Citat:
Ursprungligen postat av
Newkie
Huruvida denne är klantig eller inte spelar ingen större roll i frågan. Oavsett om denne kom undan med det eller inte, saknades vid tillfället respekt för lag och rätt. Fylla är absolut ingen ursäkt. Då skulle rattfylla inte vara brottsligt.
Med detta sagt tycker jag absolut att, i ett samhälle där vi bedriver fångvård är det hyckleri att inte tro på att vem som helst kan bättra sig. Självklart ska en tidigare dömd kunna ha en politisk karriär. Begår man lagbrott medan man sitter som politiker, är det en annan femma. Det visar att man inte har respekt för resultatet av den verksamhet man väntas bedriva.
Sen kan man absolut diskutera hur det ser ut från allmänhetens sida. Allmänheten är lite för korkad för att tänka på ovanstående sätt.
Edit: Sen finns det naturligtvis folk som begår brott som resultat av psykiska vridningar. Dessa passar naturligtvis knappast i vissa yrken.
Mitt svar handlar om vad en person kan komma undan med utan att åka fast och att respekt för lag och rätt ofta hänger på en kalkylerad risk.
I ett rättskaffens samhälle åker alla brottslingar fast men så ser inte verkligheten ut.
Man kan inbilla sig att fångvården botar brottslingar och det kan stämma till en del men också att den vårdade är mer försiktig i sina fortsatta lagbrott.
Jag vågar påstå att varje dag bryter någon vald politiker mot lagen.
Och nej, jag har ingen källa på det men med tanke på hur många våldtäkter som aldrig anmäls, hur många som kör rattfulla utan att åka fast, hur många som erkänt att de använt knark (även om de var barn då) så är folkets representanter en del av detta.
De ingår i mörkertalet.