Citat:
Ursprungligen postat av
simson12
Nya sortens krig. Försvarsmakten är hemlighetsfulla, Ryssland ännu hemlighetsfullare. Under tiden pågår kanske ett sorts krig, utan ryska eller svenska folkets vetskap. Ett hemligt krig.
En sorts lek möjligen där Ryssland säkert är lika intresserad som någon annan.
Sverige måste vara den bästa övningsplattformen för tillfället, ett svagt och inkompatibelt drivet land vilket för tankarna bakåt till WW2 då i princip alla var här vilket dokumentärer har tagit upp där tyskar finnar norrmän ryssar amerikaner och engelsmän minns.
Säpo:s dåvarande chef har också kommenterat på sedvanligt svenskt vis med ett slugt leende, att vi visste om detta, vi hade topp koll!
Efter att ha läst en del om den perioden och vad som pågick så köper jag inte detta lika lite som jag idag köper att vi har koll. De två ryska bombplanen som övade mot Sverige upptäcktes av NATO som sin tur larmade oss men något ansvarig här har uttalat återigen att man hade full koll hela tiden...och då kan man ju undra varför det var NATO flyg baserat i Baltikum som mötte upp och inte våra gubbar.
Frågan är för mig vem det är ryssen flexar sina muskler för? För oss? Eller finns det andra som nyttjar vårat luftrum och vatten av den anledningen att det går och det väldigt lätt.