2014-11-02, 19:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
Ola Schubert skrev
(FB) Förenat Albanien.Vad tycker europeer om det?

vad är skillnaden?
varför är det ok att albaner anordnar val för att bryta sig ur medans du är en motståndare att ryssar gör detsamma

:-) ops, ett av mina mindre seriösa inlägg. Skrev det mest beroende på att jag fått en mer positiv bild av albaner när jag besökte semesterorten Saranda, än vad jag fått när jag turistat i Grekland..

Men jag förmodar att du syftar på Kosovo. Dock hör inte denna fråga till denna tråd och jag har faktiskt ingen grundmurad uppfattning om Kosovo. Men som sagt: skulle kosovoalbanerna vara lika sunda som albanerna i Saranda så har jag inget, i sig, emot att de förenas med Albanien. Men om den specifika staten Kosovo, i sig, har jag inga bestämda åsikter, förutom då att historien bakom det hela skiljer sig en hel del ifrån Ukraina och sydöstra Ukraina.
2014-11-02, 19:34
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Med "brun" menar du förstås "valobservatörerna" i "valet" eller?

Listan på de deltagande finns ute, och det är verkligen inte skön läsning för de som hävdar att "folkrepublikerna" står upp mot högerextremism:

http://www.interpretermag.com/fake-monitors-observe-fake-elections-in-the-donbass/

Det är höjden av ironi att man fortsätter att anklaga Kiev men bjuder in företrädare för de mest extrema partierna i Europa som observatörer, och ännu lustigare blir det när man kallar organisationen för ASCE. Bara det faktum att hitta på ett namn som skall kunna förvillas med den seriösa organisationen OSCE säger ju allt om vad det är man har att göra med här.

Det är så smaklöst som det kan bli. Stalinister, fascister och ultranationalister allihop. Kan inte bli annat om man vill stödja en grupp terrorister som "folkvalda" och som saknar folkets stöd, förutom kanske en tiondel av befolkningen som är hopplöst hjärntvättade av rysk propaganda.

http://www.unian.ua/politics/1004198-mzs-pogrojue-sposterigacham-na-psevdoviborah-pravovimi-naslidkami.html

I denna artikel ovan tas upp att ukrainska utrikesministeriet kommer att ställa de som deltar som "observatörer" i fejkvalet inför rätta. Det blir svårt för dessa att komma undan då de ju ämnar leva i EU och inte like Janukovytj och många andra brottslingar skyddas av Putin på ryskt territorium.
2014-11-02, 19:37
Medlem
Xeliouss avatar
Fascisten som tros vara den av Ryssland utvalda på bild med sina ryska soldater: https://twitter.com/euromaidan/status/528800734578749441

Kom rösta så får ni morötter, om ni röstar rätt:
https://twitter.com/VadymKostiuk/status/528832018009059328

Sovjetnostalgiker försöker rösta med ett CCCP-pass, det går nog alldeles utmärkt, hon lär bli belönad med Kål.
https://twitter.com/euromaidan/status/528846613306179584

100,1% av de befolkningen röstade, 81% på samma person.
https://twitter.com/_StradivariuS_/status/528976247679102977

Citat:
According to the results of the exit poll for the head of the Republic voted 100,1% of the population
2014-11-02, 19:40
Medlem
Chrillothekids avatar
google tranlsate e ju inte den bästa... eller så e språket av journalisten kass? Jag kan inte ryska som sagt men det verkar som man kunde rösta i flera vallokaler med annans pass. Färre vallokaler än i vanliga valtider och 30-50 pers dök upp på nån konsert. Man kunde köpa mat om man röstade. Den stora majoriteten va pensionärer som röstade. Kan man tänka att det är dessa pensionärer som ska bygga upp landet Donbass?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=689231034517410
2014-11-02, 19:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Skulle vara väldigt uppfriskande om du kunde vederlägga den bruna diarré som väller ut från dig med fakta och bevis som omväxling?

Citat:
det har han sin fulla rätt att göra!

Precis som du har rätten att vältra dig runt i det bajsbruna nazist/fascist träsket, tillsammans med dina egna rabiata meningsfränder i tråden.

Vilka gladligen ägnar hela dagen åt att försvara varenda ett vidrigt övergrepp mot mänskligheten, som nu dagligen begås i den Usa/ EU styrda lyd(fascist)staten i Urinistan.....

Citat:
Nu drog homo/tortyrkällare sidan full fart igen.....patetiskt! Bevisa dina bajsbruna sanningar istället med fakta och bevis om tortyrkällarnas existens och ditt ständiga utpekande av bögar i omgivningen?

T.ex hur vet du att Sterlkov är en homofil? Är detta önsketänkande eller baserar du detta på bevis som du sitter på?

Vidare anser du att detta verkligen hör hemma i en seriös debatt om situationen i ukraina?

Förutom att du nästan dagligen förorenar denna tråd med ditt totalt besinningslösa hat gentemot Ukraina, samt verkar älska fåniga och osmakliga personangrepp, så borde du skaffa dig en grundläggande kunskap om regionen.

Så jag skulle råda dig till att se de båda historiska filmer som jag länkat till tidigare i tråden. Den om de ryska Tsarerna är absolut inte vinklad. Medan den om Ukrainas historia kan vara lite vinklad men innehåller också ytterst obehagliga fakta för de ukrainska nationalisterna. Så värvades t.ex. ukrainska polisstyrkor, som varit delaktiga i förintelsen, för att mörda och etniskt rensa polacker.

Ryssland och Ukrainas historia är en komplex sådan. Och, som du kanske inte känner till: Det ukrainska folket har haft en längre historia skilt ifrån Ryssland, än vad landet har gemensamt med Ryssland.

Sedan kan du återkomma i tråden och ha något i din ryggsäck istället för ditt ständiga pennfäktande med inte minst "Xelius".
2014-11-02, 19:49
Medlem
Xeliouss avatar
Sjuka bilder på röstande soldater, som vaktar precis vid valskynkena.
http://www.foxnews.com/world/2014/11/02/ukrainian-breakaway-regions-hold-much-criticized-elections-to-pick-executive/?intcmp=latestnews
Citat:
It is unclear exactly how many people were able to vote as rebel officials say they have no access to central Ukrainian electoral rolls. Roman Lyagin, head of the rebel election commission, said Sunday that 350 polling stations were operating Sunday and that 1.4 million people were eligible to vote.

Som jag redan sagt så har inte de ryska terroristerna några vallängder, så de vet inte om folk verkligen får rösta, om de har röstat mer än en gång, om de är ryska och inte Ukrainska.... de erkänner alltså själva öppet att de inte vet vilka som får eller inte får rösta.

Citat:
Critics argue the lax application of rules that oblige voters to be registered in the areas in which they cast their ballot could leave the way open to multiple voting or participation by non-locals.

Förmodligen räknar de inte rösterna överhuvudtaget. Om cirka 1-2 timmar kommer 2 personer påstå att de räknat igenom 2 miljoner röstsedlar, som på Krim.
Senast redigerad av Xelious 2014-11-02 kl. 19:51.
2014-11-02, 20:04
Medlem
Balaklava-RUs avatar
Mycket skrivs på Facebook men stackars moderator som ska försöka hyfsa denna tråd med alla udda Putin-kramare.

Fakta är att läget i Östra Ukraina är en ren kopia av Transnistrien för 20 år sedan. Transnistrien ligger mellan Ukraina och Moldavien. Där fanns i Tiraspol en stor rysk armebas med bl.a. tillhörande flygfält. När Sovjet rasade samman gjorde ryska intressen i Tiraspol (ungefär halva befolkningen ryssar) uppror mot Moldavien och utropade en egen stat. Moldavien inledde ett krossade av upproret, när man såg ut att vinna och upproret verkade krossas flög ryska armen in en massa vapen och soldater som återtog det man hade haft kontroll över. Sedan inleddes stilleståndssamtal. Transnistrien (Pridnestrovie) blev ett självstyrande område med nära beroende av Ryssland och bara erkänt som land av Ryssland Sydossetsien och Abschasien. Diktatorn (demokratur med fejkade val) Smirnoff lät sin familj ta över nästan allt ägande i landet, deras företag Sheriff äger hus, butiker, bensinstationer t.o.m. tullväsendet är deras företag. Landet är superkapitalistisk diktatur men fullt med leninstatyer och hammaren- och skäran-fanor.

Problemet med läget i östra Ukraina är att Rysslands ekonomi är i starkt förfall och att man inte har råd att hålla nya områden under armarna. Transnistrien är mycket fattigt och halva befolkningen har flytt på 20 år. Ryssland har t.o.m. dragit in pensionen för ryska pensionärer i Transnistrien, ca 300 välbehövliga kr per månad. Östra Ukraina blir en ekonomisk belastning för Ryssland som med en BNP i nivå med Italien inte har råd leka storebror länge till. Märkligt att storryska drömmar är viktigare än det egna folkets väl och ve.
2014-11-02, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
I själva staden Donesk bor det strax under en miljon invånare, (ungefär som Stockholms kommun).

I Donesk oblast, (motsvarande län), bor det strax under fyra och en halv miljoner invånare, (alltså mer än Stockholms län)

I själva staden Luhansk så bor det ca 465 000 människor, (strax underGöteborgs kommun alltså).

I Luhansk oblast, (motsvarande län), bor det 2,2 miljoner invånare.

Det vill säga ända till kriget bröt ut. Nu har ungefär hälften av invånarna flytt.

I det legitima ukrainska valet så beräknades det att ca 3 miljoner röstberättigade i sydöstra Ukraina inte fick möjlighet att rösta, men då räknar man säkert med flyktingarna också. Till det kommer två miljoner människor på Krimhalvön, varav minst en miljon måste ha rösträtt.

Vad gäller den sk "ledningen" i terror"republikerna" så innehåller den klart inslag ifrån Ryssland. Om den ukrainska regeringen i Kiev innehöll amerikanska inslag så skulle jag också reagera. Om en ny regering blivit utsedd i Kiev känner jag inte till. Men, om så är fallet, jag förmodar att det högerextrema inslaget minskat kraftigt eller försvinna med tanke på högerextremisternas katastrofala parlamentsval.

De människor i sydöstra Ukraina som deltagit i strider mot den Ukrainsk armén, eller innehaft poster i terror-administrationen skall givetvis straffas som de landsförrädare de är. De människor som begått brott emot mänskligheten skall självklart bestraffas för det. Men övriga människor, varav vissa kan ha blivit förda bakom ljuset, skall givetvis inte bestraffas. Får de bara reda på sanningen som kommer säkert 90 procent av detta vilja leva i det demokratiska Ukraina. Övriga som inte trivs i Ukraina kan givetvis, frivilligt, emigrera till Ryssland.
Vad ska hända med ukrainska soldater som begått krigsbrott? Nationalistiska bataljoner? Får "hjältarna" gå fria? Jag önskar att Janukovytj svarat militärt mot Majdan när dom började ockupera byggnader i västra Ukraina. USA/EU hade fått spader. Men när "liberala demokrater" gör samma sak i öst, är det tydligen helt OK (men... men... Putlers agenter!!11).
2014-11-02, 20:29
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Vad ska hända med ukrainska soldater som begått krigsbrott? Nationalistiska bataljoner? Får "hjältarna" gå fria? Jag önskar att Janukovytj svarat militärt mot Majdan när dom började ockupera byggnader i västra Ukraina. USA/EU hade fått spader. Men när "liberala demokrater" gör samma sak i öst, är det tydligen helt OK (men... men... Putlers agenter!!11).

Jag vet inte men kanske bör man skilja lite på vem som gör vad? När Ukrainska militären skjuter terrorister som försöker stoppa militärens framfart för att mota en invasion/beväpnade terrorister i sitt land kanske man får skylla sig själv lite, som de puckona som sprang i vägen framför stridsvagnar i Mariupol tex. Absolut inget mer brott av UA än tex Hannes som kasta gatsten på polisen i Göteborg.

Men om jag och några polare skaffar oss AK-47or och några granatgevär...lite egna stridsvagnar och bestämmer oss för att vår stad ska bli våran, de som inte tycker om det dödas eller stadsförvisas, då begår vi brott som bör straffas av lag.

Problemet med Majdan va väl just att man satte in militärer och poliser som sköt fredliga demonstranter. Det va ju därför regeringen avgick och ny valdes in. Nån sa att Interpol har han, Viktor Janukovytj, som en efterlyst man.
2014-11-02, 20:34
Medlem
Chrillothekids avatar
Men kan nån svara mig, please, varför drar man inte bara in med några jaktplan och skjuter sönder alla UA´s borttappade stridsfordon? Några satellitbilder, ett par minuters överflygningar så borde väl det va slut på krigandet?
2014-11-02, 20:35
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Det är en glädjens dag i dag då det nya europeiska landet Donbass höll fria och demokratiska val. Detta är en stor seger för demokratin i Europa.

Sverige bör i detta sammanhang följa sin fina utrikespolitiska tradition av att stöda progressiv utveckling i omvärlden så som man gjort tidigare. Vi var första västland som öppnade diplomatisk beskickning i Nordkorea och vi var det första västland som fullt erkände dåvarande Nordvietnam.

Leve den progressiva svenska utrikespolitiklens historia och låt oss rehabilitera denna och erkänna Donbass!
Senast redigerad av Dr.Dzerzhinsky 2014-11-02 kl. 20:39.
2014-11-02, 20:38
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balaklava-RU
Mycket skrivs på Facebook men stackars moderator som ska försöka hyfsa denna tråd med alla udda Putin-kramare.

Fakta är att läget i Östra Ukraina är en ren kopia av Transnistrien för 20 år sedan. Transnistrien ligger mellan Ukraina och Moldavien. Där fanns i Tiraspol en stor rysk armebas med bl.a. tillhörande flygfält. När Sovjet rasade samman gjorde ryska intressen i Tiraspol (ungefär halva befolkningen ryssar) uppror mot Moldavien och utropade en egen stat. Moldavien inledde ett krossade av upproret, när man såg ut att vinna och upproret verkade krossas flög ryska armen in en massa vapen och soldater som återtog det man hade haft kontroll över. Sedan inleddes stilleståndssamtal. Transnistrien (Pridnestrovie) blev ett självstyrande område med nära beroende av Ryssland och bara erkänt som land av Ryssland Sydossetsien och Abschasien. Diktatorn (demokratur med fejkade val) Smirnoff lät sin familj ta över nästan allt ägande i landet, deras företag Sheriff äger hus, butiker, bensinstationer t.o.m. tullväsendet är deras företag. Landet är superkapitalistisk diktatur men fullt med leninstatyer och hammaren- och skäran-fanor.

Problemet med läget i östra Ukraina är att Rysslands ekonomi är i starkt förfall och att man inte har råd att hålla nya områden under armarna. Transnistrien är mycket fattigt och halva befolkningen har flytt på 20 år. Ryssland har t.o.m. dragit in pensionen för ryska pensionärer i Transnistrien, ca 300 välbehövliga kr per månad. Östra Ukraina blir en ekonomisk belastning för Ryssland som med en BNP i nivå med Italien inte har råd leka storebror länge till. Märkligt att storryska drömmar är viktigare än det egna folkets väl och ve.

Bra inlägg. Demokratur är vad vi ser stackars folket i östra Ukraina kommer lida under, frågan är vem som blir denne diktator i östra Ukraina? Diktatorn Putin själv? Fascisten Dugin? Lär inte bli vem som nu än sägs ha valts med 106%, denne är bara en anställd rysk legosoldat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in