2014-10-19, 11:23
Medlem
Kommer kommunistaktivister att dyka upp och störa Försvarsmakten där i skärgården.. jag menar, nationalism, försvar och kontroll av människor som uppehåller sig här i landet illegalt är ju fruktansvärt fel enligt dom?
Citera
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Vid detta laget bör ju rysk media anklaga Sverige för förtal gällande ryska ubåt - en protest av något slag bör ju rimligen ha kommit från Kreml,eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Har Sverige tillstånd att tillfångataga ryssarna?

Om rysk militär gör intrång på svenskt territorium har Försvarsmakten inte bara tillstånd utan skyldighet (FN) att freda våra gränser såsom man anser lämpligt. Detta beror bland annat på att andra länders gränser hotas om inte alla länder fredar sin egen. Om det sedan sker genom att man leder fienden ut (som ofta sker med flygplan), tillfångatagande eller dödligt våld är upp till FM att avgöra. I det här fallet finns inte en chans att man släpper ut en eventuell militärubåt som befinner sig så djupt in på svenska vatten utan att åtminstone förhöra besättningen.
Citera
2014-10-19, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Tack det fattar jag också. Den som obegripligt nog inte fattade det var väl reportern på DN.

Nån som ser fartyget på marinetraffic nu?
My bad.

Nej. Fartyget syns inte där, men ska gå att se via appen Seapilot.
Citera
2014-10-19, 11:24
Medlem
kexapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Har Sverige tillstånd att tillfångataga ryssarna?

Ja absolut. Utländsk militär som kränker Sverige får och skall bekämpas. Tas fångar skall de förhöras m.m men tveksamt om man skulle få ur dem något. I vilket fall skulle det bli ett delikat politiskt arbete att reda ut situationen om man nu kommer så långt.
Citera
2014-10-19, 11:25
Medlem
Stigmata01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
561 omrp spetsnaz från en bas utanför Kaliningrad

https://vk.com/album-13731245_99755319

De kör ngn rysk facebook med bilder de med.

Haha,
Varför ser allt som har med ryssar och Ryssland att göra så förbannat skabbigt ut?
Citera
2014-10-19, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vikingblot
.
Har man så bra koll på vart den är så kanske man väntar ut den rakt ovanifrån
Citera
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Vid detta laget bör ju rysk media anklaga Sverige för förtal gällande ryska ubåt - en protest av något slag bör ju rimligen ha kommit från Kreml,eller?
Även om vi leker med tanken på att det inte alls skulle vara en rysk ubåt, så skulle nog Putin ändå inte protestera. Det är ju inte precis som att han finner det besvärligt, att svensk militär jagar en rysk ubåt inför öppen media-ridå. Tvärtom.
Citera
Medlem
Men alltså de måste ju vara jättelätt för ryssarna att ta sig ut från ubåten å fly.. hur ska militären kunna se skillnaden på svenska fritidsbåtar å ryska båtar? borde de inte vara bättre att avspärra skärgården från civila människor.?
Citera
2014-10-19, 11:29
Medlem
SithXMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
jag förstå.. USA har ingen koll på Östersjön, det är vi som står för den mha FM FRA

Och det finns inte andra sätt än signal spaning för att hålla koll på fartyg ? var/när/för de byggs och eventuellt ska användas till ? :S De kan mkt väl flyttas från andra hav, m.m m.m Tror du att det exp bara är Ryssland som har spioner i andra land/hamnar/dockor m.m ?
Senast redigerad av SithXM 2014-10-19 kl. 11:33.
Citera
2014-10-19, 11:30
Medlem
LeChamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
Många "gnäller" om vårt lands försvarsförmåga, jag håller med att det är underdimensionerat ganska kraftigt pga. år av nedskärningar.

MEN:

Hur många andra länder i vår storlek/befolkning har egenutvecklade:

Stridsplan (jas)
Korvetter
Ubåtar
Stridsvagnar (nja, vi har väl kanske ingen operativ egentillverkad kvar?)
Vanliga stridsbåtar inkl. olika typer av jagare mm.
Egenutvecklade vapen typ AK, olika rpgs (eller vad det heter)

Vi verkar ju ha hög teknologisk nivå på våra prylar, men inte nog med manskap/mängd utrustning idag.

Jag är verkligen noob på ovanstående påståenden, men förutsättningarna har vi väl?

Om vi skulle ha ett försvar innehållande:

200-300 jas
20 ubåtar i olika klasser
2000 tanks
20 "visbys"
40 "andra" större stridsfartyg
1500 olika typer av mindre stridsbåtar
600.000 extremt bra utbildade soldater

Då skulle nog flera bli avskräckta trots modesta antal stridskrafter, men den nästan högsta "techen" i världen!

Är min obildade analys helt galen?

600.000 soldater = 7% av sveriges befolkning
Ska dessa tas ur produktionen?
Hur ska man bekosta deras kollektiva årslön på 180 miljarder?

40 större krigsfartyg? Förstår du kostnaden?
Citera
2014-10-19, 11:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Eh?! På Svenskt territorium gäller Svenska lagar och därmed är det enbart Svenska myndigheter som har något att säga till om.

Jag vet flera tillfällen när främmande makts myndigheter helt sonika kört över och skitit i Svenska lagar, alltmedan Svensk regering ynkligt stått med böjd nacke och vilset stirrat ner i backen när deras "herre" sagt åt dom att göra så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in