2014-11-03, 12:17
Medlem
Titianas avatar
Jag anser att utnyttjande av barn, oavsett syftet är förkastligt.
Att argumentera att det är för att det är krig och man "bara skickat barnet i förväg" är lika korkat som att säga att barnarbetare måste vara ok för de får ju lön, och om de inte får arbeta kommer aaaaallla i deras familj att svälta.
Citera
2014-11-03, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Du kanske vill besvara mitt inlägg om de motsägelsefulla påståendena om hur Yara reste från Gaza till Sverige.

Varför då?
Jag har redan gett svar angående att farbrodern erbjöd att ta med Yara till en annan användare här i tråden. Du är verkligen nyfiken på ett sätt som inte är vackert.
Citera
2014-11-03, 12:21
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Enligt LVU:n är barnen födda 101011 och 130409.
Yara säjs ha kommit i februari 2013.
Det går inte ihop för mej heller med en höggravid Madi på flyget.

Då är det omöjligt att Yara kom då de påstår. Iallafall inte med Amani..Med tanke på att en beräknad förlossning räknas till +/- 2 veckor, och flygbolagen räknar med dessa 2 veckor ibland 3 vekor +/- så måste Yara kommit till sverige tidigare än uppgivet till myndigheterna..

Jag är t.ex snittad bägge gångerna, planerat, uppvisade papper på exakt datum när snitten skulle ske (alltså ingen 2 veckor hit eller dit) och fick nej, med svaret på att de kunde INTE veta om förlossningen skulle starta innan och man kan inte förutspå sådant.
Citera
2014-11-03, 12:22
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ett till smakprov från den vanliga fågeln:
Så att Yara skulle ha kommit hit i februari blir ännu mindre trovärdigt eftersom hon var med Amani när hon stal.
Jag kan bara inte förstå varför dom ljuger om NÄR Yara kom hit, vad är det dom vill dölja?
Citera
2014-11-03, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Vi får väl nöja oss med pappans förklaring, att det var Amani Madi, vare sig vi tror på det eller ej. För något sanningsenligt svar kommer vi nog inte att få. wholeTruth, som var inne här ett tag tidigare i kväll, hade en annan version, att det var Rami, och sa sig ha en mycket säker källa. Och det var extra sant eftersom wholeTruth sa sig bo i Karlskrona. Jag fick faktiskt en känsla av att han/hon hade direktkontakt med pappan, i så fall har pappan glömt vad han sa om saken till Aftonbladet 5/5. Inte lätt att hålla reda på hur ens 7-åriga dotter reser (ironi). Natti natti

Kan det ha varit Rami som hämtade Yara??
Backar lite nu då jag inte har detta helt klart för mig
Madi och Rami gifter sig i Gaza och får sonen. Därefter reser Madi till S och får Put. Sedan kommer Rami med sonen till S och får Put han också.
Reser de sedan tillsammans med sonen till Gaza, snart efter, och hämtar Yara?. De hade ju kort innan "flytt" därifrån. Vilka fanns mer i gruppen...ytterligare släktingar som vill "prova lyckan" i Sverige, det hade ju gått så bra för R och M.
Jag hade för mig att Madi höggravid reste tillbaka ensam till Gaza igen...
Många funderingar här..
Citera
2014-11-03, 12:27
Moderator
Hamilkars avatar
Lite mera fågel:
Citat:

Angående balkongspekulationen. När polis och tekniker anlände kunde de inte veta vad som var brottsplats. De möttes av en hiss med blod på flera ställen i en höjd att det kunde ha avsatts av en 125 cm lång flicka. hissen stängdes direkt av hisstekniker. Gården mot vilken balkongen låg spärrades liksom lägenheten av. Det som pressfotograferer kunde få bilder på var de tekniska undersökningarna av balkongen, inte lägenheten, hissen eller trapphuset. Där är den enkla förklaringen till det.

Yara vägde 21 kilo. Ett år tidigare vägde hon också 21 kg enligt skolsköterskans kurva och anteckningar.

MA 161 cm, 58 kg. RA 180 cm, 85 kg.

Båda misstänkta hade skador vid den rättsmedicinska kroppsundersökningen. RA hade hudskador på arm och hand stadda i läkning som han uppgav kom från MAs våld mot honom 22/4

MA hade betydligt fler skador, och de flesta var färska.

Ingen hade alkohol i kroppen. MA hade inga droger. RA hade spår av cannabis.
Citera
2014-11-03, 12:28
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Då är det omöjligt att Yara kom då de påstår. Iallafall inte med Amani..Med tanke på att en beräknad förlossning räknas till +/- 2 veckor, och flygbolagen räknar med dessa 2 veckor ibland 3 vekor +/- så måste Yara kommit till sverige tidigare än uppgivet till myndigheterna..

Jag är t.ex snittad bägge gångerna, planerat, uppvisade papper på exakt datum när snitten skulle ske (alltså ingen 2 veckor hit eller dit) och fick nej, med svaret på att de kunde INTE veta om förlossningen skulle starta innan och man kan inte förutspå sådant.

Ja, det känns helt omöjligt att hon kommit då med Madi.
Vittnesmålet från stölden i affären som vi fick ta del av i Hamilkars inlägg visar att vi som anat att hon kommit tidigare har fog för våra aningar.
Citera
2014-11-03, 12:32
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverte
Kan det ha varit Rami som hämtade Yara??
Backar lite nu då jag inte har detta helt klart för mig
Madi och Rami gifter sig i Gaza och får sonen. Därefter reser Madi till S och får Put. Sedan kommer Rami med sonen till S och får Put han också.
Reser de sedan tillsammans med sonen till Gaza, snart efter, och hämtar Yara?. De hade ju kort innan "flytt" därifrån. Vilka fanns mer i gruppen...ytterligare släktingar som vill "prova lyckan" i Sverige, det hade ju gått så bra för R och M.
Jag hade för mig att Madi höggravid reste tillbaka ensam till Gaza igen...
Många funderingar här..
Enligt det Hamilkar fått från "fågeln" så säger ju Therese (butiksbiträdet) att Yara var med Amani när hon åkte dit för snatteri -12, vilket jag tolkar som 2012 så alltså kom Yara hit tidigare än februari 2013, eller?
Citera
2014-11-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wholeTruth
Varför då?
Jag har redan gett svar angående att farbrodern erbjöd att ta med Yara till en annan användare här i tråden. Du är verkligen nyfiken på ett sätt som inte är vackert.

OK. Då vet vi att när Mohammed och familjen talar med dig så förklarar de sig med att detta var ett kanonerbjudande från Rami till sin älsklingsflicka.

Och då måste det benas ut varför det cirkulerar uppgifter om att det var Madi, tjock som ett hus i slutet av sin graviditet som kom på idén.

Och det som är ännu mer intressant är att det finns uppgifter om pappas oro efter att en skola bombades, att han visat upp bilder på ett barn som liknar Yara framför skolan, där det påstås att det är Yara. I vilket fall som helst så visar det på att pappan ansträngt sig för att skaka fram ett asylskäl, men aldrig skakat fram annat än behandling av Rami och Madi till sin dotter för detta trauma.

WholeTruth du har fått rätt umgänge där ni har mycket gemensamt! Det enda sanna från er alla, är att ni tror att alla andra är idioter. Och ni fattar inte ens allvaret när ett barn misshandlas till döds.
Citera
2014-11-03, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wholeTruth
Varför då?
Att det finns två olika versioner får i alla fall mig att tvivla på sanningshalten. Jag står 100% på den vanvårdade flickans sida ska du veta. Familjen kan bo var de vill för min del. Jag vill dem inget ont. Men jag tycker det är obegripligt att skicka en 7-åring till ett främmande land utan att noga ta reda på hur förhållandena är.
Inte heller finns det något som tyder på att familjen sett till att Yara fått psykiatrisk hjälp (hon sas ju vara svårt traumatiserad).
Citera
2014-11-03, 12:43
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
OK. Då vet vi att när Mohammed och familjen talar med dig så förklarar de sig med att detta var ett kanonerbjudande från Rami till sin älsklingsflicka.

Och då måste det benas ut varför det cirkulerar uppgifter om att det var Madi, tjock som ett hus i slutet av sin graviditet som kom på idén.

Och det som är ännu mer intressant är att det finns uppgifter om pappas oro efter att en skola bombades, att han visat upp bilder på ett barn som liknar Yara framför skolan, där det påstås att det är Yara. I vilket fall som helst så visar det på att pappan ansträngt sig för att skaka fram ett asylskäl, men aldrig skakat fram annat än behandling av Rami och Madi till sin dotter för detta trauma.

WholeTruth du har fått rätt umgänge där ni har mycket gemensamt! Det enda sanna från er alla, är att ni tror att alla andra är idioter. Och ni fattar inte ens allvaret när ett barn misshandlas till döds.
Jag var också inne på det där med skolan. Kan det vara så att den bombades efter att Yara kommit hit och att familjen inte var medvetna om att Yara hade fått PUT oavsett om hon var där eller inte då det hände?
Samtidigt förstår jag inte varför dom väntade med att ansöka om PUT till Yara, ju snabbare hon får PUT desto fortare kan resten av familjen ansöka om anhöriginvandring. Kan Yara ha råkat bli vittne till något kriminellt på vägen hit/när hon kommit till Sverige?
Citera
2014-11-03, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Konstigt sätt du har att umgås med folk. Om jag sitter ner och umgås med folk på en middag så får jag deras livshistoria serverad, vare sig jag vill eller ej.

Jag brukar visa intresse för det folk säger, om inte annat än av ren hövlighet när en sak berättas, och det är genom intresserade följdfrågor. Eftersom du måste ha samma information som vi andra som läst media, vore det naturligt att diskutera vad media förmedlat fel, och ge den man pratar med möjlighet att rätta till det felaktiga intrycket.

Det finns nu 3 olika alternativ till vem den "skyldige" är till det dåliga beslutet att sända iväg Yara ensam till Sverige, med ansvaret för klanens bästa. Var det på Ramis, Madis eller på Farsans initiativ flickebarnet sändes till Sverige?

Har pappan gått in på hur han ser på Yaras "vuxenhet" vid 8 års ålder?

Jag vet mycket som ni säkert skulle önska ta del av.
Men mitt intresse ligger inte i att pumpa föräldrarna på information.

Pappan, som jag träffat mest, har jag diskuterat andra saker med för det mesta.
En person i pappans situation behöver få pausa hjärnan genom att tänka på andra saker också.
Det handlar om respekt, det som någon vill berätta för mig, det får dom berätta.
Man sitter inte och frågar en massa om ett så känsligt ämne tycker jag.

Självklart vet jag mer än vad jag kommer skriva här, jag har fått saker berättat i förtroende som jag inte kommer sprida.

Jag berättade det för er som jag fått veta, och jag var tydlig med att jag inte diskuterade sönder varför, var, när, och hur detta erbjudande gavs. Utifrån vad jag fått berättat och mitt intryck av föräldrarna har jag inte haft anledning att ifrågasätta heller.

Vilken "vuxenhet" menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in