2014-10-19, 15:45
Medlem
Angående bilden, är det inte lite märkligt att kvaliten är såpass dålig? ser även ut som att fotografen står i vattenbrynet själv?
Citera
2014-10-19, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Tror inte heller det, en disciplinerad soldat skulle nog ligga blickstilla i t.ex. ett buskage tills mörkret faller. Men sen är jag ingen expert...

Citat:
Ursprungligen postat av Roadworker
Det är antagligen medias egna gubbe som står där för att skapa drama.
Ja, ingen elitsoldat skulle bete sig så där. Inte ens efter en 70:is Vodka. Någon som vet ifall polisen hjälper till i sökandet? Deras helikoptrar har ju värmekamera. Borde inte vara så svårt att hitta människor på land när det är kallt ute.
Citera
2014-10-19, 15:46
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schoonhosen
Detta har jag med upptäkt.
Hela i mitt liv har jag varit lurad men så slog det över. "Varför gör de så här?"
Blev nästan kristen igen. Allt blev glasklart. Alla försöker lura och hetsa för att tjäna på det.
Folket betyder ingenting, vi är endast marionettdockor.

Knappast att Ryssland attackerar Sverige! De attackerade inte ens Krim. Det var ukraina som gjorde det där. Va trött man blir.

Tror inte jag heller.

Citat:
Ursprungligen postat av terrant
Börjar tänka på när Kursk sjönk och att det funnits amerikanska ubåtar i närheten av den ryska flottövningen.

Det är väl inte otroligt att ryssarna skickat ut ubåtar nu när Sverige och NL haft övning i Östersjön för att titta lite.

Har vi någon ubåts-expert som vet vilka ev problem/olyckor en utbåt kan stöta på under ett spaningsuppdrag?

Flera länder, även Ryssland har haft flottövningar i Östersjön och ubåtar har deltagit.
Det var då som detta hände:

http://www.exponerat.net/ryska-krigsfartyg-hotade-forskare/

Det har senare framkommit och rapporterats i bl.a. finsk media att de ryska militärerna varnade för att de under övningen hade begränsade möjligheter att ändra kurs. Flaggningen på skeppet sade det. Fast i svensk pk-media så rapporterar man hellre att "ryssarna hotar".

Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Det är inte omöjligt att det finns en ubåt där men den har inte kommit dit av nåt jävla misstag i så fall. Det är allt jag säger.

Den är inte rysk heller. Det är iaf min tro.
Citera
2014-10-19, 15:46
Medlem
Korkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det måste vara fel. Flottan kan ju inte ha 200 stridsbåtar, men ingen sjunkbomb som är yngre än 80 år. Så totalt obalanserad och felinvesterad kan väl inte ens försvarets budget vara, ens om den leds av fiendens saboterande infiltratörer. Och vad spelar det för roll hur många småjollar flottan har, de kan inte göra nånting alls för att bekämpa en ubåt med en 12 mm kulspruta.

Eller har Flottan numera samma doktrin som Iran? Massor av små självmordsmotorbåtar.

Att försvaret skulle ha hagelbössor gör också att jag tvekar på din länks trovärdighet där.
200 stridsbåtar kan mycket väl stämma, tänk på att vi hade fler än en Amfibiebataljon när de köptes in. Vad snackar du om, Strb 90 används till transport främst inte ubåtsjakt, men är en lämplig plattform att spana från i skärgården. Och som avslutningen försvaret har visst hagelgevär...
Citera
2014-10-19, 15:47
Medlem
Den bild som publiceras i expressen på mannen som kan se ut som en dykare. Är det någon som vet vilket sociala medium den var publicerad i?
Citera
2014-10-19, 15:47
Medlem
Oddballs avatar
Moderatorsmeddelande nr 4:

ALLT som ses som OT/trams och raderas belönas med en varning. Så kom inte och gnäll sedan när ni pruttar ur er skit om Putins sommarstugor/negrer/träskor/araber/Miljöpartiet/atombombsdetonationer/kristna profetior etc.

Jävla grisnyllen, skäms på er som förstör en så pass viktig tråd som faktiskt är den mest lästa på hela forumet för närvarande med ~4000 läsare.

Oddball
Moderator
Citera
2014-10-19, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcheaton
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvarsmakten-i-krock-med-okant-foremal/

Kan det vara så att FM krockat med "ubåten"?

OM ubåten intagit ytläge på kort avstånd, ex för om en av marinens båtar, kan de mkt väl rammat den med flit. När jag tjänstgjorde på ubåtsjakt fanns det flera befäl som hade gett full maskin om de sett en fientlig miniubåt inta ytläge. Det kan vara sekunder det handlar om, och båten som ramamr kanske inte har den utrustning som krävs för att bekämpa på annat sätt. De gånger jag var med skarpt i ubåtsjakt nämndes aldrig i media och naturligtvis hittades aldrig något. Så marinen kan mkt väl ha letat i skarpt läge tidigare än man meddelat via media. När man sedan får indikation på att det behövs mobislisering av fler/större vapen går man ut med informationen.

OffT: TACK till Oddball som håller tråden läslig! Uppskattas stort.
Citera
2014-10-19, 15:58
Medlem
tlcswes avatar
Rysk specialbåt lämnat kaj mot sverige;
http://www.svt.se/nyheter/sverige/ryskt-specialfartyg-har-satt-kurs-mot-sverige
Citera
2014-10-19, 15:59
Medlem
Hyfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saaatan
OM ubåten intagit ytläge på kort avstånd, ex för om en av marinens båtar, kan de mkt väl rammat den med flit. När jag tjänstgjorde på ubåtsjakt fanns det flera befäl som hade gett full maskin om de sett en fientlig miniubåt inta ytläge. Det kan vara sekunder det handlar om, och båten som ramamr kanske inte har den utrustning som krävs för att bekämpa på annat sätt. De gånger jag var med skarpt i ubåtsjakt nämndes aldrig i media och naturligtvis hittades aldrig något. Så marinen kan mkt väl ha letat i skarpt läge tidigare än man meddelat via media. När man sedan får indikation på att det behövs mobislisering av fler/större vapen går man ut med informationen.

OffT: TACK till Oddball som håller tråden läslig! Uppskattas stort.
Försvaret säger nu att det var en lysboj man kolliderade med. Vi kan nog avfärda det spåret.
Citera
2014-10-19, 16:00
Medlem
omahafittans avatar
Kan någon fixa länk till kartan där man ser ryssbåten + de holländska? Uppskattas stort!

Tack Oddball för att du gör tråden läsbar, och att du kan tänka klart i en sån här tillspetzad situation
Senast redigerad av omahafittan 2014-10-19 kl. 16:03.
Citera
2014-10-19, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Vilka fiskare klär sig helsvart med svart ryggsäck just denna tiden i det området? Bor det ens någon på den ön? Isådanafall, varför står man och landfiskar på en obebodd ö? Hur kom man dit?

Man vadar(går i vattnet) till den kobben som ligger i anslutning till Sandhamn. Populärt fiskeområde denna årstid.
Varför ska man fundera på hur man klär sig när man fiskar?
Citera
2014-10-19, 16:01
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Rysk specialbåt lämnat kaj mot sverige;
http://www.svt.se/nyheter/sverige/ryskt-specialfartyg-har-satt-kurs-mot-sverige
Jo det har tagits upp tidigare. Båten i fråga har destination Las-Palmas, och befinner sig f.n på kurs 253°.

Vi får se om det viker söder om snart eller fortsätter på samma kurs mor Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in