2014-10-20, 00:17
Medlem
KerhoffizHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och hur många värmekameror är försvarets markförband utrustade med? Jag är helt övertygad om att sökandet efter den oidentifierade personen sker på ett mycket enkelt sätt, ungefär så som polisen gör när man söker någon.

ca 0st skulle jag tro, utgår ifrån att försvarets samt civila helikoptrar är utr med värmekamera, och jag kan tycka att det är ganska viktigt att man hittar personen ganska snabbt,så därför bör man ju sätta in det bästa som finns tillgängligt direkt ist för några förvirrade hemvärnare.
Citera
Medlem
stokkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Fortfarande kvar utanför Sverige, japp!

Återupprepar min frågeställning, på Seapilot har den så vitt jag vet synts hela tiden. Har den legat stilla hela tiden eller rört sig något under eftermiddagen/kvällen?
Citera
Medlem
Concord alltså inte rört sig mkt alls. Går i 0.8 knop, vilket är väl som att stå stilla? Någon som kan avgöra hur långt det är till svenskt vatten?
Citera
2014-10-20, 00:18
Medlem
Om nu NS Concord har något med den misstänkta ubåten att göra varför skulle den i sådana fall ha sin transponder påslagen så att vem som helst kan se den?
Citera
2014-10-20, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LampknappeN
Angående den så kallade sprängningen: Jag avfärdar ingenting men under hösten och sensommaren är det väldigt vanligt med så kallade kornblixtar som helt enkelt är åska på väldigt långt avstånd. Enligt SMHI kan dessa blixtar synas på upp till 30 mils avstånd när det är riktigt mörkt och klart. Har själv landställe nära Nynäshamn och i september månad satt jag på bryggan med en bärs och kollade på blixtar utanför Estlands kust. Anledningen till att skenet blir rött eller gult är för att det är moln m.m. emellan din position och själva blixten. Därför ser det även ut som att den lyser upp molnen. Sen är det väl så att det kan vara lysraketer då det är ett enkelt sätt att kommunicera på på sjön. För det tredje så har det åskat rätt kraftigt ute i skärgården, runt 20 registrerade blixtar på 2/3 timmar.

Edit: utgår från att jag inte hörde något ljud på videon med den så kallad sprängningen men det kanske det var
Om du menar: https://www.youtube.com/watch?v=d8PY-oOvctE&list=UUX2mXy0gg6s78PvKDj4UcEw så höj ljudet och så hör du smällen exakt samtidigt som ljuset kommer upp. Som jag sagt tidigare var detta ljus knappt 30% av vad dom tidigare smällarna/ljuset var.
Citat:
Ursprungligen postat av crachie
inga mera ljus eller smällar? ljud från flygfarkoster eller liknande?
Ingenting har hänt nu på 30-45 minuter, allt pågick i ungefär 15-20 minuter med explosioner ungefär varannan minut.
Citera
2014-10-20, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av charter
Mycket möjligt, om det nu var skarp avfyrning av grövre kaliber som pågick i skärgården.
12,7mm är det väl i sprutorna på stridsbåten... De låter lite annorlunda än den äldre ksp:n. Men det skulle isåfall bara vara varningsskott då de vill ha tag i fi
Citera
2014-10-20, 00:20
Medlem
bernad_laws avatar
Oddball sa nolltolerans, och jag är INTE snällare. Tråd låst tills jag sparkat ut ett antal idioter härifrån. /Mod
Citera
2014-10-20, 00:20
Moderator
Unitys avatar
Min amatör-analys av Försvarsmaktens bild är att det är något som liknar ett torn som sticker upp ut vattnet och färdas åt vänster. Att bogvågen bryter långt framför tornet visar att det är en undervattensfarkost som ligger väldigt nära ytläge, alternativt just intagit ytläge. Det vita man ser är alltså vattnet som bryter över skrovet.

Skalan ger att tornet är lågt och farkosten kort. Vi kan också utgå från att de övriga observationerna som att farkosten färdades på ytan ett kort tag för att sedan dyka styrker vad denna bild tycks visa. Alltså bör det vara en miniubåt.

Frågan är varför farkosten färdas på ytan. Kanske har ubåten tekniska problem som gör det svårt att reglera djupet. Man skulle också kunna tänka sig olika fel på batterier eller annan utrustning som gör att de måste gå med dieseldrift och därför måste upp och ventilera ubåten regelbundet. Ventilering borde kunna göras med snorkling, men det är möjligt att miniubåtar inte är kapabla till det.

Frågan då är varför de förflyttar sig dagtid då de har största risken att bli observerade. Har de väldigt bråttom av någon anledning? Eller är det inte den skadade miniubåten vi ser utan fullt fungerande miniubåt #2 som är ute och lägger ut falskspår för att hjälpa miniubåt #1 smita?
Citera
2014-10-20, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekrona
Om nu NS Concord har något med den misstänkta ubåten att göra varför skulle den i sådana fall ha sin transponder påslagen så att vem som helst kan se den?

Det spelar väl ingen roll om kreti och pleti kan se den.
FM kan se den oavsett om den kör med transpondern på eller inte.
Citera
2014-10-20, 00:38
Medlem
Det stämmer att NS Concordia nu åter syns på MarineTraffic. Vad som gör det smärtsamt uppenbart att något skumt är i görningen är att på MarineTraffic uppges följande:

Destination: Danish Straits

Detta är anmärkningsvärt då man de senaste timmarna styrt skutan söderut och sedan hux flux vänt tillbaka norrut. De är inte på väg mot några danska kanaler den saken är säker. Deras färdmönster är mycket märkligt.
Senast redigerad av O19 2014-10-20 kl. 00:40.
Citera
2014-10-20, 00:38
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybo
Nu är en telemast utslagen i skärgården. Tele2 uppger ingen felorsak

Skulle ju vara trevligt att få en källa till detta. Annars är det trams.

Citat:
Ursprungligen postat av O19
text

Noterbart är att under söndagen så ändrades destinationen till något annat (kan ej minnas vad) men nu är den åter igen satt till Danish Straits.
Senast redigerad av KnaeckeHaexan 2014-10-20 kl. 00:41.
Citera
2014-10-20, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
12,7mm är det väl i sprutorna på stridsbåten... De låter lite annorlunda än den äldre ksp:n. Men det skulle isåfall bara vara varningsskott då de vill ha tag i fi

http://www.youtube.com/watch?v=ayYpwsWE3pU

Kan mycket väl vara så. Om man bortser från lysraketer och spårammo, så får du en viss "upplysning" av bara vapnet i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in