2014-10-28, 10:36
Medlem
ArnoldStrutss avatar
De klassiska 'knarksvamparna', haha! De har ett namn men ifall man kan passa på att smutskasta folk med värre ord ska man verkligen låta ett sådant tillfälle gå? Jag älskar Expressen och Aftonbladet.

Förresten så är det väl inget större problem att han försökt beställa dessa svampar? Hur försvårar det hans möjligheter att tjänstgöra i offentlig sektor? Tydligen har han redan fått de konsekvenser han "förtjänar".

Inte för att det ena rättfärdigar det andra men kolla på Jimmie Åkesson. Att han spelat bort så mycket pengar är ju OERHÖRT mycket mer allvarligt än en beställning av svamp. Det säger ju mycket mer om hur han är som person. Någon som inte har problem att riskera och förlora, vilket borde tas mycket mer allvarligt. Sen är båda dessa fallen av privat natur och bör därmed inte vara relevanta så länge politikerna gör sina jobb korrekt.
Citera
2014-10-28, 10:40
Medlem
sueco2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Huruvida denne är klantig eller inte spelar ingen större roll i frågan. Oavsett om denne kom undan med det eller inte, saknades vid tillfället respekt för lag och rätt. Fylla är absolut ingen ursäkt. Då skulle rattfylla inte vara brottsligt.

Med detta sagt tycker jag absolut att, i ett samhälle där vi bedriver fångvård är det hyckleri att inte tro på att vem som helst kan bättra sig. Självklart ska en tidigare dömd kunna ha en politisk karriär. Begår man lagbrott medan man sitter som politiker, är det en annan femma. Det visar att man inte har respekt för resultatet av den verksamhet man väntas bedriva.

Sen kan man absolut diskutera hur det ser ut från allmänhetens sida. Allmänheten är lite för korkad för att tänka på ovanstående sätt.

Edit: Sen finns det naturligtvis folk som begår brott som resultat av psykiska vridningar. Dessa passar naturligtvis knappast i vissa yrken.
Mitt svar handlar om vad en person kan komma undan med utan att åka fast och att respekt för lag och rätt ofta hänger på en kalkylerad risk.
I ett rättskaffens samhälle åker alla brottslingar fast men så ser inte verkligheten ut.

Man kan inbilla sig att fångvården botar brottslingar och det kan stämma till en del men också att den vårdade är mer försiktig i sina fortsatta lagbrott.
Jag vågar påstå att varje dag bryter någon vald politiker mot lagen.
Och nej, jag har ingen källa på det men med tanke på hur många våldtäkter som aldrig anmäls, hur många som kör rattfulla utan att åka fast, hur många som erkänt att de använt knark (även om de var barn då) så är folkets representanter en del av detta.
De ingår i mörkertalet.
Citera
2014-10-28, 10:45
Medlem
MPGTNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Tänk om Å.R. hade varit Sverigedemokrat och inte Miljöpartist...

Det mediala hyckleriet når ned i nationens spjälsängar.
Inte ens här på FB är tongångarna relativt aggressiva gentemot händelser som berör det förstnämnda partiets höga politiker, och de är inte heller i regeringsställning, om än mindre vice-statsministrar.
Är inte det här ett utmärkt tillfälle för alla oss som tycker oss stå för högre moral än genomsnittlig politiker och politiskt bevakande journalist att positionera oss? Varför ska vi ö h t bry oss om partitillhörigheten? Varför ska vi jämföra med vad som hänt om han varit sverigedemokrat?

Jag har tidigare i tråden ifrågasatt att en knarkdom är relevant för en tjänsteman i regeringskansliet. Jag ser inte att det spelar någon roll, särskilt inte när den är av den art som här är aktuell. Att han sen är miljöpartist är underordnat.

Sen kan man givetvis göra jämförelser. Å ena sidan en miljöminister som tycks begå miljöbrott - å andra sidan en kulturminister som inte betalar tv-licens. Jämförelser mellan partitillhörighet kan naturligtvis göras, men bör inte göras av oss som vill framhålla hederlig debatt och att samma regler bör gälla för alla.
Citera
2014-10-28, 10:47
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeggmuff
Lite klantigt av snubben, och jag håller fullständigt med om att MP är ett parti fullt av clowner. Dock tycker jag att både cannabis och svamp (Iallfall toppslättskivlingen som växer vilt i Sverige under höstmånaderna) ska legaliseras. Så jag tycker killen förtjänar att stanna kvar så länge han inte visar sig vara en jubelidiot på andra sätt..

Skönt att miljöextremister avslöjas som knarkförespråkare.

Mp granskades knappt alls i valrörelsen.
Nu börjar verkligheten komma i kapp.

I Sverige kom ett mansfobiskt nästan in i Riksdagen i valet 2014.
V får med sina 5,7% för stor påverkan på regeringens politik som stödparti.
I regeringen sitter ett parti vars ledamöter använder knark som Svensson använder snus och tobak.
Citera
2014-10-28, 10:59
Medlem
sueco2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MPGTN
Är inte det här ett utmärkt tillfälle för alla oss som tycker oss stå för högre moral än genomsnittlig politiker och politiskt bevakande journalist att positionera oss? Varför ska vi ö h t bry oss om partitillhörigheten? Varför ska vi jämföra med vad som hänt om han varit sverigedemokrat?

Jag har tidigare i tråden ifrågasatt att en knarkdom är relevant för en tjänsteman i regeringskansliet. Jag ser inte att det spelar någon roll, särskilt inte när den är av den art som här är aktuell. Att han sen är miljöpartist är underordnat.

Sen kan man givetvis göra jämförelser. Å ena sidan en miljöminister som tycks begå miljöbrott - å andra sidan en kulturminister som inte betalar tv-licens. Jämförelser mellan partitillhörighet kan naturligtvis göras, men bör inte göras av oss som vill framhålla hederlig debatt och att samma regler bör gälla för alla.
Helt rätt! Varför ska vi överhuvudtaget ha denna överdrivna respekt och tilltro till folk som begår samma fel som vi själv gör?
Deras bakgrund skall bedömmas och genomlysas på samma sätt som alla andra när de tillträder en tjänst.
Citera
2014-10-28, 11:10
Medlem
kicki.swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Det mesta av det som klassas knark är inte ens nära på lika fördummande som alkohol är, det märks att du antingen tagit en sup för mycket eller saknar förmåga till självständigt tänkande.

Absolut! Att droger är mer ofarligt än sprit märker jag varje gång jag träffar min syster som är sprutnarkoman och nerknarkad dagligen. Hon är mycket smartare än om hon skulle tagit en sup för mycket på fredagen eller nåt.
Citera
2014-10-28, 11:22
Medlem
mvagrippas avatar
Drogliberalerna vädrar morgonluft med en pundare i Rosenbad. Det säger sig självt att en rådgivare till ett statsråd inte kan ha så jävla dåligt omdöme som den här knarksmugglaren visat.
Narkotikabruk är att bidra till förtrycket i många länder ex. Colombia och Afghanistan. Då visar sig ordet solidaritet vara ett ord man koketterar med mellan drogrusen. Samma "solidaritet" visar dessa drogliberaler med barnen till missbrukare.

MP visar med detta åter upp sin dubbelmoral och totala brist på omdöme.
Citera
2014-10-28, 11:22
Medlem
Jag har en stilla fråga. Vart är media?

Annat än det initiala avslöjandet så kan jag inte se något i tidningarna alls om detta.
Citera
2014-10-28, 11:24
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Du är nog lite förvirrad nu.
Han sade att han var påverkad av alkohol ja. Gör det då honom till en missbrukare? Snälla någon kom igen nu.
Som jag skrev förut så är det ju ganska uppenbart att han skyllde på alkoholen för att inte förstöra sitt liv.
Jag försvarar vem jag vill så att puckon med bekräftelsebehov inte ska sitta och hitta på och överdriva saker, vilket sker i denna tråd.
Om vi ska utgå ifrån "kansken" så kan vi då också anta att någon annan har beställt de i hans namn till hans adress? Det är precis lika möjligt enligt ditt resonemang. Om man ska gissa till sig saker då.

Konstigt. Varför håller ni er inte till fakta? Detta är ingen gissningsstuga.

OM! Det är ingenting som säger att han har gjort det. Man kan inte bara ANTA saker för fan!
Tänk OM han har köpt kärnvapen ifrån Iran och armerade en bomb under Rosenbad igår! Tänk om! Det kan faktiskt vara möjligt!

Som sagt, håll er till fakta och sluta hitta på saker. Suck!

Fakta är att han ertappats för narkotikabrott 2 ggr. En gång för att olagligt importerat samt en gång påverkad av cannabis och alkohol utfört skadegörelse.
Citera
2014-10-28, 11:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20/20
Jag har en stilla fråga. Vart är media?

Annat än det initiala avslöjandet så kan jag inte se något i tidningarna alls om detta.

Berättigad fråga om man jämför drevet mot Jimmie Åkesson i samband med hans spelande. Dagstidningarna borde förstå att deras vikande upplagesiffror hänger samman med att vissa nyheter aldrig publiceras. Överrepresentationen av MP i journalistkåren har gjort att dessa inte granskats inför valet och nu sitter vi med en knarklangare i Rosenbad.
Citera
2014-10-28, 11:41
Medlem
KKNDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneStepBeyond
I regeringen sitter ett parti vars ledamöter använder knark som Svensson använder snus och tobak.

Varför överdriva? Du vet ju själv att det inte stämmer. Väldigt få människor skulle klara av att käka psykadelia på samma sätt som Svensson använder tobak(snus är tobak).

Diskussioner blir så mycket trevligare, mer givande och mycket mer sakliga om man håller sig till faktan som presenterats utan att späda på saker för att få mer kraft i sina argument. Har man redan vinnande argument så varför överdriva?
Citera
2014-10-28, 11:59
Medlem
lagartos avatar
Har någon tid att plocka ut domarna? Själv har jag inte riktigt den tiden för stunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in