2014-10-19, 00:25
Medlem
Maken till jönsar i denna tråd som inte begriper ett smack om vad de talar om. Och då frågar man inte, nejdå, utan man basunerar ut sin obildning i öppen dager, i tron att det är "sunt förnuft".

Citat:
Ursprungligen postat av KerhoffizH
okej, du tror att sverige kommer att skjuta första skottet mot en rysk ubåt?
du bör ju tänka efter lite och använda sunt förnuft
Det kanske är du som borde inse dina begränsningar? Det är fullt möjligt att man försöker bekämpa farkosten och det är likafullt möjligt att man avstår. Det beror helt enkelt på. Och nej, det blir inte krig för det som vissa som är födda igår tycks tro. I normalfallet kommer men typiskt sätta in någon typ av vapen i syfte att försöka tvinga upp farkosten till ytan. Men det hela kan ju teoretiskt också utveckla sig till en räddningsinsats.

Någon större betydelse för normalbilden eller för det allmänna säkerhetsläget har det inte. Det finns liksom en anledning till varför vapenmakt finns i repertoaren för ubåtsjakt på ett lite annorlunda sätt än när det gäller att avvisa kränkningar från flyg.
Citera
Medlem
buttnutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastalavistamannen
Skrämmande att se alla NATO-vurmare i tråden som vill börja slicka NATOs skinkor

FATTA att det krävs av ett land som vill gå med i NATO att det kan försvara sig och har ett försvar värd namnet, det har inte Sverige och det har vi inte haft på länge tack vare diverse regeringar.

Det är dags att rusta upp, om det så tar 10,20 eller 30 år. Det är DAGS. Det går inte att blunda längre. MP med sitt "ickevåldsförsvar" kan ta sig i röven.

Vi behöver både rusta och gå med i NATO. Vi behöver rusta upp, men med tanke på den tid det tar att återställa försvaret måste vi ha hjälp. En satsning på försvaret är ingen kortsiktig lösning på ryssfrågan.
Citera
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Överger ryssarna sina comrades så enkelt?
Det är ett arv från Stalin att det enskilda människolivet har noll betydelse.
Citera
Medlem
SithXMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Ja, se Kursk. Det är betydligt lättare att låta en besättning dö (för fosterlandet) än att ta den politiska bajsmacka som det skulle innebära att erkänna det hela.

Fast är det som alla uppgifter som flyger runt i Media/nätet verkar det ju som de misstänks kunna ta sig själva i land! Inte väljer de att Sjunka med den lilla U-båt Max 3-10 pers Storlek, Allt pekar jju på att det handlar om en MINI Ubåt
Citera
2014-10-19, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Det är bara nojja, klart att medierna passar på att skriva om det här. De tjänar ju pengar på det här.
Det är möjligt och förmodligen är jag inte helt rationell när jag erkänner att jag känner mig jävligt nojjig för närvarande.
Citera
Medlem
Mikessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerfulness
Artillerield har hörts enligt en initierad källa!!

Lätt för dig att skriva. Vad är de för källa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerfulness
Artillerield har hörts enligt en initierad källa!!

Det här får du ta och utveckla!
Citera
Medlem
Är det bara jag som sitter och hoppas att det är en Rysk ubåt i vårat vatten?
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Överger ryssarna sina comrades så enkelt?

Vad ska dom dvs ryssarna göra om det verkligen ligger en rysk ubåt på botten? Förklara krig genom att skicka in ytstridskrafter för en bärgningsoperation på svenskt territorialvatten ca 5 mil från centrala Stockholm?

Om det ligger en ubåt på botten och om det finns besättning ombord så kommer de dvs besättningen att bli tvungna (om de kan dvs) att lämna ubåten för att försöka ta sig in till land och gå i E/E läge, möjligen kan de då evakueras vid ett senare tillfälle.
Citera
2014-10-19, 00:27
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowerchild
Är det bara jag som sitter och hoppas att det är en Rysk ubåt i vårat vatten?
Med tanke på SvDs uppgifter, den omfattande insatsen i skärgården och vittnesuppgiften så känns det som ganska givet att det är en rysk ubåt vi har att göra med, allt annat känns otänkbart faktiskt. Problemet blir bara att bevisa det.
Citera
2014-10-19, 00:27
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Nya sortens krig. Försvarsmakten är hemlighetsfulla, Ryssland ännu hemlighetsfullare. Under tiden pågår kanske ett sorts krig, utan ryska eller svenska folkets vetskap. Ett hemligt krig.

En sorts lek möjligen där Ryssland säkert är lika intresserad som någon annan.

Sverige måste vara den bästa övningsplattformen för tillfället, ett svagt och inkompatibelt drivet land vilket för tankarna bakåt till WW2 då i princip alla var här vilket dokumentärer har tagit upp där tyskar finnar norrmän ryssar amerikaner och engelsmän minns.

Säpo:s dåvarande chef har också kommenterat på sedvanligt svenskt vis med ett slugt leende, att vi visste om detta, vi hade topp koll!

Efter att ha läst en del om den perioden och vad som pågick så köper jag inte detta lika lite som jag idag köper att vi har koll. De två ryska bombplanen som övade mot Sverige upptäcktes av NATO som sin tur larmade oss men något ansvarig här har uttalat återigen att man hade full koll hela tiden...och då kan man ju undra varför det var NATO flyg baserat i Baltikum som mötte upp och inte våra gubbar.

Frågan är för mig vem det är ryssen flexar sina muskler för? För oss? Eller finns det andra som nyttjar vårat luftrum och vatten av den anledningen att det går och det väldigt lätt.
Citera
2014-10-19, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lordkrall
Om de skjuter sönder ubåten lär de väl i allra högsta grad komma närmre? Antagligen närmre än någonsin, då det i grund och botten kan ses som en krigsförklaring.
Nej? Var tusan får folk sin "information" eller bildning ifrån???

Alldeles självklart är det INTE någon jävla "krigsförklaring" (som du nog inte ens vet vad det är) att bekämpa främmande ubåtar i ens egna skärgård. Tvärt om, det är mycket normalare att göra så än att automatiskt skjuta ner fientligt flyg som kränker. Anledningen är enkel, det är ett sätt att få upp skiten ur vattnet och visa sig. Avsikten är inte död och förintelse, utan tvinga upp, i första hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in