspråk och säger dem när de menar dom? Vad mer är utskrivarens påhitt? "hon var ifrån Shil och jag var inte gift i Diare". Man kan ju hoppas att ett par tolkar tillsammans kunde gå igenom inspelningarna och verkligen "tolka" vad som sägs och vad som menas med det sagda.

Detta är ju en viktig rättegång, som troligen uppmärksammas även långt utanför landets gränser och det är synd att den skall baseras på dokument, som obarmhärtigt avslöjar polismyndighetens brist på utbildning och allmän kvalité på arbetet.

Ja, det är på sätt och vis fullt begripligt, att man så långt som det är möjligt, försöker förhindra allmänhetens lagfästa tillgång till dokumenten. De ger ju en något (o)roande inblick i ett mullsorkbo.

Instämmer helt!
Citera
2014-11-06, 11:29
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
En lekman kanske, men inte gärna en läkare.- Och framför allt inte två läkare oberoende av varann.
Nej, det tror inte jag heller, däremot kan de vara veritabla arslen på att läsa röntgenplåtar. Jag har själv fått ett barn hemskickat med bruten arm efter röntgen - med diagnos stukning, och en son med två brutna fötter med diagnos stukning. I båda fallen har sjukhuset sedan kontaktat oss när de "upptäckt" att plåtarna inte lästs korrekt...

Frågan bli således, kan benet under hantering (avsiktligt eller oavsiktligt) dragits så det lagt sig rätt och därför inte syns tydligt på röntgenplåtarna?

Eller hur skall man tolka att en polis och två läkare ser benet, men att det inte finns med i obduktionsprotokollet?
Citera
2014-11-06, 11:35
Medlem
Iobberknolls avatar
Är det någon som minns vilken temperatur Yaras kropp hade när ambulansen hämtade henne? Vid vilken tidpunkt tog man temperaturen på kroppen? Fanns det något angivet i FUP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in