2014-10-22, 15:17
Medlem
Ducadreams avatar
Den här spisen är väldigt gammal ändå men jag vill få bort så mycket rost som möjligt. Hur ska jag gå tillväga? Jag har testat svinto, det gjorde inte så jättemycket.
Citera
2014-10-22, 15:25
Medlem
Brain Damages avatar
Svinto är för mjukt. Testa en vanlig stålborste eller en borste för grillgaller. Olja sen in plattorna med vanlig matolja, vänta ett tag och torka av så mycket som möjligt med torr trasa. Bränn av överflödig olja (ja det kommer att ryka och vara lite eldfarligt så ta det lugnt med värmen och ge fan i tändstickorna).
Citera
2014-10-22, 15:51
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Svinto är för mjukt. Testa en vanlig stålborste eller en borste för grillgaller. Olja sen in plattorna med vanlig matolja, vänta ett tag och torka av så mycket som möjligt med torr trasa. Bränn av överflödig olja (ja det kommer att ryka och vara lite eldfarligt så ta det lugnt med värmen och ge fan i tändstickorna).

Kan man köpa stålborsten på ICA eller?

När jag ska olja in plattorna, ska de varma?
Citera
2014-10-22, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Kan man köpa stålborsten på ICA eller?

Kanske, jag hade dock i första hand provat med tvålull och mässingsborste. Stål repar nog en del.
Citera
2014-10-22, 16:05
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Kanske, jag hade dock i första hand provat med tvålull och mässingsborste. Stål repar nog en del.

Men tror du att det får bort rosten? Den är ganska djup.
Citera
2014-10-22, 16:11
Medlem
Maymons avatar
Coca cola fungerar skitbra. Den som inte tror mig får gärna testa själv.
Citera
2014-10-22, 17:06
Medlem
tempeZZts avatar
Det finns speciella runda borstar för spisplattor att köpa i vanliga varuhus. Stråna är inte av stål, utan mässing eller koppar.

Tänk på att borsta i cirkulära rörelser.
Citera
2014-10-22, 21:24
Moderator
Tystnads avatar
Har spisplattorna blivit så rostiga att det bildats gropar i dom (oftast pga man använt spislock, det bildas då fukt) är det inte lönt fixa dom,värmeöverföringen blir aldrig bra, bättre att köpa nya spisplattor och byta, det är inte så svårt alls om man är någorlunda teknisk kunnig, samt givetvis bryter strömmen till spisen först....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in