2014-10-29, 13:05
  #25729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Jag hittade detta ang. Ungerns hot om att lämna EU:
http://www.euractiv.com/sections/central-europe/hungarian-parliament-chief-we-could-leave-eu-309519

Under värsta tänkbara mardrömsscenariot kan Ungern tänkas lämna EU. D.v.s om EU ska diktera landets hållning i olika frågor.
Dessutom står det lite om Ungerns positiva inställning till Ryssland och Vladmir Putin (d.v.s. det som landet visat i och med övriga Europas sanktioner mot Ryssland).

Jag skrev förra veckan och länkade (men det togs bort av någon underlig anledning) till DN, som börjat vara lite mer rysslandvänliga i några enstaka artiklar.
Fråga: Kan ukrainakrisen utlösa en intern EU kris?
D.v.s mellan länder som är mer beroende av Ryssland vs. de som är mindre beroende, alternativt ser Ryssland som ett större hot?
Om ukrainakrisen spiller av sig, inte på ett våldsamt vis men politiskt, kanske det uppstår än större sprickor än redan existerande mellan EU länderna.
Detta är enligt min mening en av de allvarligare (för oss inom EU) riskerna med rådande konflikt.


Återigen ett intressant scenario att hålla ögonen på. Men som jag skrev är det väl väldigt svårt att gå ut ur EU. Å andra sidan kan man tänka att de går ur och skiter i byråkratin och vänder sig till Ryssland. Då säger jag bara.... wow... shit... hell... Putin lär ju KNAPPAST bli besviken.
2014-10-29, 13:12
  #25730
Medlem
Det viktiga är ju att EU:s länder visar gemensam front mot Ryssland eftersom Putins våta dröm är ett splittrat EU. Ukraina kommer säkert med en ansökan om medlemskap i EU när lugnet åter råder inom landet. Ukraina har ju, om än ytterst lite, trots allt förbättrat sin ekonomiska situation och det är ju mer än vad man kan säga om Ryssland som tappar kreditbetyg och där ryska statsobligationer snart kan användas vid toalettbesök. Dessutom visar Ukraina demokratiska friskhetstecken genom val och maktfördelning utifrån resultat av det.
2014-10-29, 13:33
  #25731
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Jag hittade detta ang. Ungerns hot om att lämna EU:
http://www.euractiv.com/sections/central-europe/hungarian-parliament-chief-we-could-leave-eu-309519

Under värsta tänkbara mardrömsscenariot kan Ungern tänkas lämna EU. D.v.s om EU ska diktera landets hållning i olika frågor.
Dessutom står det lite om Ungerns positiva inställning till Ryssland och Vladmir Putin (d.v.s. det som landet visat i och med övriga Europas sanktioner mot Ryssland).

Jag skrev förra veckan och länkade (men det togs bort av någon underlig anledning) till DN, som börjat vara lite mer rysslandvänliga i några enstaka artiklar.
Fråga: Kan ukrainakrisen utlösa en intern EU kris?
D.v.s mellan länder som är mer beroende av Ryssland vs. de som är mindre beroende, alternativt ser Ryssland som ett större hot?
Om ukrainakrisen spiller av sig, inte på ett våldsamt vis men politiskt, kanske det uppstår än större sprickor än redan existerande mellan EU länderna.
Detta är enligt min mening en av de allvarligare (för oss inom EU) riskerna med rådande konflikt.

Ungern?? Vem fan bryr sig om Ungern?

En bra artikel som nån länkade till berättade hur det ligger till för oss i OSCE-länderna...vi vill inte kriga, vi vill inte se hemskheter. Vi kan skänka en 100lapp till nån svältande afrikan eller till nån av alla Rumäner som invaderat Sverige men thats it. Man kan få för sig att våra politiker tänker annorlunda, vilket dom kanske borde, men de lever tillsammans med oss andra i vårt fredliga demokratiska land utan egentliga misärer. Därför försöker de lösa problemet med Ukraina och Ryssland genom att prata och när inte det går så slänger man in lite fördömanden tillsammans med nått sanktionspaket men bara lite lagom så inte opinionen drabbas för hårt i egna landet. Skulle Ryssen dumma sig mer får man mer stöd från sina väljare att vara tuffare.

USA som är tongivande i sanktionerna drabbas inte av dessa och kan vara mer aggressiva än övriga länder. Dessutom kan ju USA av nån konstig anledning låna mer pengar vid behov trots att dom är sjukt överbelånade.

De få EU-länder som har rötter i kommunismen får det väldigt svårt att hylla Ryssland. Varken resten av EU eller landets egna befolkning tillåter det. Vad EU har att vinna av ett bra samarbete med Ukraina eller Ungern eller Polen eller andra är ett bra ämne att diskutera men stabilitet är väl grundpelaren inom EU och då får man räkna med att pumpa in pengar i dessa länder.

Så hur får man då stabilitet i Ukraina? Kan man få det med ett ÖU som vill vara ryskt och inte alls med i EU eller är det smart att bli av med dessa invånare på något sätt? Ska man driva ut 3 miljoner(?) proryssar från sina hem och kasta över dom över gränsen? Är det lösningen? Eller ska man hitta på nån "Ni får mer egenbestämmande" i Donbass med allt vad det innebär eller ska man ge dom självständighet?

Nu har vi i snart 1000 inlägg snackat om propaganda hit och Putin dit, nazister hit och folkmord dit. Kan man få höra era åsikter om hur ni tycker en långvarig, hållbar framtid bör/kan se ut för Ukraina och ÖU...Även Krim om det nu finns nått alternativ där.

Själv har jag under de senaste månaderna blivit allt mer för ett avknoppande av Donbass så som det ser ut idag. De som hamnar på fel sida om gränsen får möjlighet att flytta på sig eller gilla läget. Slut på kriget och Ukraina kan börja röra sig mot EU och Nato, Proryssarna kan fortsätta i oöverskådlig framtid att kriga och svälta mot sig själva inne i Donbass och Ryssland fick sin grymma militärstrategiska ö som dom så mycket behöver för att anfalla...Turkiet!? <---Ironi Kanske blir scenariot annorlunda för Donbass men jag tror inte krigsherrarna nöjer sig med ett fritt Donbass. Dom säger i de flesta intervjuer att dom ska ta hela Ukraina, nöjer sig inte förens dom lagt Kiev i ruiner osv. Samtidigt får hela tiden rapporter om stridigheter mellan proryssarna.
2014-10-29, 13:39
  #25732
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Ungern?? Vem fan bryr sig om Ungern?

En bra artikel som nån länkade till berättade hur det ligger till för oss i OSCE-länderna...vi vill inte kriga, vi vill inte se hemskheter. Vi kan skänka en 100lapp till nån svältande afrikan eller till nån av alla Rumäner som invaderat Sverige men thats it. Man kan få för sig att våra politiker tänker annorlunda, vilket dom kanske borde, men de lever tillsammans med oss andra i vårt fredliga demokratiska land utan egentliga misärer. Därför försöker de lösa problemet med Ukraina och Ryssland genom att prata och när inte det går så slänger man in lite fördömanden tillsammans med nått sanktionspaket men bara lite lagom så inte opinionen drabbas för hårt i egna landet. Skulle Ryssen dumma sig mer får man mer stöd från sina väljare att vara tuffare.

USA som är tongivande i sanktionerna drabbas inte av dessa och kan vara mer aggressiva än övriga länder. Dessutom kan ju USA av nån konstig anledning låna mer pengar vid behov trots att dom är sjukt överbelånade.

De få EU-länder som har rötter i kommunismen får det väldigt svårt att hylla Ryssland. Varken resten av EU eller landets egna befolkning tillåter det. Vad EU har att vinna av ett bra samarbete med Ukraina eller Ungern eller Polen eller andra är ett bra ämne att diskutera men stabilitet är väl grundpelaren inom EU och då får man räkna med att pumpa in pengar i dessa länder.

Så hur får man då stabilitet i Ukraina? Kan man få det med ett ÖU som vill vara ryskt och inte alls med i EU eller är det smart att bli av med dessa invånare på något sätt? Ska man driva ut 3 miljoner(?) proryssar från sina hem och kasta över dom över gränsen? Är det lösningen? Eller ska man hitta på nån "Ni får mer egenbestämmande" i Donbass med allt vad det innebär eller ska man ge dom självständighet?

Nu har vi i snart 1000 inlägg snackat om propaganda hit och Putin dit, nazister hit och folkmord dit. Kan man få höra era åsikter om hur ni tycker en långvarig, hållbar framtid bör/kan se ut för Ukraina och ÖU...Även Krim om det nu finns nått alternativ där.

Själv har jag under de senaste månaderna blivit allt mer för ett avknoppande av Donbass så som det ser ut idag. De som hamnar på fel sida om gränsen får möjlighet att flytta på sig eller gilla läget. Slut på kriget och Ukraina kan börja röra sig mot EU och Nato, Proryssarna kan fortsätta i oöverskådlig framtid att kriga och svälta mot sig själva inne i Donbass och Ryssland fick sin grymma militärstrategiska ö som dom så mycket behöver för att anfalla...Turkiet!? <---Ironi Kanske blir scenariot annorlunda för Donbass men jag tror inte krigsherrarna nöjer sig med ett fritt Donbass. Dom säger i de flesta intervjuer att dom ska ta hela Ukraina, nöjer sig inte förens dom lagt Kiev i ruiner osv. Samtidigt får hela tiden rapporter om stridigheter mellan proryssarna.

Jag är överlycklig över att jag gick med i FB och får läsa så mycket som jag aldrig ser nån annanstans. Jag tycker din uppmaning att diskutera stabilisering är super. Hoppas så sker. Jag har väldigt liten koll på det här "geopolitiska" så jag kommer observera och lära.

Avknoppningsteorin var intressant. Vore intressant att se vad Ryssland skulle göra om så skedde. De kan ju knappast gå närmare ävst för väst vill inte ha dem där. och vad är det för interna stridigheter mellan pro-ryssar du talar om.
2014-10-29, 14:02
  #25733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Ungern?? Vem fan bryr sig om Ungern?

Jag bryr mig inte, men det var en länk då Ungern och dess inställning till Ryssland och EU diskuterats tidigare

Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Själv har jag under de senaste månaderna blivit allt mer för ett avknoppande av Donbass så som det ser ut idag. De som hamnar på fel sida om gränsen får möjlighet att flytta på sig eller gilla läget.

Jag är böjd att hålla med, jag tror det är den bästa lösningen för Ukraina. En förutsättning är dock som du skriver att de som önskar ska få flytta till den sida de önskar tillhöra utan problem. Sedan kanske en lösning med visumfrihet kan upprättas med tillhörande handelsavtal.
Det lär bli tämligen svårt att få med alla i ett enat Ukraina, eller tvärtom, få med alla i ett Novorossyia.
2014-10-29, 14:08
  #25734
Medlem
bernad_laws avatar
Eftersom ni valt att fortsätta diskutera sanktionerna och effekterna av dessa trots att mitt modmeddelande uppmanade till motsatsen blir det en mängd varningar att vänta. /Mod
2014-10-29, 14:11
  #25735
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niklas1973
Jag är överlycklig över att jag gick med i FB och får läsa så mycket som jag aldrig ser nån annanstans. Jag tycker din uppmaning att diskutera stabilisering är super. Hoppas så sker. Jag har väldigt liten koll på det här "geopolitiska" så jag kommer observera och lära.

Avknoppningsteorin var intressant. Vore intressant att se vad Ryssland skulle göra om så skedde. De kan ju knappast gå närmare ävst för väst vill inte ha dem där. och vad är det för interna stridigheter mellan pro-ryssar du talar om.

Finns mängder med bilder och rapporter om inre stridigheter. Men titta gärna på den filmen om hur det hela började i ÖU. Jag och nån annan länkade till en bra 30min film om hur det startade.

http://youtu.be/woD44CsR4jg

Det råder kaos i Donbass och 100tals kanske 1000tals krigsherrar sprider skräck där, tar vad dom vill ha.

En vanlig söndagskväll i Donetsk:
http://www.liveleak.com/view?i=bfb_1414544090

Det får bara finnas ett parti att rösta på i det påhittade valet och om någon annan försöker ställa upp blir det fight:

http://youtu.be/2o3puX3LSIo
2014-10-29, 14:38
  #25736
Medlem
Chrillothekids avatar
http://youtu.be/-0Mo8A3T7O4?t=5m

Det är alltså amerikanernas fel allt ihop...hela kriget i Ukraina. Dom vill att Ryssland och Europa ska slåss för att få sina skulder avskrivna. Med det sagt så ska alltså han fortsätta kriga efter det att dom fått Donbass.
2014-10-29, 15:11
  #25737
Medlem
I-van-Toers avatar
På söndag den 2 november är det val i Donbass (Donetsk och Luhansk oblast) i forna Ukraina. Det verkar inte vara något större intresse för det i engelskspråkig massmedia och webbsidor. Någon kanske kan hitta något matnyttigt om kandidater, blockbildningar, partier m m?

Wikipedia skriver inte heller mycket. De citerar ITAR-TASS. Det här är väl det mest intressanta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Donbass_parliamentary_elections,_2014

Citat:
People who are at least thirty years old and who "permanently resided" in the DPR and LPR in the last 10 years are electable for four years and may be nominated by public organisations.

Date of elections in Donetsk, Luhansk People’s republics the same - Nov. 2
http://en.itar-tass.com/world/753919

Zakharchenko kommer att ställa upp i Donetsk.
2014-10-29, 15:57
  #25738
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
På söndag den 2 november är det val i Donbass (Donetsk och Luhansk oblast) i forna Ukraina. Det verkar inte vara något större intresse för det i engelskspråkig massmedia och webbsidor. Någon kanske kan hitta något matnyttigt om kandidater, blockbildningar, partier m m?

Wikipedia skriver inte heller mycket. De citerar ITAR-TASS. Det här är väl det mest intressanta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Donbass_parliamentary_elections,_2014

Date of elections in Donetsk, Luhansk People’s republics the same - Nov. 2
http://en.itar-tass.com/world/753919

Zakharchenko kommer att ställa upp i Donetsk.
Ser du någon antydning till att det överhuvudtaget ska kunna kallas ett val? Kan du något om hur ett riktigt val går till med utlysande i god tid, vallängder, partier som ska registreras och dess företrädare. Behöver inte de ryska terroristerna följa det gängse förfarandet? Att en person ska ställa upp, är han hela partiet eller är det en diktator som ska väljas utan andra kandidater? Som sagt, vad tycker du liknar ett riktigt val?
2014-10-29, 16:24
  #25739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
På söndag den 2 november är det val i Donbass (Donetsk och Luhansk oblast) i forna Ukraina. Det verkar inte vara något större intresse för det i engelskspråkig massmedia och webbsidor. Någon kanske kan hitta något matnyttigt om kandidater, blockbildningar, partier m m?

Wikipedia skriver inte heller mycket. De citerar ITAR-TASS. Det här är väl det mest intressanta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Donbass_parliamentary_elections,_2014



Date of elections in Donetsk, Luhansk People’s republics the same - Nov. 2
http://en.itar-tass.com/world/753919

Zakharchenko kommer att ställa upp i Donetsk.
Det har redan hållits val i Ukraina, även i den regionen. Fejkval kommer aldrig att accepteras som legitima av omvärlden och då kan det inte bildas fungerande samhällen heller. Demokratiska val funkar inte och genomförs inte på det sättet helt enkelt. Riggade val är rätt benämning när resultaten är spikade i förväg.
2014-10-29, 17:14
  #25740
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Ungern?? Vem fan bryr sig om Ungern?

En bra artikel som nån länkade till berättade hur det ligger till för oss i OSCE-länderna...vi vill inte kriga, vi vill inte se hemskheter. Vi kan skänka en 100lapp till nån svältande afrikan eller till nån av alla Rumäner som invaderat Sverige men thats it. Man kan få för sig att våra politiker tänker annorlunda, vilket dom kanske borde, men de lever tillsammans med oss andra i vårt fredliga demokratiska land utan egentliga misärer. Därför försöker de lösa problemet med Ukraina och Ryssland genom att prata och när inte det går så slänger man in lite fördömanden tillsammans med nått sanktionspaket men bara lite lagom så inte opinionen drabbas för hårt i egna landet. Skulle Ryssen dumma sig mer får man mer stöd från sina väljare att vara tuffare.

USA som är tongivande i sanktionerna drabbas inte av dessa och kan vara mer aggressiva än övriga länder. Dessutom kan ju USA av nån konstig anledning låna mer pengar vid behov trots att dom är sjukt överbelånade.

De få EU-länder som har rötter i kommunismen får det väldigt svårt att hylla Ryssland. Varken resten av EU eller landets egna befolkning tillåter det. Vad EU har att vinna av ett bra samarbete med Ukraina eller Ungern eller Polen eller andra är ett bra ämne att diskutera men stabilitet är väl grundpelaren inom EU och då får man räkna med att pumpa in pengar i dessa länder.

Så hur får man då stabilitet i Ukraina? Kan man få det med ett ÖU som vill vara ryskt och inte alls med i EU eller är det smart att bli av med dessa invånare på något sätt? Ska man driva ut 3 miljoner(?) proryssar från sina hem och kasta över dom över gränsen? Är det lösningen? Eller ska man hitta på nån "Ni får mer egenbestämmande" i Donbass med allt vad det innebär eller ska man ge dom självständighet?

Nu har vi i snart 1000 inlägg snackat om propaganda hit och Putin dit, nazister hit och folkmord dit. Kan man få höra era åsikter om hur ni tycker en långvarig, hållbar framtid bör/kan se ut för Ukraina och ÖU...Även Krim om det nu finns nått alternativ där.

Själv har jag under de senaste månaderna blivit allt mer för ett avknoppande av Donbass så som det ser ut idag. De som hamnar på fel sida om gränsen får möjlighet att flytta på sig eller gilla läget. Slut på kriget och Ukraina kan börja röra sig mot EU och Nato, Proryssarna kan fortsätta i oöverskådlig framtid att kriga och svälta mot sig själva inne i Donbass och Ryssland fick sin grymma militärstrategiska ö som dom så mycket behöver för att anfalla...Turkiet!? <---Ironi Kanske blir scenariot annorlunda för Donbass men jag tror inte krigsherrarna nöjer sig med ett fritt Donbass. Dom säger i de flesta intervjuer att dom ska ta hela Ukraina, nöjer sig inte förens dom lagt Kiev i ruiner osv. Samtidigt får hela tiden rapporter om stridigheter mellan proryssarna.

Ungern är i sig ett intressant diskussionsämne som man kan gräva djupare i en dedikerad tråd. För Ukraina har självklart Ungerns agerande betydelse då det kan sabotera EU's sammanhållning gentemot Ryssland.

Vad gäller Donbass så ska vi inte bortse ifrån det faktum att konflikten finns där i syfte att vara permanent, som en bestraffning och en bromskloss för ekonomin och möjligheterna till full anslutning till EU och NATO. Att släppa Donbass löser ingenting för det ligger i Putins intresse att se till att en konflikt i Ukraina är ständigt närvarande. Det enda som kan hjälpa är att EU utökar sanktionerna och ser till att Ryssland isoleras och landar i en permanent djup depression. Först i det läget inser Kreml att något måste göras, antingen att avlägsna Putin eller att Putin själv drar sig tillbaka med svansen mellan benen genom att släppa Ukraina helt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in