Citat:
Ursprungligen postat av
creme.fraiche
Om dessa ryssar landstigit i panik kan de avge värme, varpå som tidigare nämt deras kameror kan spåra.
Annars just om de ligger och gosar nere på havsbotten så kan nog inte helikoptrarna göra direkt skillnad.
I övrigt så har ju HMS Visby landningsplatta för hkp. Vet ej om Black Hawk kan landa där dock.
Men ja om det inte gäller spaning är det nog trupptransport i göringen!
HMS Visby:s landningsplatta har som jag förstår det bara kapacitet för mindre helikoptrar, så en Black Hawk är nog att utesluta skulle kunna landa där.
Men om även jag får spekulera lite så tycker jag det som andra vart inne på här låter rätt troligt. Vi kanske har fått tag på från annat håll, utrustning att koppla till våra Black Hawks för avlyssning.
Alternativt har man fått syn på rörelse och behöver hjälp från luften att lokalisera eventuella grodmän eller liknande på flykt. Oavsett är helikoptrarnas inblandning vid denna tid på dygnet oerhört intressant.
En annan sak jag funderade på som någon kunnig gärna får besvara är, har man inte någon form av night-vision tillgänglig i dessa Black Hawks? Kanske försöker man att okulärt finna en ubåt som stigit till ytan? Att man antar att ubåten kanske passar på att stiga nu i skydd av mörkret för att byta luft eller liknande?
Kanske är helt ute och cyklar dock.