2014-10-21, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Concord är ett privat fartyg på internationellt vatten som kreml inte kan beodra på något vis.
Men något jag inte förstår är varför det väntar på order om att få gå in till primorsk om det redan varit där?

Det hela är väldigt ologiskt. Låt oss säga att man bor bredvid en livsmedelsbutik och att man sedan behöver handla mjölk, men affären öppnar inte förrän om 7 timmar. Tar man då på sig skorna, går 5 kilometer åt andra hållet, går några varv i en cirkel, går tillbaka hemåt, tvärvänder tillbaka åt fel håll, och sedan stannar?

Nja...folk här inne får gärna tala om hur vanligt det är att oljetankers snurrar runt sig själva i 2 veckor långt ifrån där de själva anger att de ska lasta olja hur länge som helst, jag köper det inte. Den där Primorsk-storyn har de kommit på i efterhand, förut stod det ju "Danish Straits", sedan "St.Petersburg" och först nu "Primorsk" som destination.

Men som sagt, om någon visar några exempel på tankers som betett sig likadant på MarineTraffic får jag tänka om, jag kan då inte hitta det.
Citera
2014-10-21, 03:56
Medlem
Citat:
..
Men något jag inte förstår är varför det väntar på order om att få gå in till primorsk om det redan varit där?

Det kostar väll pengar att ligga i hamn. Ligger man mitt ute i östersjön så behöver man ju inte hålla på och starta motorerna hela tiden då risken för t.ex grundstötning bör vara obefintlig i jämförelse med att ligga nära land. kan jag tänka mig..
Citera
2014-10-21, 03:56
Medlem
sabress avatar
Någon med länk till bildserien?
Citera
2014-10-21, 03:58
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Det hela är väldigt ologiskt. Låt oss säga att man bor bredvid en livsmedelsbutik och att man sedan behöver handla mjölk, men affären öppnar inte förrän om 7 timmar. Tar man då på sig skorna, går 5 kilometer åt andra hållet, går några varv i en cirkel, går tillbaka hemåt, tvärvänder tillbaka åt fel håll, och sedan stannar?

Nja...folk här inne får gärna tala om hur vanligt det är att oljetankers snurrar runt sig själva i 2 veckor långt ifrån där de själva anger att de ska lasta olja hur länge som helst, jag köper det inte. Den där Primorsk-storyn har de kommit på i efterhand, förut stod det ju "Danish Straits", sedan "St.Petersburg" och först nu "Primorsk" som destination.

Men som sagt, om någon visar några exempel på tankers som betett sig likadant på MarineTraffic får jag tänka om, jag kan då inte hitta det.

Jag kan köpa att det snurrar i två veckor eller tom fyra i väntan på order, men inte att man går till destination först för att sedan åka ut igen och långt borta snurra i sakta mak.
Finns det logistiska skäl i hamnen i primorsk att dela på lastning/lossning borde det räcka att åka ut på redden och ankra där.
Citera
2014-10-21, 04:03
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Det kostar väll pengar att ligga i hamn. Ligger man mitt ute i östersjön så behöver man ju inte hålla på och starta motorerna hela tiden då risken för t.ex grundstötning bör vara obefintlig i jämförelse med att ligga nära land. kan jag tänka mig..

Kapitalkostnaderna för stora fartyg är stora och tickar på oavsett vad de gör, men att ligga för ankar är trots allt billigare än att kajka runt 1000 sjömil eller mer.
Citera
2014-10-21, 04:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Raxxorz
Har du någon bild på någon vattenjet som liknar det som låg på lastbilsflaket?

Vad är det för typ av lastbil? Hur lång är den? Hur långt är flaket? Hur bred är den? Kunde omöjligt vara ROV:ar med dom proportionerna. Jag vet att det är vattenjet därför att jag är smartare än du och de flesta här.
Citera
2014-10-21, 04:11
Medlem
Citat:
Kapitalkostnaderna för stora fartyg är stora och tickar på oavsett vad de gör, men att ligga för ankar är trots allt billigare än att kajka runt 1000 sjömil eller mer.

Sluta inbilla dig massa skit..ett fartyg måste klassas efter ombyggnad eller var 3 år det görs av klassningsälskap som norske Veritas/loyd ..det fartyget skulle aldrig få gå mellan olika hamnar i världen utan sert...åka omkring utan och lasta går inte då skulla varje militär i världen veta vilket fartyget är och då faller hela tanken med det...
Citera
2014-10-21, 04:18
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
http://media.shootitlive.com/Q6HkSPh3vvqpBsrEwjUNkv6H0hp/1200.jpg?project_id=expressen/1693

Hittade bilden. Skulle vilja säga att det är någon slags släpbar eller självdrivande hydrofon. Kanske för att kunna dra efter fler båtar än de som sedan tidigare har möjligheten.
Citera
2014-10-21, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabres
Någon med länk till bildserien?

http://media.shootitlive.com/XApJUlsfhtAvWhbGTeQizICZbBo/1200.jpg

expressen.se

Citat:
Ursprungligen postat av NiggersFromHell
Vad är det för typ av lastbil? Hur lång är den? Hur långt är flaket? Hur bred är den? Kunde omöjligt vara ROV:ar med dom proportionerna. Jag vet att det är vattenjet därför att jag är smartare än du och de flesta här.

http://media.shootitlive.com/XApJUlsfhtAvWhbGTeQizICZbBo/1200.jpg

EDIT:: (FB) Främmande undervattensverksamhet i Stockholms Skärgård.
Senast redigerad av getz 2014-10-21 kl. 04:25.
Citera
2014-10-21, 04:21
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Försvarsstaben har visat en oerhörd kompetens på sistone. Det lovar gott för vår framtida säkerhet att militären bedriver propagandajakt i media istället för att ta upp de verkliga ubåtarna som funnits i svenska farvatten, dvs. de som vi vet har funnits men som har släppts ut av samma försvarsmakt som sade sig vilja fånga dem.

Löfven borde ringa Putin och begära militär assitans. Jag är säker på att kamrat Putin liksom sin föregångare i USSR, Andropov, skulle rekommendera Sverige att bomba upp det som finns nere i djupet och helt säkert skulle svara positivt på en begäran om broderlig hjälp från Sverige för att ta upp de kränkande NATO-farkosterna - vilket det med all sannolikhet är att döma av historien från 80-talet.

Källor på att NATO haft lekstuga i Svenska farvatten:
http://www.jallai.se/2013/02/harsfjarden-1982-ett-landsforraderi/
https://www.youtube.com/watch?v=94TNy3SjEA0
https://www.youtube.com/watch?v=8Gyi8WTHXAM
Citera
2014-10-21, 04:26
Medlem
livingdotss avatar
Citat:
Concord är ett privat fartyg på internationellt vatten som kreml inte kan beodra på något vis.

Nu har Ryssland iofs tidigare använt civila fartyg för militära syften:

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/440846?programid=2519

Citat:
Christer Scharf. Världsauktoritet på fartygkonstruktion. Fick i uppdrag att besiktiga begagnade sovjetiska fraktfartyg som köpts in av ett rederi i USA. Vid genomgång av skeppen upptäckte han hemliga boendeutrymmen under däck som låg i anslutning till undervattensslussar genom vilka dykare kunde passera in och ut. Skeppen var så komplexa att han fick i uppdrag att anställa fartygens originalbesättning. Genom denna fick han kontakt med en sjöman som tidigare arbetat inom sovjetmarinen och som enligt Scharf uppgav att han besökt svenska kuster flera gånger under olika ubåtsuppdrag.

Citat:
Atlantic Forest, ett av de tre sovjetiska civila fraktfartyg som Christer Scharf berättar om som konstruerats efter amerikanska flottans standardmått för gods. Fartygen låg ute till havs i väntan på ett eventuellt krigsutbrott. Om krig skulle bryta ut skulle fartygen kunna genskjuta amerikanska fraktfartyg och ute till havs kunna stjäla de amerikanska fartygens krigsmateriel med destination Europa. Fartygen hade även undervattensslussar för dykare och var utrustade med ett rigoröst sprinklersystem för att kunna användas i händelse av atomkrig. Fartygplåten var den dubbla mot standardtjocklek för att kunna motstå angrepp och på däck fanns även kraftiga fästen, mest troligt för att kunna montera vilka militära pjäser man behagade.

Finns inget som hindrar att man registrerar dom på blufföretag, eller att man låter dom opererar som till synes normala fraktfartyg.
Senast redigerad av livingdots 2014-10-21 kl. 04:38.
Citera
2014-10-21, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livingdots
Nu har Ryssland iofs tidigare använt civila fartyg för militära syften:

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/440846?programid=2519

Finns inget som hindrar att man registrerar dom på blufföretag, eller att man låter dom opererar som normala fraktfartyg.

Detta är ju kolossalt intressant. När man läser saker som det du postade är det ju ingen omöjlighet att NS Concord sysslar med både det ena och det andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in