2014-10-20, 02:24
Medlem
spirdalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CpPraktikanten
Varför behövs helikoptrar för att hitta en u-båt som troligen ligger och trycker på bottnen nånstans?

Du har inte riktigt hängt med om vad som händer va? Grodmän? Värmekamera? Sonder? Ringer det något i ditt huvud?

Någon har rapporterat om folk som vadar i vatten, orkar inte förklara mer för dig nu.

Men du har så rätt, inte kan ju helikoptrar dyka under vatten.
Citera
2014-10-20, 02:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av capnjazz
Vart tror ni den här är på väg?
http://www.marinetraffic.com/se/ais/home/centerx:24.77383/centery:59.8155/zoom:8/mmsi:636012813

Enligt information så står det Butinge. I den lilla byn längs kusten finns även en oljeterminal.
Citera
2014-10-20, 02:26
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CpPraktikanten
Varför behövs helikoptrar för att hitta en u-båt som troligen ligger och trycker på bottnen nånstans?
Helikoptrarna sänker ner utrustning i vattnet med rep som söker av området med sonar. På så sätt kan man snabbt förflytta sig och söka av aktiviteter.
Citera
2014-10-20, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetruz
De där masterna köper jag inte alls, om du menar det jag tror du menar. Typ enpixligt breda spretande linjer från tornet? Om så är fallet skulle det lika gärna kunna vara mörkare fläckar vatten som syns bakom tornet, tiotals meter längre bort. Men kanske menar du något annat?

Repost av zoomad version kontra högkontrast.

Edit:

Trodde den där gjordes igår (söndag) förmiddags? Strax efter klockan 10, om jag minns rätt?

Inte dom bilderna jag kollar på. Använd full bild, sedan så zoomar du tills du får som större ringar runt bilden. Och jag tror inte att det är mörkare vatten eller skuggor. Kolla runt om bakom objektet. Kan du se något mörkt vatten annars bakom farkosten? Vad är oddsen att det finns en liten skugga exakt över vad det nu är? Finns det något i närheten som kan kasta en skugga? Om det är en våg som mörkar vattnet så borde det synas flera sådana tycker jag.
Citera
2014-10-20, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snake.Plissken
Du menar att USA bara så där skulle hoppa med i en militär aktion mot en förmodad rysk motståndare? Det är ju inte direkt som att be grannen klippa gräset med sin gräsklippare..
Absolut (dock inte öppet). Vi hjälper ju USA med signalspaning, utvisningar av terrormisstänkta samt bidrar i deras terrorjakt utomlands (piratjakt i Adenviken och ISAF-styrkan i Afghanistan). Inte mer än rätt med lite payback.
Citera
2014-10-20, 02:28
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creme.fraiche
Om dessa ryssar landstigit i panik kan de avge värme, varpå som tidigare nämt deras kameror kan spåra.

Annars just om de ligger och gosar nere på havsbotten så kan nog inte helikoptrarna göra direkt skillnad.

I övrigt så har ju HMS Visby landningsplatta för hkp. Vet ej om Black Hawk kan landa där dock.

Men ja om det inte gäller spaning är det nog trupptransport i göringen!

HMS Visby:s landningsplatta har som jag förstår det bara kapacitet för mindre helikoptrar, så en Black Hawk är nog att utesluta skulle kunna landa där.

Men om även jag får spekulera lite så tycker jag det som andra vart inne på här låter rätt troligt. Vi kanske har fått tag på från annat håll, utrustning att koppla till våra Black Hawks för avlyssning.

Alternativt har man fått syn på rörelse och behöver hjälp från luften att lokalisera eventuella grodmän eller liknande på flykt. Oavsett är helikoptrarnas inblandning vid denna tid på dygnet oerhört intressant.

En annan sak jag funderade på som någon kunnig gärna får besvara är, har man inte någon form av night-vision tillgänglig i dessa Black Hawks? Kanske försöker man att okulärt finna en ubåt som stigit till ytan? Att man antar att ubåten kanske passar på att stiga nu i skydd av mörkret för att byta luft eller liknande?

Kanske är helt ute och cyklar dock.
Citera
2014-10-20, 02:29
Medlem
Kan bekräfta att jag också hör en helikopter när jag står på balkongen och lyssnar. Har gjort det ett ganska bra tag. I skrivande stund hörs mer "skumma" ljud från luften. Jag kanske är paranoid haha men det är vad jag upplever. Bor vid Sthlm Universitet.
Citera
2014-10-20, 02:29
Medlem
Nu hörde jag en helikopter från långt håll här nära sthlm city i 3-4sekunder. Hörde en helikoptermotor men med den kom även något slags "gnisslande"-ljust ljud. Svårt att förklara. Inte hört det förut när jag hört helikoptrar
Senast redigerad av pcfreak 2014-10-20 kl. 02:34.
Citera
2014-10-20, 02:31
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Inte dom bilderna jag kollar på. Använd full bild, sedan så zoomar du tills du får som större ringar runt bilden. Och jag tror inte att det är mörkare vatten eller skuggor. Kolla runt om bakom objektet. Kan du se något mörkt vatten annars bakom farkosten? Vad är oddsen att det finns en liten skugga exakt över vad det nu är? Finns det något i närheten som kan kasta en skugga? Om det är en våg som mörkar vattnet så borde det synas flera sådana tycker jag.
Det jag åsyftar är en pixelfärg som återfinns överallt i vattnet på bilden, så antagligen förstår jag inte vad du menar. Kan du highlighta i Paint vad du menar för något? =/
Citera
2014-10-20, 02:32
Medlem
GlennBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtforskandeIndivid
Kan bekräfta att jag också hör en helikopter när jag står på balkongen och lyssnar. Har gjort det ett ganska bra tag. I skrivande stund hörs mer "skumma" ljud från luften. Jag kanske är paranoid haha men det är vad jag upplever. Bor vid Sthlm Universitet.

Lappkärsberget? Ser en helikopter ljust nu ovanför oss på väldigt hög höjd. Sen var det något annat som flög förbi nyss på lägre höjd, hann du se det? Lät inte som en helikopter iaf...
Citera
2014-10-20, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetruz
Ingen aning om det är möjligt eller inte, men då är ju det en process i sig - vilket tar tid. Och att be utomstående länder för hjälp med vårt eget försvar mot en enda liten padda vore ju lite smått patetiskt, det skulle inte se bra ut internationellt. Kanske undviker man det alltså helt även om det är helt möjligt att göra. Vet ej.
Sker det så görs det hemligt. Knappast något man går ut med på en presskonferens.
Senast redigerad av Kaymano 2014-10-20 kl. 02:35.
Citera
2014-10-20, 02:35
Medlem
svallerbyttans avatar
Kan det vara så att Finland har lånat ut hydrofoner till Sverige och det är därför helikoptrar nu kraftsamlas till Stockholm. Finlands försvarsminister gick ju tidigare idag ut med att de ställde sig positivt till att bistå Sverige i ubåtsjakt om en förfrågan kom.

Dock är väl det mest troliga att de ska användas till att söka av terräng efter grodmän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in