2014-10-23, 11:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inthered
http://www.expressen.se/nyheter/forsvarsmaktens-kalla-ombads-skissa-ubaten/
Kolla frisyren, helt uppenbart att den är tillyxad under stress precis innan inslaget... Garanterat helrakat nu.

Han säger att han inte visste vad det var frågan om i någon mening, tror att det är i samband med att han pratar med försvaret, i en annan mening berättar han att hans flickvän har berättat för honom vad saken handlar om.

Han berättar vad han ombads förklara för utfrågaren, fart, rörelsemönster, avstånd. Sedan säger han något om avståndet precis som om att det han först sa inte verkar rimligt och att han liksom vill förtydliga det.

Han har i och för sig helt rätt i att avstånd är svåra att bedöma på vattnet, men det borde även ett rörelsemönster ha på lite längre avstånd.

Mja, vet inte vad man ska tro om snubben med kustjägarfrilla.
Citera
2014-10-23, 11:44
Medlem
Svammels avatar
Jag tror att hela den här cirkusen är en väl iscensatt kupp av FM vars syfte är att sätta fokus på förvaret och behovet av en rejäl satsning på försvaret. Kuppen verkar ha fått avsedd effekt.
Citera
2014-10-23, 11:44
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stor snajdarn
Jag har inte hört nånstans att man använder ubåtar i jakten.

Dvs svenska ubåtar som letar efter inkräktande ubåtar.

Vill tro att vi har ganska schyssta båtar som ligger lite i framkant i tekniken.
Speciellt Ubåten Gotland som förnedrade amerikanska flottan.

Hel poängen med ubåtar är att deras positioner och uppgifter ska vara okända.
Det är sannolikt inte många inom vare sig flottan eller ubåtarnas besättningar
som vet var de befinner sig.
Citera
2014-10-23, 11:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Tack för en bra teori. Jag har dock lite svårt att tro att svenska regeringen skulle krypa så för Ryssarna. Snarare tror jag både militären och regeringen skulle vara jätteglada om de kunde visa upp ett bevis för att de har varit här. Det är ju trots allt ryssarna som har gjort bort sig i så fall och Sverige skulle få enormt mycket positiv PR i hela världen.

Skulle man med flit ha låtit en ubåt komma ut så måste det nog ha varit en från NATO.

Nej, Löfven med Romson hade fått kravet på sig att inleda förhandlingar om ett NATO-medlemskap om Försvarsmakten hade visat upp en rysk ubåt, det är jag helt övertygad om, just därför finns det en viss chans att en ubåt har släppts ut.

Löfven och Romson är som bekant vurmare av dialog och förhandling, det styrker teorin om en släppt ubåt.

Nu tror jag inte att det förhåller sig så, Försvarsmakten har hittat en farkost, nu väntar man ut den. Bevakar området så att ingen besättning lyckas fly, tror jag.
Citera
2014-10-23, 11:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svammel
Jag tror att hela den här cirkusen är en väl iscensatt kupp av FM vars syfte är att sätta fokus på förvaret och behovet av en rejäl satsning på försvaret. Kuppen verkar ha fått avsedd effekt.

I så fall är det en kupp planerad och inledd under alliansregeringen som ett led i att få regeringen fälld av SD. Jag tror inte på det. Är det någon gång man har ett bra läge att inkräkta på svenskt vatten så är det strax efter att en ny regering som inte hunnit bli varm i kläderna har tillträtt, dessutom en regering med oerfarna politiker. Detta faktum bör läggas till övriga indicier tycker jag, det förstärker bilden av att det faktiskt förekommer främmande undervattensverksamhet i skärgården i detta nu.
Citera
2014-10-23, 11:55
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
[quote=Dudde123|50839193]
Citat:
Ursprungligen postat av Mordrek

Tror dock att sanningen kommer fram när operationen är över. Den innefattar så mycket folk att det vore orimligt om inte någon insatt önskar tjäna sig en extra slant genom att informera media. Väntar med spänning på detta.
Och nu... VEM är "Erik"??? Är ju helt orimligt att ingen kan identifiera honom! Är han trovärdig? Bor han överhuvudtaget i området?

Vart Erik bor spelar väl ingen roll. Om Eriks bilder som är lämnade till försvarsmakten visar en främmande ubåt på svenskt vatten så räcker det.
Citera
2014-10-23, 11:55
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Houke
Det är över för denna gången garanterat , det som sker nu är bara "cover up" från FM/regeringens sida ..

Efter att ha följt detta med lite insikt i FM:s arbete så är MITT tänkbara förlopp följande (obeservera vad jag TROR) :

FRA/FM snappar upp en nödsignal från tänkbar skadad rysk u-båt på svenskt vatten och drar igång insatsen, indikeringar tyder på norra skärgården vilket visar sig stämma.

I samma veva så får media nys om NS Concord som ligger precis utanför svenskt vatten o driver och kallar den "moderfartyg" och andra löjliga grejer. Ungefär samtidigt som NS Concord dyker upp i media lämnar det ryska bärgningsfartyget Professor Logachev rysk hamn med Las Palmas som slutdestination.

Det tas beslut inom vår nya KalleAnka regering att det ryska u-båten skall ledas ut på öppet hav pga deras rädsla för efterdyningar av Ryssland ( man ger dem skit per telefon helt enkelt, sen vågar man inte mer) vilket ÖB och andra inom FM blir vansinniga över !!!

U-båten leds söderut genom skärgården (vilket alla civila NONSENS observationer tyder på) under stram bevakning av svenska resurser. När insatsen når södra skärgården ihöjd med NynäsHamn så går det ut ett beslut på 10 000M säkerhetszon för obehöriga, varpå u-båten släpps ut på öppet vatten !!

U-båten går söderut och möter upp Logachev utanför Gotland, där Logachev helt plötsligt observeras av ett svenskt lastfartyg som tycker det uppträder konsigt. U-båten bogseras tillbaka till moder ryssland.

Kort därefter så uppmärkasammas en u-båt i ytläge utanför Gotland av en privatperson. Denna u-båt pratas det inte mycket om och FM säger bara att de känner till den .... Detta är HMS Gotland som avslutat sitt uppdrag att bevaka Logachev och går söderut mot Karlskrona marinbas..

Erik 21 och övriga civila observationer är farbiserade och BS !!

Kul story va

// Houke
Jag stödjer ditt resonemang. Kanske att jag möjligen skulle uttrycka mig annorlunda, men klart och kärnfullt. Så här tror jag också att det gick till.

TankFARTYGET (bäst att precisera så att man inte hamnar i en debatt om skepp och båtar) concordia gjorde det som i Ryssland kallas för Maskorivka, en avledande manöver. Tillochmed medias helikoptrar cirklade runt henne .

Samtidigt gick "Professorn" in och hämtade upp/eskorterade ut vad som nu for runt därinne och böt batterier i deras anläggningar. (som de gjort årligen sedan 80-talet, fast nu uppmärksammades av media)

Bra jobbat tycker jag

Bra jobbat också av Psyops/Försvaret som lurade media vid två tillfällen. Dels 1 då första 1 kilometersföbudet upprättades. (då ryssarna i misstag navigerade in i viken vid Nåttarö, och bhövde vägledning för att hitta ut) och 2 då man iskallt förtöjde båtar i Berga och kallade in pressen som fånglodde när man presenterade ..."ingenting"... "suckers". Samtidigt som man, ja jag vet inte...antingen hämtade saker ur havet eller föste ut de sista vilsna ubåtsmännen ur skärgården.

JAg kan tyvär inte berätta hur och varför jag vet detta, men eftersom Flashback är det sista mediet vilket bara delvis är idoktrinerat av försvarets Psyops, så håll till godo. copypasta det här för framtiden, det kan raderas...
Citera
2014-10-23, 11:56
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är märkligt att de som tar bilder inte tar fler bilder eller ännu bättre filmar vad de ser. Då finns det mycket bättre material för dem som skall analysera.

Det finns uppgifter i tråden om att "Erik" filmade, men att du inte har fått se filmen.
Citera
2014-10-23, 12:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
Jag stödjer ditt resonemang. Kanske att jag möjligen skulle uttrycka mig annorlunda, men klart och kärnfullt. Så här tror jag också att det gick till.

TankFARTYGET (bäst att precisera så att man inte hamnar i en debatt om skepp och båtar) concordia gjorde det som i Ryssland kallas för Maskorivka, en avledande manöver. Tillochmed medias helikoptrar cirklade runt henne .

Samtidigt gick "Professorn" in och hämtade upp/eskorterade ut vad som nu for runt därinne och böt batterier i deras anläggningar. (som de gjort årligen sedan 80-talet, fast nu uppmärksammades av media)

Bra jobbat tycker jag

Bra jobbat också av Psyops/Försvaret som lurade media vid två tillfällen. Dels 1 då första 1 kilometersföbudet upprättades. (då ryssarna i misstag navigerade in i viken vid Nåttarö, och bhövde vägledning för att hitta ut) och 2 då man iskallt förtöjde båtar i Berga och kallade in pressen som fånglodde när man presenterade ..."ingenting"... "suckers". Samtidigt som man, ja jag vet inte...antingen hämtade saker ur havet eller föste ut de sista vilsna ubåtsmännen ur skärgården.

JAg kan tyvär inte berätta hur och varför jag vet detta, men eftersom Flashback är det sista mediet vilket bara delvis är idoktrinerat av försvarets Psyops, så håll till godo. copypasta det här för framtiden, det kan raderas...

Bra, kan du nu berätta om du tror eller vet? Min bild är att du tror dig veta, så varför ska vi lyssna på dig?

EDIT;Jag förmodar att du kan visa rimligheten i det här angående Professor Logachev. Från senaste position i Finska viken fram till där fartyget befinner sig nu. Finska viken - Gdansk - Nynäshamn - Rönne, dessutom gick fartyget mycket långsamt när hon fotograferades. Möjligt att det stämmer, men visa att det gör det.
Senast redigerad av OY 2014-10-23 kl. 12:09.
Citera
2014-10-23, 12:32
Medlem
flatfourromances avatar
Citat:
Det är över för denna gången garanterat , det som sker nu är bara "cover up" från FM/regeringens sida ..

Efter att ha följt detta med lite insikt i FM:s arbete så är MITT tänkbara förlopp följande (obeservera vad jag TROR) :

FRA/FM snappar upp en nödsignal från tänkbar skadad rysk u-båt på svenskt vatten och drar igång insatsen, indikeringar tyder på norra skärgården vilket visar sig stämma.

I samma veva så får media nys om NS Concord som ligger precis utanför svenskt vatten o driver och kallar den "moderfartyg" och andra löjliga grejer. Ungefär samtidigt som NS Concord dyker upp i media lämnar det ryska bärgningsfartyget Professor Logachev rysk hamn med Las Palmas som slutdestination.

Det tas beslut inom vår nya KalleAnka regering att det ryska u-båten skall ledas ut på öppet hav pga deras rädsla för efterdyningar av Ryssland ( man ger dem skit per telefon helt enkelt, sen vågar man inte mer) vilket ÖB och andra inom FM blir vansinniga över !!!

U-båten leds söderut genom skärgården (vilket alla civila NONSENS observationer tyder på) under stram bevakning av svenska resurser. När insatsen når södra skärgården ihöjd med NynäsHamn så går det ut ett beslut på 10 000M säkerhetszon för obehöriga, varpå u-båten släpps ut på öppet vatten !!

U-båten går söderut och möter upp Logachev utanför Gotland, där Logachev helt plötsligt observeras av ett svenskt lastfartyg som tycker det uppträder konsigt. U-båten bogseras tillbaka till moder ryssland.

Kort därefter så uppmärkasammas en u-båt i ytläge utanför Gotland av en privatperson. Denna u-båt pratas det inte mycket om och FM säger bara att de känner till den .... Detta är HMS Gotland som avslutat sitt uppdrag att bevaka Logachev och går söderut mot Karlskrona marinbas..

Erik 21 och övriga civila observationer är fabriserade av FM och är BS !!

Kul story va

// Houke

Framtiden kommer utvisa att du med högsta sannolikhet är väldigt nära sanningen.
Citera
2014-10-23, 12:42
Moderator
OYs avatar
Citat:

Erik 21 och övriga civila observationer är fabriserade av FM och är BS !!

Kul story va

// Houke

Lastfartyget uppges heta MS Tidan, enligt Friatider. Det finns ett fartyg på marinetraffic som heter Tidan, dock befinner det sig i Vänern, flygbåt? Hur som helst väldigt snabbt stävat från Östersjön via Göta kanal upp till Vänern. Finns kanske fler Tidan som vi inte känner till?

EDIT;Hur som helst, Professor Logachev undersöker havsbottnar på olika vis. Att fartyget gick långsamt och signalerade att man inte kan ändra kurs kan innebära att man hade t ex. en sonar i vattnet eller något annat undervattensredskap, det kan förklara den låga hastigheten och att man inte kunde ändra kurs på grund av en pågående operation. Behöver inte alls betyda att man på öppet hav bogserade en ubåt, jag tycker att det låter långsökt.
Senast redigerad av OY 2014-10-23 kl. 12:45.
Citera
2014-10-23, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Lastfartyget uppges heta MS Tidan, enligt Friatider. Det finns ett fartyg på marinetraffic som heter Tidan, dock befinner det sig i Vänern, flygbåt? Hur som helst väldigt snabbt stävat från Östersjön via Göta kanal upp till Vänern. Finns kanske fler Tidan som vi inte känner till?

EDIT;Hur som helst, Professor Logachev undersöker havsbottnar på olika vis. Att fartyget gick långsamt och signalerade att man inte kan ändra kurs kan innebära att man hade t ex. en sonar i vattnet eller något annat undervattensredskap, det kan förklara den låga hastigheten och att man inte kunde ändra kurs på grund av en pågående operation. Behöver inte alls betyda att man på öppet hav bogserade en ubåt, jag tycker att det låter långsökt.

Tidan kommer från Klaipeda. Kola först innan du lägger ut fel information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in