2014-10-19, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuPrA
http://www.forsvarsmakten.se/siteassets/6-aktuellt/141019-pressuppdatering-ver2.pdf

Jungfrufjärden verkar vara stället man såg ubåten senast
Har marinen några båtar som letar i det området eller är dom kvar på samma ställe som i fredags?
Gissa en gång....

Kom igen nu folk.
Höj nivån på diskussionen
Citera
2014-10-19, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
När du säger att "man" sett det, syftar du då på svenska soldater eller någon privatperson i skärgården?
Pratar väl säkerligen om bilden som försvaret släppte tidigare ikväll.

Är ubåtsjakten i skärgården en bluff och svenska försvaret vet att en ubåt faktiskt håller på att gå åt helvete utanför våra gränser. Säger inte att dom har med det att göra men för att ha folk i närheten menar jag.
Citera
2014-10-19, 22:14
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saaatan
Jag tror inte att detta är aktivitet från en NATO-nation. Detta kommer från lång erfarenhet av undervattensuppdrag i Östersjön. Naturligtvis finns det NATO-länder med Östersjökust. Men troligen är de drivande krafterna i NATO mer intresserade av krigföring i de större haven.

Vad gäller NATO och ubåtsjakt. Ex USA skulle inte klara av att jaga ubåt i en miljö som Östersjön. Förhållandena är rent ut sagt för jävliga. Temperaturskillnader, differenser i salthalt och en botten som på ett väldigt litet område maxar dryga 400 meter, är inte bra alls. All deras kunskap om hur man gömmer sig i vattenlager, hydrofon och sonar osv räcker inte. Upptäckt blir nästan omöjlig. Har för mig att en amerikansk officer uttryckte sig ungefär så här "På grunt vatten är det inte någon idé att jaga efter ubåtar, man får vänta tills de röjer sig." Med grunda vatten menade han djup på 500 meter eller "grundare".

EDIT: Vet man hur man skall leta, vet man även hur man skall gömma sig.

500 meter?? Det är nära maxdjup för de flesta moderna ubåtar. Seawolf-klassen har tex. Test-djup på 490 m. I princip alla militära ubåtar imploderar vid 500-800 meter. (Nu pratar jag inte om små undersökningsubåtar, utan traditionella ubåtar)
Citera
2014-10-19, 22:14
Medlem
Karditsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Hur gick det med besättingen?

okänt.

dock så ändra han sig och sa att den "håller på att sjunka"

istället för att den redan gjort det
Citera
2014-10-19, 22:15
Medlem
Mikessons avatar
Jag bara undrar.

Det är alltså tre privatpersoner som fotat ubåt(ar). Hur kan inte FM lyckas hitta detta som pågår under vattnet? Det finns ju bekräftade uppgifter som tyder på. HÖGST TROLIG undervattensaktivitet. Bildbevis finns. Hur kan dom missa att hitta dom, med dessa otroligt avancerade båtar? Det är ju bara att leta runt områden där bilderna är tagna
Citera
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifV
Jepp, den där "bilden" såg jag mängder av utanför Hornsbergs strand i somras. Dvs "tuffa" svarta/svartklädda snubbar som gjorde piruetter med vattenscoter. Inte sällan snurrade de några varv, fick en lite dykning eller nåt och blev sittandes i skummet -illamående eller chockade, vad vet jag?
Lägg ner vattenscooter-iden nu. Hade ni följt PKn så säger man att efetr bilden togs så uppger vittnet att farkosten dök ner under ytan.

Så förbannat korkat att tro att folk inte känner igen en snabb liten vattenskoter
Citera
Medlem
Enligt journalisten på TV4 som talat med gamla ubåtsjägare är området kring Kanholmsfjärden aktuellt för ryssen pga installationer som är vitala för flygets stridsledning. Är detta master (eller liknande) som någon här känner till eller är det topphemligt? Inte kan de väl, med sitt sårbara geografiska läge, vara helt avgörande för flyget?
Citera
2014-10-19, 22:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rex Roth
http://oplatsen.files.wordpress.com/2012/02/20120210-230026.jpg

Nej den är svensk (http://www.jfdefence.com/sealpod/) och utvecklad tillsammans med försvaret så de har nog koll på den
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
När du säger att "man" sett det, syftar du då på svenska soldater eller någon privatperson i skärgården?
Ja är som sagt inte insatt. kan inte namn och ansikten men en man med någon slags militär-klädsel sa det (något liknade) i intervjun man fick se på tv. De kanske var ifrån presskonferensen?
jag vet inte
Citera
Medlem
Mr.Maazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Ungefär 60 kilometer eller 6 mil då?
Skulle snarare säga drygt 60.000 meter, give or take.
Citera
Medlem
Vissa verkar inte ha förstått att ubåten faktiskt finns och att den sjunker. Eller försöker ni förneka det hela?
Citera
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knake
http://www.fildirekt.se/dl/1413761120.wav

Men helvete va det morsas på den där radiofrekvensen, både långa och korta "morse-meddelanden"! Jag märker att även den där ljudet som kommer varje sekund låter olika, både lågt och högt men även olika varianter av "pipet"/"brölet" eller vad man ska kalla det.

Måste ha varit minst tjugo-trettiotal olika morse-meddelanden sedan sedan 21:00!

Borde inte Försvarsmakten kunna pejla in de som befinner sig i skärgården och använder sig av kanalen för att skicka morse-meddelande till sitt "moderskepp" eller hemmabas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in