2014-10-27, 19:34
Medlem
27 oktober 2014
PG-inbetalning 247,00 kr
PG-inbetalning 250,00 kr
PG-inbetalning 200,00 kr
PG-inbetalning 200,00 kr
PG-inbetalning 259,00 kr
PG-inbetalning 252,00 kr
PG-inbetalning 200,00 kr
PG-inbetalning 300,00 kr
PG-inbetalning 251,00 k
Detta har kommit in än så länge men det uppradas säkert i morgon
Citera
2014-10-27, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Beviskomplettering:
Notera MIG:s kryss i rutan. Yara saknade biljett och visum när hon kom hit.

Tyvärr betyder MIGs kryss ingenting, annat än att MIG frågat Yara och hennes släktingar om hon hade visering eller biljett. Även om hon hade både visering och biljett, så skulle hon eller släktingarna givetvis inte berättat om detta. Det är nämligen så att MIG hade sett direkt - i sitt datasystem- om Yara hade haft en svensk visering. Om hon haft en visering från ett annat EU-land så hade mig inte sett detta och naturligtvis skulle hennes släktingar inte heller berättat om detta eftersom hon i så fall skulle ha skickats till det landet som hade beviljat viseringen.

Fast jag tror att det ligger närmast till hands att Yara åkte hit med ett svenskt resedokument. Någon av Madis släktingar i Sverige som har ett flickebarn samma ålder och som semestrade i Gaza gav dotterns pass till Yara och anmälde det som borttappat lite senare, när det dags för familjen att åka hem till Sverige.
Senast redigerad av nantale 2014-10-27 kl. 19:38.
Citera
2014-10-27, 19:37
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Att hon saknar biljett, vad beror det på? Att hon kommit hit tidigare eller att de vill hemlighålla resvägen/resesättet?

Hur kommer de in i landet överhuvudtaget utan visum?

...och den lille ynkryggen Rami använder sina barn som ursäkt när han skolkat. Undrar vad skolan tänkte om det när de troligtvis vet att Amani inte gjorde annat än satt hemma och hängde.

Observera att polisen kallar utbildningen för s.k - så kallad utbildning - "korta vägen"

Tog vi reda på vad "korta vägen" egentligen innebar? Har för mig att jag försökte, men att det var någon luddig arbetsmarknadsåtgärd som inte längre existerar? Avocadon förblev arbetslös och erbjöds väl inga andra alternativ?
Karlskrona har inte världens bästa arbetsmarknad heller, antar jag.

Hon kom utan pass också såg jag nu
Antingen har hon smugglats in i en resväska eller kanske insmugglad i bil via Öresundsbron? Tror inte på resväskan. Nån annans pass kan ha använts i mellanleden.
Hon fick asyl utan pass, visum eller annat som man kräver i andra länder.

Vad jag förstår så syftade Ramis anställning till att hjälpa andra invandrare in i samhället.
Ja, han hade mycket att lära ut. Hur man vabar och sjukskriver sej t ex.
Senast redigerad av LaScala 2014-10-27 kl. 19:40.
Citera
2014-10-27, 19:37
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Tack! Det finns lite av intresse i allt som kommer fram. Här måste man ju fundera över hur hon kom till Malmö. Är det någon som vet hur det kan ha gått till?

Troligtvis över bron. Det är lätt att hoppa på pendeltåget i Köpenhamn. Det är trångt och vem som helst kan smälta in.
Till Köpenhamn är det lätt att komma från Holland genom norra Tyskland. Inga gränskontroller överhuvudtaget. Jag körde själv Danmark/Tyskland/Belgien i somras.

Jag tror t.o.m det går någon färjelinje mellan Holland/Danmark.
Citera
2014-10-27, 19:38
Medlem
Citat:
Tack! Det finns lite av intresse i allt som kommer fram. Här måste man ju fundera över hur hon kom till Malmö. Är det någon som vet hur det kan ha gått till?

Uteslutet är väl ändå en höggravid Madi med en ung son skulle rest till Gaza och hämtat Yara.

Hela den historien som "familjen" enat framfört verkar helt verklighetsfrämmande.
Citera
2014-10-27, 19:39
Medlem
Hämtat från P4 Blekinges hemsida:
Tre inspektörer är nu i Karlskrona för att under två dagar granska kommunens dokumentation och för att genomföra intervjuer.

IVO (Inspektionen för vård och omsorg) har gått igenom allt som rör flickan från den dagen hon kom till landet, till att hon placerades hemma hos sin morbror och hans familj. IVO har även granskat alla anmälningar och journalanteckningar.

Från Blekingenytts hemsida: "När vi utreder så sätter vi hela barnets behov i centrum. Givetvis ingår det i den grundläggande omvårdnaden att barnet ska ha en sängplats och kläder. Men jag kan inte gå in på hur det var här", säger Anette Gladher.
Citera
2014-10-27, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Tyvärr betyder MIGs kryss ingenting, annat än att MIG frågat Yara och hennes släktingar om hon hade visering eller biljett. Även om hon hade både visering och biljett, så skulle hon eller släktingarna givetvis inte berättat om detta. Det är nämligen så att MIG hade sett direkt - i sitt datasystem- om Yara hade haft en svensk visering. Om hon haft en visering från ett annat EU-land så hade mig inte sett detta och naturligtvis skulle hennes släktingar inte heller berättat om detta eftersom hon i så fall skulle ha skickats till det landet som hade beviljat viseringen.

Fast jag tror att det ligger närmast till hands att Yara åkte hit med ett svenskt resedokument. Någon av Madis släktingar i Sverige som har ett flickebarn samma ålder och som semestrade i Gaza gav dotterns pass till Yara och anmälde det som borttappat lite senare, när det dags för familjen att åka hem till Sverige.
Tror också att hon hade ett"lånat" pass innan man kommer in i Sverige slängs det!
Citera
2014-10-27, 19:50
Avslutad
Citat:
Hämtat från P4 Blekinges hemsida:
Tre inspektörer är nu i Karlskrona för att under två dagar granska kommunens dokumentation och för att genomföra intervjuer.

IVO (Inspektionen för vård och omsorg) har gått igenom allt som rör flickan från den dagen hon kom till landet, till att hon placerades hemma hos sin morbror och hans familj. IVO har även granskat alla anmälningar och journalanteckningar.

Från Blekingenytts hemsida: "När vi utreder så sätter vi hela barnets behov i centrum. Givetvis ingår det i den grundläggande omvårdnaden att barnet ska ha en sängplats och kläder. Men jag kan inte gå in på hur det var här", säger Anette Gladher.
Framgår av tidigare länkade dokument att soc.sekr inte var inne i Yaras rum på det enda hembesöket som soc gjorde.
Citera
2014-10-27, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Troligtvis över bron. Det är lätt att hoppa på pendeltåget i Köpenhamn. Det är trångt och vem som helst kan smälta in.
Till Köpenhamn är det lätt att komma från Holland genom norra Tyskland. Inga gränskontroller överhuvudtaget. Jag körde själv Danmark/Tyskland/Belgien i somras.

Jag tror t.o.m det går någon färjelinje mellan Holland/Danmark.

Ja, Ramis släktingar finns ju i Holland. På Madis sida fanns väl någon som körde långtradare om jag inte missminner mig.
Citera
2014-10-27, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Det här jäkla landet alltså, antar att idioterna fortfarande har sina arbeten kvar eller i vilket fall får fortsatt lön. Skulle någon av er på socialtjänsten läsa den här tråden så ska ni veta att NI hade kunnat förhindra det här. Om ni går till en psykolog efter det inträffade som påstår att ni inte behöver må dåligt över det här så bör ni byta psykolog!!! Er familj och vänner ljuger för er om de påstår att ni gjort det ni kunnat efter den tunga arbetsbörda ni har, ni har fått betalt för att utföra ett jobb som ni fullständigt misslyckats med. Dom enda som stod mellan Yara och hennes mördare borde ha varit er, var var ni någonstans?

Visst har du rätt i att personal på Soc skulle agerat men...de har massor med orosanmälningar som inkommer året om...de försöker, tro mig, att hinna med att "kolla" upp alla. Många barn har de räddat, men långt ifrån alla. Yara var ett av de barnen. De har ropat efter resurser, då de "gått på knäna", i flera år men icke... Nu äntligen anställs det fler handläggare men det hjälper tyvärr inte lilla yara. Jag försvarar inte men vi kanske ska skjuta lite högre upp...
Citera
2014-10-27, 20:04
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Framgår av tidigare länkade dokument att soc.sekr inte var inne i Yaras rum på det enda hembesöket som soc gjorde.

Jag tror inte Yara hade ett eget rum ens. Den torftiga bädden var väl i ett hörn av vardagsrummet.

Jag såg att de fått försörjningsstöd för Yara. Riksnormen är 2410:-/mån för ett barn 7-10 år.
Ändå sökte de extra bidrag till säng och ytterkläder till Yara. Som hon aldrig fick.
Citera
2014-10-27, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverte
Visst har du rätt i att personal på Soc skulle agerat men...de har massor med orosanmälningar som inkommer året om...de försöker, tro mig, att hinna med att "kolla" upp alla. Många barn har de räddat, men långt ifrån alla. Yara var ett av de barnen. De har ropat efter resurser, då de "gått på knäna", i flera år men icke... Nu äntligen anställs det fler handläggare men det hjälper tyvärr inte lilla yara. Jag försvarar inte men vi kanske ska skjuta lite högre upp...

Jag har en känsla av att kommuner sett "nya" inkomster av att ta emot ensamkommande flyktingbarn utan att haft insikten av hur mycket resurser som krävs att ta emot ett barn som lider av PTSD.

Stora hjälpbehov på alla plan och under lång tid. Man har inte avsatt pengar/resurser som skall motsvara inkomsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in