2014-10-20, 02:08
Medlem
starksmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokRobban1
http://en.wikipedia.org/wiki/Ship_prefix

Och?
Läste du min länk?
Har varit i maskin på henne och ngr av hennes systrar, tro mig det är ingen reaktor..
Det finns ingen som bygger ett tankfartyg med reaktor....
OM ngn skulle göra det skulle det aldrig få komma in i ngn hamn, olycksrisken är alldeles för stor vid ev olycka.... Skulle aldrig bli lönsam.
Finns mkt få civilas som har reaktor
Sevmorput, Russia (1988–present)
Isbrytare:
Rossiya (1985–present)
Sovetskiy Soyuz (1990–present)
Yamal (1986–present)
50 Let Pobedy, formerly the Ural (2007–present)
Taymyr (1989–present)
Vaygach (1990–present)

NS står för NovoShip, inget annat.....
Citera
2014-10-20, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Låt mig spekulera. Försvarsmakten har fått in adekvat u-båtsjaktsutrustning från någon samarbetspartner som går att montera på den helikoptern. Skulle även kunna handla om att den modellen har värmekamera eller något annat verktyg som underlättar sökandet efter grodmän. Vad ska man annars med en helikopter till?

Det var ju därför jag undrade, för att jag själv inte vet exakt varför annars hade jag inte frågat
Citera
2014-10-20, 02:10
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetruz
Nja, identifieringen är nog rakt omöjlig i båda fallen. Jag läste bilden på samma sätt som du, att den rörde sig till vänster. Men nu när du säger det så funkar nog din nya version också, tack för den.
Vet vi precis var denna bild togs ifrån? Då skulle vi ju kunna teoretisera lite vilt om åt vilket håll den svänger (om den svänger som du sa), eller annars färdas rakt (vilken riktning är i bilden vänster?).
Ursäkta för sludderspråk, det är sent. =D
Ännu mer intressant vore ju om man visste vid vilken av observationerna bilden togs. Av de tre observationstillfällena att döma rör/rörde sig ubåten åt sydväst. Finns det en karta över området på bilden någonstans?
Citera
2014-10-20, 02:11
Medlem
cliffs för senaste timmarna? alldeles för många sidor att läsa och tidningarna verkar ju inte kommit med något nytt
Citera
2014-10-20, 02:12
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.forsvarsmakten.se%2Fs iteassets%2F6-aktuellt%2Fbild1.jpg

Använd den där bilden. Zooma med musen tills du får upp dom där pixel ringarna (?). Det finns ett läge där man klart och tydligt kan se antingen en mast eller något. Fortsätt nöta så kommer du att se vad jag menar. Det är den jag går efter nu när jag letar efter vad det kan vara för farkost.
De där masterna köper jag inte alls, om du menar det jag tror du menar. Typ enpixligt breda spretande linjer från tornet? Om så är fallet skulle det lika gärna kunna vara mörkare fläckar vatten som syns bakom tornet, tiotals meter längre bort. Men kanske menar du något annat?

Repost av zoomad version kontra högkontrast.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Ännu mer intressant vore ju om man visste vid vilken av observationerna bilden togs. Av de tre observationstillfällena att döma rör/rörde sig ubåten åt sydväst. Finns det en karta över området på bilden någonstans?
Trodde den där gjordes igår (söndag) förmiddags? Strax efter klockan 10, om jag minns rätt?
Senast redigerad av zetruz 2014-10-20 kl. 02:14.
Citera
2014-10-20, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Det är långt ifrån bekräftat att fartyget har något att göra med det som sker i skärgården. Visst konstigt beteende men troligen tillfälligheter.

Jag tror inte på tillfälligheter.
Citera
2014-10-20, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sveensken
Det var ju därför jag undrade, för att jag själv inte vet exakt varför annars hade jag inte frågat
De som vet har garanterat tystnadsplikt. Som lekman gissar jag att helikoptern är utrustad med värmekamera alternativt sonar/hydrofon. Värmekamera används för att hitta värmekällor på land (typ grodmän). Sonar/Hydrofon scannar av havsbotten (för mer info läs wikipedia).
Citera
2014-10-20, 02:15
Medlem
Nymfans avatar
Inte läst igenom alla 200+ sidor men jag drar en vild gissning och säger att Ryssen är här och rekar

Såg även att Concord är ute på uppdrag i ett inlägg lite högre upp, vad de bevisar vet jag inte riktigt, bränslekällan till ubåtarna eller?

Som jag förstått det har man sett 3st "Främmande vattenfarkoster" hah, undrar fan hur många det är som glider här omkring egentligen.

Och frågan är vad som skulle vara så intressant med att åka runt i dessa vatten?
Citera
2014-10-20, 02:16
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
De som vet har garanterat tystnadsplikt. Som lekman gissar jag att helikoptern är utrustad med värmekamera alternativt sonar/hydrofon. Värmekamera används för att hitta värmekällor på land (typ grodmän). Sonar/Hydrofon scannar av havsbotten (för mer info läs wikipedia).
Som det redan tjatats om har vi tyvärr inga helikopterburna hydrofoner längre, och kommer inte ha förrän 2018. Värmekamera låter dock rimligt, annars är det kanske bara transport det gäller.
Citera
2014-10-20, 02:16
Medlem
GlennBecks avatar
Två helikoptrar flög precis förbi här utanför Stockholms universitet, en på betydligt lägre höjd än den andra.
Citera
2014-10-20, 02:17
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Alla tankbåtar har vetting regelbundet, då går man igenom HELA båten, skulle upptäckas då.
Båten ligger i torrdocka med jämna mellanrum.....

allt går att køpa før pengar, fejkade underskrifter och eget mannskap vid besiktningar osv.

Kom att tænka på en dokumentør jag såg på før många år sedan, orkar inte leta efter den men USA hade hittat en Rysk ubåt i stilla havet el. dylikt och ville bærga den.
Minns inte specifikationerna riktigt men CIA byggde en forskningsbåt och la ut en dimmridå om att de skulle søka efter mineraler på havsbotten.

Det geniala med denna båten var att den var ihålig, de kørde ut till platsen och bærgade ubåtren rætt in i skrovet utan att Ryssarna hade en aning om vad som hade hænt.

Måste sova men någon får gærna hitta videon, vill minnas att detta var i børjan av 70-talet någon gång så hurvida det ær møjligt att husera stora ubåtar i skrovet på en jættetanker måste næstan vara besvarad
Citera
2014-10-20, 02:17
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennBeck
Två helikoptrar flög precis förbi här utanför Stockholms universitet, en på betydligt lägre höjd än den andra.
Igen? Eller var det de här som flög för en 30-60 minuter sedan? Redan rapporterats om dem i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in