2014-10-19, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderKush

Vad är det Putin vill åt i detta västindoktrinerade och naturresursfattiga land?

Jämfört med ryssland är vi naturresursfattiga. Men när majoriteten av våran expoert är naturresurser så vet jag inte om vi är så fattiga på det
Citera
2014-10-19, 22:22
Medlem
http://lotoflaughters.com/nope-just-russia/

Är det inte någonting i denna storlek som ni talar om?
Citera
2014-10-19, 22:23
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gogle
Gjorde också en test av att förbättra bilden.
http://imgur.com/4y67cnM
Om det vita skulle vara vara upprivet vatten kan jag inte begripa vad som skulle åstadkomma det. Ingen tillräckligt stor farkost finns med på bilden.
Citera
2014-10-19, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderKush
Får jag fråga vad ryssen har så stort intresse för Svearike för? Kartor och andra materiell från forna sovjet har ju kommit ut nu ett par år senare, men jag kan aldrig förstå varför.

Borde inte Finland, Polen och Danmark vara lika attraktiva objekt att spionera på?
Utan dessa är ju ett ockuperat Svearike ingenting annat än en plätt mark med mycket skog och en liten mängd västvärlds människor omringat av länder med stort förakt för Ryssland.

Vad är det Putin vill åt i detta västindoktrinerade och naturresursfattiga land?

Det är inte ovanligt att ryska ubåtar rekar i svenskt vatten, även NATO gör det. Ryska ubåtar rekar i finland, Polen och Danmark också, vilket även svenska ubåtar gör. Detta är inget ovanligt och händer regelbundet - det har gjort det i minst 20-30 år. Frågan är varför militären går ut med detta nu... eftersom det är inget ovanlig händelse.

Att hitta ubåtar är oerhört svårt, USA hyrde in en svensk ubåt med svensk besättning för att öva sig att leta. De kunde inte hitta den på 2 år - när de då även visste ungefär var den skulle vara.
Citera
2014-10-19, 22:24
Medlem
Inte följt tråden kontinuerligt, har bilden på vadarsnubben avhandlats?
Citera
2014-10-19, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuriSahin
Inget nytt om honom har kommit in iaf.
Citera
2014-10-19, 22:25
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuriSahin
Japp. Inte mycket matnyttigt där, dock verkar inte så många köpa att det skulle vara en besättningsmedlem.
Citera
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borta_med_vinde
Men fortfarande,,; vem gör det i oktober?
Dessutom lär kameramannen/kvinnan sett ifall det var en vattenskoter, och inte rapporterat till försvarsmakten om att det är en ubåt.
Citera
Medlem
-rascal-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Frågan kanske ställts förut, men hur djupt är det på de djupaste ställena i skärgården?
Kanholmsfjärden är över 100 m djup på sina ställen. Dock är det massa dumpad ammunition där varför jag skulle tro att de områdena undviks av eventuella ubåtar.
Jungfrufjärden har djup nedåt 75 m så det finns en del ställen att ligga och trycka på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Om det vita skulle vara vara upprivet vatten kan jag inte begripa vad som skulle åstadkomma det. Ingen tillräckligt stor farkost finns med på bilden.
Men snälla. Är du dum på riktigt?

Om något färdas straxt under vattenytan samt ovan tillräckligt snabbt så trycker man bort vattnet, och vitt skummat vatten uppstår. Precis på samma sätt som bakom en båt.
Citera
2014-10-19, 22:26
Medlem
källa:

http://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Gotland_(Gtd)
Citera
2014-10-19, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mikesson
Jag bara undrar.

Det är alltså tre privatpersoner som fotat ubåt(ar). Hur kan inte FM lyckas hitta detta som pågår under vattnet? Det finns ju bekräftade uppgifter som tyder på. HÖGST TROLIG undervattensaktivitet. Bildbevis finns. Hur kan dom missa att hitta dom, med dessa otroligt avancerade båtar? Det är ju bara att leta runt områden där bilderna är tagna

tyvärr har man missat redan från start den absolut viktigaste pjäsen i pådraget, nämligen att täta till området ordentligt från första början, redan efter antal timmar då jakten börjat borde man kallat in 2 visbykorvetter extra från karlskrona och ytterliggare 10 ytfartyg. Blockera hela skärgården på millimetern och därefter söka av utifrån och inskärs - samtidigt man borde beordrat amfbat att säkra och bepostatsamtliga öar med nattspan inom sökområdet tills hela operationen är slut. Hade man lagt 110% krut från början hade det varit svensk militär som garanterat observerat det - som civila vittnen uppger. Som det ser ut nu så kan miniubåten ta sig ut redan ikväll eller inatt - om det är en ubåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in