2014-10-20, 21:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis
Varför går Stadsminister Löfven ut och förnekar att det pågår en utåtsjakt, när det är precis vad som försiggår i skärgården just nu?
¨
Hur kan det pågå ubåtsjakt i skärgården när alla proffs som vet hur man jagar ubåtar hänger här?
Citera
2014-10-20, 21:28
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Varför går Stadsminister Löfven ut och förnekar att det
pågår en utåtsjakt, när det är precis vad som försiggår i skärgården just nu?

Det är inte Löfvéns beslut utan det är marinen själva som sagt att det inte
är en ubåtsjakt eftersom de saknar vissa nödvändiga komponenter som t.ex.
ubåtsjaktshelikoptrar. Marinen kallade det därför för underrättelseverksamhet.
Citera
2014-10-20, 21:29
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Vad skulle du annars påstå att FM håller på med i skrivande stund? Leker "Sänka skepp"?
En underrättelseoperation. FM har förklarat det kanske 200 ggr de senaste tre dygnen.
Citera
2014-10-20, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
En underrättelseoperation. FM har förklarat det kanske 200 ggr de senaste tre dygnen.

Absolut! Men, vad är syftet? Jo, att finna det föremål som antas gömma sig under ytan? Och vad är detta föremål till största sannolikhet? - En ubåt.
Citera
Medlem
kalkys avatar
Jag har följt tråden aktivt och på lunchen läste jag senast i tråden och redan 100 nya sidor haha. Någon som orkar ge mig en uppdatering på hur det ligger till?
Citera
Medlem
Aktuellt just nu, försvarspolitisk tänkare intervjuad: Om det hade varit en holländsk ubåt? "Då hade de meddelat oss det, och sagt, sorry"

Det finns en naivitet gentemot NATO som är närmast patetisk.
Citera
2014-10-20, 21:31
Medlem
Propaganda, propaganda..propaganda....

Nu pratar nån amerikanska på aktuellt om store stygge Putin och onda Ryssland..

Sverige - Marionett.
Citera
2014-10-20, 21:31
Medlem
Corrans avatar
Kolla på kvällens rapport om ni missa det...

Hur bra låter detta?

Claes Elfsberg: Svenska marinen har aldrig lyckas få tag på nån ubåt med egen kraft så att säga.

Sveriges Marinchef: Jaa, vi hade ju U137

Cales Elfsberg: Men den körde ju upp på en sten

Sveriges Marinchef: Tystnad....
Citera
2014-10-20, 21:32
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det vita svallet, luftbubblor är typiskt för en ubåt som dyker, går ner under ytan.

Här har vi en ubåt som gör ett par knop då den dyker, försvarsakten uppskattar att "vår" ubåt har färdats i 2 - 3knop. Lägg märke till hur vattnet svallar och bubblar:
https://www.youtube.com/watch?v=yYRuofYpcs0

Originalbild:
http://www.forsvarsmakten.se/siteassets/6-aktuellt/bild1.jpg

"Feting-ubåt" men filmen visar svall som en ubåt kan dra upp:
https://www.youtube.com/watch?v=4BVO2xkQDCU

Jag är övertygad det inte är någon övning eller "konspiration", befängt. Jag tror att Marinen är 100% övertygade om att det är en riktig ubåt, men att allt material självklart inte släppts. Jag tror också vi inte kommer få mera bevis eller hitta ubåten.

Jag tycker personligen att svallet och den krökta svarta saken ser ut som en knölvalsfena (sidofena inte bakfena). Det har rapporterats om att tre knölvalar simmat mellan norra Gotland och Helsingfors skärgård i slutet av augusti. En lugn knölval ser ut som en liten ubåt som bryter vattenytan då och då. Speciellt om man är lite bakfull som "Erik" förmodligen var. Inget ont om "Erik". Verkar vara en reko kille som utnyttjats av AB. Båten som siktat valarna heter Triton, precis som den ryska miniubåtstypen.
Senast redigerad av I-van-Toer 2014-10-20 kl. 21:34.
Citera
Medlem
Citat:
Absolut! Men, vad är syftet? Jo, att finna det föremål som antas gömma sig under ytan? Och vad är detta föremål till största sannolikhet? - En ubåt.

Om det är så att som vissa spekulerat i att ryssarna uppdaterat sändare eller sensorer i skárgården så kan det vara den utrustningen man letar efter snarare än ubåtsjakt.
Citera
Avslutad
Citat:
Varför går Stadsminister Löfven ut och förnekar att det pågår en utåtsjakt, när det är precis vad som försiggår i skärgården just nu?

Jag satt och funderade på det med. Känns konstigt att han skulle vara på möte i Finland om försvaret och samtidigt förneka att försvarsmakten jagar en ubåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wink
Aktuellt just nu, försvarspolitisk tänkare intervjuad: Om det hade varit en holländsk ubåt? "Då hade de meddelat oss det, och sagt, sorry"

Det finns en naivitet gentemot NATO som är närmast patetisk.

Eller det finnes en naivitet gentemot Russland som är närmast patetisk i deler av svensk befolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in